سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » باتثبیت حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق، هراس جنگسالاران نظام حاکم بر ایران آشکارا در سایتهای جورواجور عنوان میشود!!

باتثبیت حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق، هراس جنگسالاران نظام حاکم بر ایران آشکارا در سایتهای جورواجور عنوان میشود!!

در پی مانور عربستان و ائتلاف کشورهای عربی در آبهای خلیج فارسی، سایت جنگ طلب بسیجی موسوم به “بولتن نیوز ” با درج مقاله ای با عنوان “سرکشیهای ترکیه!!! در عراق (وسوریه) امکان بروز جنگهای منطقه ای را افزایش میدهد!! (انگار در پنج – شش سال گذشته صلح حکمفرمابوده؟!!) تحلیل زیر را ارائه داده است:
در چند روز گذشته بعد از تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک عراق، واکنش ها بین دولت ترکیه و عراق شدیدتر شد و در تازه ترین واکنش روز پنج شنبه نخست وزیر ترکیه با لحن تحقیرآمیزی اعلام کرد دولت عراق در جایگاهی نیست که بتواند در مورد ارتش ترکیه اظهار نظر بکند.

گروه بین الملل:قبل از این اظهارات هم نخست وزیر عراق و هم سایر مقامات عراقی به صراحت اعلام کرده بودند که باید نیروهای ارتش ترکیه خاک عراق را ترک کنند.

به گزارش بولتن نیوز،«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، رو پنجشنبه در کنفرانسی در بغداد گفت: حضور نیروهای ترکیه در عراق غیرقابل توجیه است.العبادی با تأکید بر این‌که عراق خواستار حضور هیچ نیروی نظامی بیگانه‌ای در خاک این کشور نشده است، افزود: استقرار نیروهای ترکیه در خاک عراق بسیار خطرناک است، و دولت خواستار حضور این نیروها نشده است.نخست‌وزیر عراق گفت: حاکمیت عراق خط قرمز است و ترکیه باید به حاکمیت ما احترام بگذارد؛ ما نمی‌خواهیم با ترکیه درگیر شویم و ترکیه گمان نکند که حضور نیروهایش در عراق برای آنان تفریحی خواهد بود.وزارت عراق همچنین روز گذشته خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، در ارتباط با حضور نیروهای نظامی ترکیه در مناطق شمالی آن کشور شده‌است.در بیانیه وزارت خارجه عراق گفته شده است: این نهاد «درخواستی را برای نشست اضطراریِ شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، تا در مورد نقض تمامیت ارضی عراق و دخالت در امور داخلی آن، گفت‌وگو شود».انتشار این درخواست یک روز پس از صورت می‌گیرد که دو کشور، سفیران دیگری را نیز به وزارت خارجه احضار کردند؛ و کم‌تر از یک هفته پس از است که پارلمان ترکیه، عملیات نظامی در سوریه و عراق را تمدید کرد.

سرکشی های ترکیه در عراق و امکان بروز یک جنگ منطقه ای فراگیر

همزمان “کریم النوری” از رهبران نیروهای بسیج مردمی عراق  در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر عدم خروج از شمال عراق گفت: اردوغان در حال پیاده سازی طرحی است که با همکاری صهیونیست‌ها آن را ایجاد کرده‌اند و هدف آن تغییر بافت جمعیتی در موصل است این در حالی است که ما معتقدیم باید تمامی ساختارهای شهر موصل همانند گذشته حفظ شده و به آن احترام گذاشته شود. اردوغان که نتوانست به اهداف خود در مصر و از طریق حکومت اخوان‌المسلمین دست یابد هم اکنون در تلاش است که بخت خود را در عراق بیازماید که این موضوع پس از پیروزی اردوغان بر کودتای نافرجام در این کشور بیش از پیش نمود یافته است و امروز با ادامه اشغالگری در شمال عراق در حال نقض قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی است.

وی افزود: ما به شدت حضور نیروهای ترکیه‌ای در شمال عراق را محکوم می‌کنیم و ترکیه قیم و سرپرست عراق نیست و اردوغان که مدعی است با حضور در شمال عراق در صدد محافظت از ساختار جمعیتی در این بخش است کاملا دورغ می‌گوید نخست آنکه داعش تمامی ساختارهای جمعیتی بخش‌هایی را که در اشغال داشت از بین برد و ساختار جمعیتی ترکمان‌ها را در این مناطق به هم ریخت.

سرکشی های ترکیه در عراق و امکان بروز یک جنگ منطقه ای فراگیر

هم اکنون بیش از 1200 زن ترکمانی از سرنوشتشان هیچگونه خبری وجود ندارد این در حالی است که اعضای گروه داعش در سرزمین‌های ترکیه آزادانه تردد می‌کنند و در بیمارستان‌های این کشور مداوا می‌شوند و از سرزمین این کشور برای وارد شدن به عراق استفاده می‌کنند.

محمود سالار یکی از اعضای پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز در واکنش به تنش های اخیر ترکیه و عراق اظهار داشت:: نباید اجازه داد ارتش ترکیه وارد اقلیم کردستان عراق شده و بر تعداد سربازانش در منطقه بیافزاید چون این اقدام نقض خاک عراق و اشغال آن است و اینگونه تجاوزها قابل پذیرش نیست.وی افزود: پارلمان اقلیم کردستان عراق به هیچ وجه نمی پذیرد ترکیه به نقض حاکمیت سیاسی خاک عراق ادامه دهد و جلوی این اقدام ارتش ترکیه می ایستد.

این عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق گفت که دولت ترکیه تنها به حمایت از اعراب سنی بسنده نمی کند و قصد دارد با ورود به اقلیم کردستان عراق از طریق دروازه مرزی ‘ابراهیم خلیل’ در شمال عراق، جنگ مذهبی و قومیتی در منطقه راه بیاندازد.

آنچه که ترکیه در عراق آغاز کرده است بازی نگران کننده ای هست که می تواند تاثیرات بسیار منفی بر منطقه بگذارد. حضور ارتش ترکیه در خاک سوریه این کشور را مصمم کرده است که این حضور را در عراق نیز عملی کند، دیدگاههای ارضی ترکیه به خاک سوریه و عراق امر غیرقابل کتمانی نیست و مقامات دولت ترکیه به صراحت از آن سخن می گویند. بدون شک عراقیها جان فرزندان خود را قربانی نکردند تا نیروهای ارتش ترکیه امروز بیایند و مالک بی چون و چرای موصل و یا بخش های دیگری از خاک عراق شوند.عده ای در توجیه این رفتارها بر این طبل می کوبند که دیگر عراقی وجود ندارد و این کشور تجزیه شده است ولی واقعیت این است با همه تنش های قومی که کشورهایی چون عربستان و ترکیه در عراق راه انداختند اما وجود دشمن مشترک بنام داعش سبب شده است عراقیها امروز بیشتر از هر زمانی خواهان وحدت شوند.

نکته مهم در خصوص تنش های اخیر ترکیه و عراق این است که ادامه این تنشها می تواند منجر به یک جنگ منطقه ای شود از این رو توجه ویژه به این امر در سازمان ملل متحد یک امر حیاتی است.سرکشی های دولت ترکیه می رود دامان همه منطقه را بگیرد و باید مواظب بود.