مروری بر تاریخ درخشان هشت سال دفاع مقدس نشان میدهد که پس از آن که تمامی افراد با رویکردهای مختلف فکری و مذهبی به ندای امام عشق و عرفان لبیک گفتند و به مقام رفیع شهادت رسیدند، عده ای تکفیری مفتخور وطن فروش و مملکت بربادده، پرچم روس را برسر در پادگانهای نظامی ایران آویختند و خون جوانان را درزندانها به ناحق برخاک هلاک ریختند، و کوه و کویر ودریا و صحرا و جنگل و رودخانه را بالا کشیدند و ملاخور کردند!! این گروه تکفیری منحوس خود “پنت هاوس” نشین بر فرازِ برجهای سربه فلک کشیده شدند و حسابهای بانکی خودشان را از طریق اختلاس از حقوق مردم محروم انباشتند اما از آن سوی، مرد و زن و پیر و جوان را زیر بیرق شهادت طلبی قربانی اشتهایِ سیری ناپذیری اسراف و تبذیر خود کردند و میکنند! این بیت المال خواران و حق الناس خواران و دین فروشان منحوس تکفیری در مقدمه خیانتهای خمینی زدایانه خود، به منشورروحانیت بنیانگذار انقلاب لگدزدند و حرمت سفارشهای امام خمینی را درحق همه اصناف جامعه، بخصوص در حق “رئیس الفقرا آقای سلطانحسین تابنده گنابادی و وفقه الله تعالی لمراضیه و عموم متعلقان و پیروان ایشان در چهارگوشه ایران، به باد فراموشی دادند و به طاق نسیان سپردند، و با این کار خود لجن به ریش و ریشه خود مالیدند!!
در حق این نامردمان فقط باید گفت:
ای مگس! از فضلهء دنیا پر و بالت اَهی است …. ای خوشا پروانه کو را شوق نور و فرّهی است
یاد و خاطره تمامی قربانیان عزیز خونین کفن به دست این جنایتکاران خدانشناس را گرامی میداریم.
وز وز این ذبابها، و غلغلهء این حبابهای منحوس تکفیری را به نقل از سایت تکفیری فرقه نیوز وابسته به فرقه تکفیری موسوم به اداره ادیان و فرق و سازمان تکفیری تبلیغات ضداسلامی و قرارگاه ثارالله برای ثبت در سینه تاریخ به شرح زیر منعکس میکنیم:
به گزارش فرقه نیوز ؛
مقدمه
انقلاب مردمی ایران با قرار دادن مبحث جهاد و شهادت به عنوان اصول اساسی مبارزاتی خود، طلسم شکست ناپذیر بودن غول استبداد و اختاپوس استعمار را ابطال نمود و باعث شد، استکبار جهانی با یک برنامه ریزی منظم و طولانی مدت به تخریب جهاد و شهادت پرداخته و به پرورش نیروهای نفوذی با افکار انحرافی روی آورد تا با زیر سوال بردن بحث جهاد و شهادت به تضعیف اسلام ناب محمدی بپردازد و امروزه این امر توسط صوفیان عارف نما در حال تحقق است. به مناسبت هفته دفاع مقدس در این نوشتار کوتاه برآنیم به این موضوع از نگاهی نو بپردازیم.
گفتار اول
هشت سال دفاع مقدس و سلوک عارفانه شهدا
در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی جوانان و نوجوانانی درخشیدند که برای آنها مردن در بستر، ننگی بزرگ بود و شهادت به معنای شاهراه تمامی افقهای سیر و سلوک بود تا فاصله خاک و افلاک را در هشت سال دفاع مقدس یک شبه طی کنند و هفت شهر عشق را با عرفان پیر جماران سپری کنند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست متجاوزان بعثی و استکبار جهانی بیفتد.
شهدای که بدون شک جزو نوابغ و عارفان دوران خود بودند به نحوی که حضرت آیت الله جوادی آملی عارف برجسته عصر حاضر در کنار پیکر پاک شهدا روی خاک نشستند و عمامه از سربرداشتند و خاک بر سر مبارکشان ریختند و میگفتند؛ جوادی عرفان بخوان… امام به اینها چه یاد داد که به ما یاد نداد!
گفتار دوم
هشت سال دفاع مقدس و سلوک عارفانه امام خمینی (ره)
یکی از شاخصهای اصلی عرفان ناب اسلامی امام خمینی (ره) ، بحث جهاد و شهادت است. همین امر باعث میشود جویندگان عرفان ناب اسلامی آن را یکی از ملاکهای تفاوت عرفان الهی و عرفان قلابی قرار دهند.
