جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چهار عامل شکست محاصره حلب از نظرتحلیلگران اطلاعاتی سپاه پاسداران

چهار عامل شکست محاصره حلب از نظرتحلیلگران اطلاعاتی سپاه پاسداران

چهار عامل اساسی، دلیل شکسته شدن محاصره حلب بودند که با این عوامل جبهه تکفیری به رهبری فتح‌الشام یا همان جبهه النصره سابق و جیش الفتح توانستند برای اولین‌بار طی چند هفته اخیر، محاصره را بشکنند.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، چهار عامل اساسی، دلیل شکسته شدن محاصره حلب بودند که با این عوامل جبهه تکفیری به رهبری فتح‌الشام یا همان جبهه النصره سابق و جیش الفتح توانستند برای اولین‌بار طی چند هفته اخیر، محاصره را بشکنند.

به عنوان مورد نخست می‌توان عامل غافلگیری را نام برد، چرا که تکفیری‌ها هفت هزار تن را برای این حمله آماده کرده بودند.

دومین عامل هم عملیات‌های انتحاری بود که بر اساس آن ده‌ها خودرو بمب گذاری شده به سوی پایگاه‌های نظامیان سوری در منطقه دانشکده توپخانه فرستاده شدند. در این رابطه نباید سیل عظیم سلاح آمریکایی و غیر آمریکایی از جمله موشک ضد تانک تاو را که از خاک سوریه به دست تروریست‌ها رسید، از قلم انداخت. موشک‌هایی که یکی از آنها برای سرنگون‌سازی بالگرد روسی از آن استفاده شد.
سومین عامل هم محاصره خفه‌کننده‌ای بود که تمامی گزینه‌ها را عملاً مقابل گروه‌های تروریستی بسته بود و آنها فقط بین دو گزینه تسلیم یا جنگ تا سرحد مرگ مخیر شده بودند.
چهارمین عامل هم بسیج رسانه‌ای علیه نیروهای سوری بود که با محوریت شبکه الجزیره قطر صورت پذیرفت؛ الجزیره طی روزهای اخیر همان نقشی را ایفا کرد که در ابتدای بحران سوریه داشت.
موفقیت بزرگی که ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه در حلب، با محاصره بخش شرقی این شهر که مقر اصلی تروریست‌هاست به دست آورد، یاس شدیدی بین نیروهای تکفیری ایجاد کرده بود، چرا که با این محاصره تمام خطوط پشتیبانی از آنها قطع شده بودند.

20 روز برنامه ریزی
ابویوسف المهاجر، سخنگوی گروهک تروریستی احرار الشام گفته بود که «برای در هم شکستن محاصره 20 روز برنامه ریزی کرده و پیش از حمله نهایی، 6 حمله مقدماتی انجام دادیم؛ برای جلوگیری از فرود نظامیان از هواپیماهای سوری و روس نیز هزاران لاستیک خودرو به آتش کشیدیم تا مانع از فرود چتربازان شوند و این موضوع از جمله دلایل موفقیتمان بود.»
این پرسش را از یکی از دوستان روزنامه‌نگارم که با تکفیری‌ها روابط خوبی دارد پرسیدم که آیا آنها می‌توانند ایجاد شکاف در صفوف محاصره نیروهای سوری را ادامه دهند یا خیر؟
او پاسخ داد: سخت می‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ هنوز در ابتدای معرکه هستیم و هرچند به شکل جزیی اما شکاف و رخنه در محاصره رخ داده است. نباید از خاطر دور نگه داشت که نیروهای سوری می‌توانند از وضعیت محاصره کننده به وضعیت محاصره شده تغییر حالت بدهند؛ یعنی اگر نیروهای ارتش سوریه همچنان بخواهند در غرب حلب حضور داشته باشند ممکن است که نیروهای مخالف با سیطره یافتن بر منطقه الحمدانیه، این نیروها را در غرب حلب به محاصره خود در آورند.

