شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت اوباما تنها 19 روز بعد از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، اقدام به دوبار پرداخت نقدی دیگر به ایران به مبلغ کلی 1.3 میلیارد دلار کرده است.

دولت اوباما تنها 19 روز بعد از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، اقدام به دوبار پرداخت نقدی دیگر به ایران به مبلغ کلی 1.3 میلیارد دلار کرده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» افشا کرد!
در حالی که هنوز بسیاری از جمهوری خواهان منتقد توافق جامع هسته ای از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد از سوی دولت اوباما به ایران – که آن را باجی برای آزاد کردن شهروندان زندانی شده آمریکا در ایران میدانند – دست از جار و جنجال پیرامون این مسئله بر نداشته اند، روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی پرده از پرداخت 1.3 میلیارد دلار پول نقد دیگر به ایران برداشته است.
به گزارش «تابناک» بر اساس اعترافات مقامات ارشد دولتی، خزانه داری و وزارت دادگستری ایالات متحده، دولت اوباما تنها 19 روز بعد از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، اقدام به دوبار پرداخت نقدی دیگر به ایران به مبلغ کلی 1.3 میلیارد دلار کرده است.
به گفته وال استریت، این پول نقد به شکل فرانک سوییس، یورو و سایر ارزها و برای حل اختلاف مربوط به معامله فسخ شده میان ایران و آمریکا در سال 1979 و برای خرید تسلیحات بوده است. مقامات آمریکایی تایید کرده اند که 400 میلیون دلار نخست در ازای آزادی زندانیان آمریکایی دربند در ایران و به محض اطمینان از خروج آنها از فرودگاه مهرآباد در تاریخ 17 ژوئن پرداخت شده است.
این افشا سازی در پی بازگشت سناتورهای کنگره آمریکا از تعطیلات موقتی تابستانی صورت گرفته است. سناتورهای جمهوری خواه گفته بودند که بعد از این تعطیلات موضوع باج دهی دولت اوباما به ایران را برای آزاد کردن زندانیان آمریکایی پیگیری خواهند کرد. اتهامی که البته باراک اوباما بارها آن را رد کرد.
بر همین اساس روز سه شنبه سناتور مارکو روبیو اقدام به معرفی طرحی در سنای آمریکا کرد که بر اساس آن پرداخت وجوه مشابه در آینده به ایران به کلی ممنوع شده و همچنین این مبلغ 1.7 میلیارد دلار به عنوان غرامت قربانیان حملات تروریستی از ایران باز پس گرفته شود.
مقامات دولت اوباما در همان روز در کنگره به قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که به غیر از 400 میلیون دلار، 1.3 میلیارد دلار دیگر نیز در دو مرحله و از طریق کشورهای اروپایی به ایران در تاریخ 22 ژانویه و 5 فوریه پرداخت شده است. 400 میلیون اولیه از طریق بانکهای مرکزی هلند و سوییس به ارزهای دیگری به غیر از دلار تبدیل شده و به ایران منتقل شده است. همچنین وزارت خزانه داری آمریکا نیز تایید کرده است که پرداخت های بعدی در دو مرحله به ایران انجام شده است.
«داون سلاک» سخنگوی وزارت خزانه داری در این باره گفته است: پرداخت این وجوه به ایران در قالب وجه نقد به ارزهایی به غیر از دلار آمریکا ضرورتی بود که بر اساس تلاش ها و اثرات چندین سال تحریم سازمان یافته برای منزوی کردن ایران در سیستم مالی بین الملل ایجاب شده است.
این سخنان در کنگره آمریکا و روز سه شنبه بیان شده و یکی از مقامات شرکت کننده در این جلسه محتوای آن را در اختیار وال استریت ژورنال قرار داده است. جلسه ای که در آن نمایندگانی از کمیته سیاست خارجی، کمیته خدمات مالی، خدمات نظامی و برخی از مقامات ارشد دیگر در ایالات متحده نیز حضور داشته اند.
این در حالی است که موضوع شکایت ایران باری باز پس گیری پول پرداخت شده به آمریکا در دوره محمدرضا پهلوی، برای خرید تسلیحات، از دهه 1980 در دادگاهی در هلند در حال پیگیری است. مقامات دولت اوباما خطاب به قانونگذاران گفته اند که آمریکا در این پرونده شکست خواهد خورد و در مجموع ناچار به پرداخت 10 میلیارد دلار به ایران خواهد شد – به دلیل محاسبه سود 400 میلیون دلار در طی این سال ها.
اما جمهوری خواهان معتقدند که این 400 میلیون دلار باید بابت غرامت فعالیت های به گفته آنها تروریستی ایران به خانواده قربانیان این فعالیت ها تعلق بگیرد. مصوبه ای که روز گذشته این جمهوری خواهان در کنگره معرفی کرده اند، پرداخت هر گونه وجه دیگر به ایران را تا زمانی که تهران اقدام به بازگرداندن این 1.7 میلیارد دلار به خانواده قربانیان تروریسم نکند، ممنوع خواهد کرد. مارک روبیو در هنگام معرفی این طرح به صراحت گفته است: دولت آمریکا نباید با تروریست ها وارد مذاکره و کسب و کار شود و در ازای آزادی شهروندان آمرکایی به آنها باج دهد.