امام عشق و عرفان در ارتباط با سلوک عرفانی شهدا، اهمیت ویژهای قائل بودند به نحوی که خود را در مسائل سلوکی و عرفانی عقبتر از شهدا میدانستند «سعادت را آنها بردند که آن چیزی را که خدا به آنها داده بود تقدیم کردند و ما عقب مانده آنها هستیم» [1] و میفرمودند «ما خاکیان محجوب، یا افلاکیان، چه دانیم که این ارتزاق عند رب الشهداء چی است؟ » [2]
گفتار سوم
هشت سال دفاع مقدس و سلوک عارفانه صوفیان عارف نما
نورعلی تابنده قطب سیاسی صوفیه با توجه به افکار انحرافی خاص خود، بارها با بیان نظرات مختلف ارزشهای اسلامی را زیر پا گذاشته است.
این عضو نهضت آزادی در باب شهادت و جنگ هم نظرات خاصی ارائه داده است، بررسی سخنرانی و کتب و جزوات قطب فعلی صوفیه گنابادی ما را بر آن داشت تا با بیان آن پرده از تفکرات انحرافی این فرقه سیاسی برداریم تا مخاطبین فرهیخته خود پی به تفاوت سلوکی صوفیان عارف نما با عارفان حقیقی ببرند.
الف: رویکرد نورعلی تابنده به بحث شهادت در کتب و جزوات فعلی فرقه صوفیه گنابادیه
1-توهین به مقام رفیع شهدا و خودکشی دانستن آن
نورعلی تابنده با توجه به تحصیلات در فرانسه و عضویت در نهضت آزادی قائل به صلح کل میباشد و از شهادت به عنوان خودکشی یاد میکند و در کمال وقاحت بحث شهادت را در باب خودکشی کتب خود ارائه داده است تا از ریشه به تخریب بحث جهاد وشهادت بپردازد «تا این زندگی ظاهری را داریم، عزیزترین چیزی که در اختیار ماست، جانمان است. ما حاضریم همه چیز را از دست بدهیم ولی جانمان را حفظ کنیم و حتّی در بسیاری موارد از لحاظ اخلاقی و شرعی موظّفیم که جان خود را حفظ کنیم. نباید بیجهت جلوی تیر و تفنگ و شمشیر برویم و بگوییم میخواهیم شهید بشویم، این شهادت نیست، این خودکشی است و البتّه گناه هم دارد. . هر کس بخواهد خودکشی کند، اسمش را شهید بگذاریم» [3]
2-جرم دانستن شهادت و نفی شهادت طلبی
نورعلی تابنده شهادت را هم چون خودکشی جرم میداند و شهادت طلبی را رد میکند تا شاهد ظهور تفکرات شدید انحرافی در تصوف فرقهای باشیم تا آیندگان از آن به عنوان لکه ننگ این فرقه سیاسی یاد کنند «وقتی ما میگوییم انسان مالک روح خودش نیست، خودش نمیتواند از بین برود ولی به طریق اولیٰ مالک جسم خودش هم نیست … آخر تفاوت کسی که میرود به جنگ با آن کسی که خودکشی میکند، چیست؟ آن خودکشی را میگوییم جرم است، شهادت را میگوییم جرم نیست! … البتّه این که متداول شده میگویند شهادتطلب و میگوید انشاءالله شهید میشوم، این غلط است …» [4]
ب: رویکرد نورعلی تابنده به بحث شهادت در سخنرانیهای خود
1-زیر سوال بردن جهاد و نفی شهادت طلبی
بررسی سخنرانیهای قطب سیاسی صوفیه گواه بر آن است که وی بارها اصل جهاد را در عصر حاضر رد کرده «جهاد در مذهب شیعه مصداقا امکان ندارد، برای این که حکم جهاد باید از طرف امام معصوم باشد و امام معصوم غایب است؛ هیچ کدام از ما و یا آقایون فقها حق ندارند، حکم جهاد بدهند و اگر کسی حکم جهاد بدهد در مشروعیتش شک میکنم» [5] این در حالیست که امام عشق و عرفان با توجه به سلوک عرفانی اسلامی خود و ملاک قرآنی آن حضرت نسبت به مسائل عرفانی، این موضوع کاملا رد میشود و نظر دیگر مراجع هم این امر را تایید میکند که حکم جهاد در عصر غیبت توسط «فقیه جامعالشرایطی که متصدّی ولایت امر مسلمین است، در صورتی که مصلحت آن را اقتضا کند، جایز باشد، بلکه این نظر اقوی است» [6]
