جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فقط نیروی دریایی سپاه سر راه کشتیهای جنگی آمریکا را نمیگیرد، هواپیماهای روس هم در هوا برای هواپیماهای گشتزنی آمریکا ایجاد اختلال میکنند

فقط نیروی دریایی سپاه سر راه کشتیهای جنگی آمریکا را نمیگیرد، هواپیماهای روس هم در هوا برای هواپیماهای گشتزنی آمریکا ایجاد اختلال میکنند

راه بندی و رهگیری دو جنگنده آمریکایی برفراز دریای سیاه توسط جنگنده های روسی

روسیه درحال حاضر مشغول انجام مانور نظامی در دریای سیاه است.

دو هواپیمای گشتی آمریکا که سعی داشتند به مرزهای روسیه بر فراز دریای سیاه نزدیک شوند، با رهگیری جتهای جنگنده «اس یو-۲۷» روسیه از ادامه عملیات خود بازماندند.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هواپیماهای جاسوسی آمریکا که با خاموش کردن فرستنده های خود سعی داشتند به مرز روسیه بر فراز دریای سیاه نزدیک شوند، با رهگیری جتهای جنگنده «سوخو-۲۷» روسیه از ادامه عملیات خود بازماندند.
ژنرال «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات رهگیری هواپیمای آمریکایی توسط جتهای جنگنده «اِس یو-۲۷» روسیه «در تبعیت کامل از قوانین پرواز بین المللی» صورت گرفته است.
دو مقام وابسته به وزارت دفاع آمریکا- که نامشان ذکر نشده- در گفتگو با خبرگزاری رویترز جتهای روسیه را به اجرای «عملیات رهگیری خطرناک و غیرحرفه ای» علیه هواپیمای جاسوسی آمریکا متهم کردند. این مقامات آمریکایی مدعی شدند که این هواپیمای جاسوسی در حال انجام یک «گشت زنی عادی» بر فراز دریای سیاه بوده است.
این مقامات به رویترز گفته بودند که جتهای جنگنده «اِس یو- ۲۷» روسیه به حدود سه متری این هواپیمای آمریکایی نزدیک شدند و این وضعیت حدود ۱۹ دقیقه به طول انجامیده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از نزدیک شدن جتهای روسی به هواپیماهای جاسوسی آمریکا برای شناسایی بصری آنها، هواپیماهای آمریکا به سرعت مسیر خود را تغییر دادند و از مناطق مرزی دور شدند.
وزارت دفاع روسیه در ادامه افزود که این دومین و آخرین تلاش هواپیماهای آمریکا برای نزدیک شدن به مرز روسیه و محل برگزاری رزمایشهای بزرگ قفقاز ۲۰۱۶ بود.
این وزارتخانه تأکید کرد که با توجه به دعوت رسمی از وابستگان نظامی ۶۰ کشور جهان از جمله اعضای ناتو و همچنین حضور بیش از صد روزنامه نگار خارجی برای حضور در مرحله نهایی این رزمایش‌ها، دیگر نیازی به انجام این گونه عملیات [جاسوسی] نیست.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، رهگیری هواپیمای نظامی این کشور از فاصله نزدیک ظرفیت ایجاد تنش‌های غیرضروری میان مسکو و واشنگتن را بالا می‌برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به رهگیری یک هواپیمای نظامی این کشور توسط نیروهای هوایی روسیه، این اقدام را موجب ایجاد تنش‌های مضاعف میان مسکو و واشنگتن قلمداد و اعلام کرد، چنین حرکت‌هایی می‌تواند به اشتباهات محاسباتی یا تصادفات توأم با تلفات منجر شود.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه به دفاع از اقدام خود پرداخت و اعلام کرد: هواپیماهای روسی، این کار را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی امنیت پروازی انجام داده‌اند.

پنتاگون اعلام کرده که یک جنگنده روسی از فاصله سه متری یکی از هواپیماهای تجسسی آمریکایی که بر فراز دریای سیاه پرواز می‌کرد، گذشته است.

مقام‌های آمریکایی این اقدام هواپیمای سوخو-۲۷ را «خطرناک و غیرحرفه‌ای» توصیف کردند.

در همین حال، وزیر دفاع روسیه گفت که هواپیمای آمریکایی در حال نزدیک شدن به سرزمین روسیه بود و خلبان‌های سوخو-۲۷ بر اساس مقررات بین‌المللی عمل کرده‌اند.
جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت، هواپیمای پی-۸‌ ای پوسایدن نیروی هوایی آمریکا مشغول انجام عملیات معمول در فضای بین‌المللی بود که جنگنده روس در کنار آن مانوری خطرناک انجام داد.
از سوی دیگر، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که هواپیمای روسی ابتدا از فاصله ۱۰ متری هواپیمای آمریکایی رد شده بود و بعد از سه متری آن گذشت.
با این حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، جنگنده‌هایش هواپیمای آمریکایی را متوقف کردند چون به سوی مرز روسیه می‌رفت؛ درحالی که علائم شناسایی (ترانسپوندر) آن خاموش بود.

در بیانیه طرف روسیه آمده است:‌ پس از آن که جنگنده‌های روسیه برای تصدیق بصری و تعیین شماره بال آن به هواپیمای تجسسی نزدیک شدند، هواپیمای آمریکایی ناگهان تغییر مسیر داد و دور شد.