حلب؛ آخرین پایگاه استراتژیک داعش
از دست رفتن حلب از سوی تکفیری‌ها، پس از آنکه نیروهای کرد وابسته به جبهه دموکراتیک سوریه بر شهر منبج استیلا یافتند و داعش را از آن بیرون راندند، به معنی از دست دادن آخرین شهر مهم خواهد بود، چرا که پیش از این شهرهای حمص و حماه نیز از وجود داعش پاکسازی کامل شده بود.
البته ما اکنون از شهرهای ادلب و جسر الشغور صحبت نمی‌کنیم که در دست جیش الفتح است؛ بحث بر سر مناطقی‌اند که داعش در آنها حضور دارد.
خبرهایی که از نبرد در جنوب حلب می‌رسند بسیار ضد و نقیض‌اند؛ تکفیری‌ها از تحکیم مواضع خود در منطقه دانشکده‌های نظامی سخن می گویند و اینکه مقدار بالایی سلاح و ادوات سنگین به غنیمت گرفته‌اند.
از دیگر سو، رسانه‌های سوری می‌گویند که ارتش این کشور بسیاری از مناطقی را که از دست داده بازپس گرفته و با حمایت آتش‌بار سنگین جنگنده‌های روس، تلفات سنگینی را بر تکفیری‌ها وارد آورده است؛ خبری که از سوی سخنگوی مخالفان تکذیب می‌شود.

حلب؛ نبرد مرگ و زندگی
همانگونه که پیش از این نیز گفتیم، حلب برای تمامی طرف‌ها در بحران سوریه حکم مرگ و زندگی را دارد و هر طرفی که بتواند این نبرد را یکسره کند، می‌تواند شرایط را در مذاکرات آتی ژنو که به زودی برگزار می‌شود به نفع خود رقم بزند.
اخباری به گوش می‌رسد که محور ایران، روسیه و سوریه تصمیم جدی گرفته‌اند که این نبرد را به نفع خود به پایان برند؛ برای همین حزب‌الله گردان تکاور زبده خود به‌نام «الرضوان» را به حلب فرستاده است تا به محاصره گروه‌های تکفیری بپردازد و زمینه برای پیروزی نهایی بر آنها یا به تسلیم واداشتنشان فراهم شود.
بسیاری از تحلیل‌گران غربی، موفقیت گروه‌های تکفیری در شکستن محاصره حلب را بزرگ اما شکننده توصیف می‌کنند؛ اما در مقابل می‌بینیم که تروریست‌ها همچنان از این موفقیت شاد بوده و شاید شادی آنها هفته‌ها به طول بینجامد.

مواضع ترکیه و آمریکا
در حاشیه موضوع حلب، شاهد مواضع قابل توجهی هستیم؛ نخست اینکه روسیه و سوریه اسمی از ترکیه دررابطه با دست داشتن در این معرکه نبرده‌اند و دوم سکوت رسمی آمریکا درباره حلب و سوم اینکه روس‌ها هیچ موضعی درباره سکوت واشنگتن اتخاذ نکرده‌اند؛ بدین معنا که آمریکا شکست را پذیرفته است یا اینکه در حال حساب و کتاب دیگری است؟
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در حال آماده شدن برای سفر به مسکو است تا همانگونه که به خبرگزاری تاس گفته با «دوست» خود ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند. وی همچنین گفته: محال است موضوع سوریه بدون همکاری روس‌ها به سرانجام برسد.

معنای موضع روس‌ها در قبال یمن
وارد شدن ناگهانی روسیه در مساله یمن، شکست مذاکرات صلح یمن در کویت و شعله ور شدن معرکه میان عربستان سعودی و یمنی‌ها شاید به فهم تحولات منطقه با یک نگاه فراگیر کمک بکند.
علاوه بر این، بررسی معنای سرنگون ساختن یک بالگرد روس در ادلب با موشک تاو که به کشته شدن پنج تن از خدمه آن شد نیز شاید ما را به نتایج خوبی برساند، چرا که شرایط اکنون، چون همان شرایط سرنگون سازی جنگنده سوخو روسیه توسط یک جنگنده ترک در نزدیکی مرزهای سوریه است و باقی نتیجه‌گیری را به خود شما وامی‌گذارم.

منبع: صبح نو