نورعلی تابنده در جلسه سخنرانی خود ضمن رد شهادت طلبی، نسبت به رویکرد نام گذاری بعضی از شهرها اعتراض میکند و آن را مرگ طبیعی قلمداد میکند «از لغت شهید زیاد اطلاعی نداریم مثلا دیدم در بعضی از شهرها خیلی معمولی نوشتند شهر شهادت طلب من هرگز شهادت طلبی را قبول ندارم. . بعد از این در تشخیص فهم شهادت و وظیفه شهید اشتباه نکنیم شهادت را تشویق نکنیم که بیجا دنبال مرگ بروند نه این شهادت نیست» [7]
2-توهین به ائمه با زیر سوال بردن شهادت
عضو فعال نهضت آزادی برای زیر سوال بردن بحث جهاد و شهادت به مقام ائمه توهین کرده و از حالت شهادت طلبی آن بزرگواران را زیر سوال میبرد «اگر کسی اهل صلح و مدارا و مهربانی باشد وقتی از دنیا رفت، با همان حالت زندگی میکند ولی هر کس اهل توپ و تانک و بمب باشد وقتی لز دنیا رفت، با همانها زندگی میکند مثل آنکه مردم برای نفرین کردن میگویند برو با حضرت عباس محشور بشی یعنی حالتت حالت حضرت عباس است» [8]
کلام آخر
با توجه به مسائل مطرح شده با ذکر کلام بزرگان عشق و عرفان به چرایی و ریشه یابی مباحث مطرح شده از سوی فرقه سیاسی صوفیه خواهیم پرداخت تا ماهیت ریشه این تفکر انحرافی روشن شود زیرا امام خمینی (ره) درباره این چنین تفکراتی میفرمایند «چه غافلند دنیا پرستان و بیخبران، که ارزش شهادت را در صحیفههای طبیعت جستجو میکنند، و وصف آن را در سرودهها و حماسه [ها] و شعرها میجویند، و درکشف آن از هنر تخیل وکتاب تعقل مدد میخواهند، و حاشا! که حل این معما جز به عشق میسّر نگردد» [9]
حضرت آیت الله خامنهای هم هدف این حرکت خزنده در تخریب جهاد و شهادت از بین بردن عزت و سربلندی ملت میدانند و بیان میکنند «افرادی به نیابت از دشمنان عزت این ملت سعی کردند جهاد را بدنام کنند. الان میدانید در کشورهایی از منطقه ی ما، سعی آمریکاییها بر این است که آیات جهاد را از کتابهای درسی بیرون بیاورند؛ اصرار کردند که باید این کار را بکنید؛ بعضی از دولتهای ضعیف و زبون هم این را قبول کردند. میخواهند جهاد را از آیات قرآن و تعالیم دینی خارج کنند؛ چون ضامن عزت ملتهای اسلامی و امت اسلامی و بزرگترین سنگر و حصن حصین مقاومت، جهاد است. شهادت را به عنوان یک عمل ساده لوحانه معرفی کردند، که خود برترین ارزشهایی است که جهاد به دنبال دارد. جهاد وقتی می تواند اثر خودش را به طور کامل نشان دهد که با دل نهادن به شهادت همراه است. جهاد و شهادت، دو فصل بزرگ حرکت بسیجی است» [10]
در آخر ذکر این نکته ضروری است که باید رویکرد تفکر انحرافی قطب سیاسی صوفیه را از فقرا و مریدان جدا بدانیم. بسیاری از افراد جذب شده، از تفکرات انحرافی این عضو نهضت آزادی اطلاعی ندارند. در تایید این ادعا کافیست مروری بر تاریخ درخشان هشت سال دفاع مقدس کرد. زمانی که تمامی افراد با رویکردهای مختلف فکری و مذهبی به ندای امام عشق و عرفان لبیک گفتند و به مقام رفیع شهادت رسیدند. یاد و خاطره تمام این عزیزان را گرامی میداریم.
منابع:
[1]بیانات امام خمینی در جمع خانواده شهدای اصفهان، مورخ 27 آذر 59
[2] بیانات امام خمینی مورخ 20 مرداد 1365
[3] جزوه 190، رفع شبهات با گزیدههایی از بیانات (قسمت سوّم) ، دربارهی خودکشی، تاریخ 4 بهمن 1386
[4] رفع شبهات با گزیدههایی از بیانات، دربارهی خودکشی، تاریخ 8 بهمن 1390
[5] جزوه جهاد و جنگ، نورعلی تابنده، صفحه 64
[6] اجوبه الاستفتائات، بحث جهاد، سوال1048
[7]سخنرانی نورعلی تابنده در دولتسرای تهران، مورخ 14 آبان94
[8]سخنرانی نورعلی تابنده، مورخ 26 دی 1394
[9]جهاد و شهادت، علی محمدی، صفحه37
[10] بیانات حضرت آیت الله خامنهای مورخ 2 شهریور84.