جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کیوسک بین‌المللی «تابناک»

کیوسک بین‌المللی «تابناک»

حمله تروریستی ناکام به کنسولگری آمریکا در جده، احتمال اقدام قانونی علیه نخست وزیر پیشین انگلیس به سبب جنگ عراق، عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابل داعش، اصرار کردهای سوریه بر پیگیری طرح فدرالی، انتقاد از عادی‌سازی روابط ترکیه با رژیم اسرائیل و انتقاد از رویکرد عربستان در قبال تروریسم، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

4785279_774
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ – ۰۹:۰۰ 04 July 2016

حمله تروریستی ناکام به کنسولگری آمریکا در جده، احتمال اقدام قانونی علیه نخست وزیر پیشین انگلیس به سبب جنگ عراق، عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابل داعش، اصرار کردهای سوریه بر پیگیری طرح فدرالی، انتقاد از عادی‌سازی روابط ترکیه با رژیم اسرائیل و انتقاد از رویکرد عربستان در قبال تروریسم، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

به گزارش «تابناک»، خنثی شدن طرح یک عامل انتحاری برای حمله به کنسولگری آمریکا در جده عربستان، موضوعی است که «اسکای نیوز» به آن پرداخته است. منابع امنیتی خبر دادند، فردی مسلح که کمربندی انفجاری حمل می‌کرد، در نزدیکی ورودی کنسولگری و قبل از حمله به ساختمان کنسولگری هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. این عامل انتحاری سعی می‌کرد از مسیر حرکت خودرو‌ها در بیمارستانی که در مجاورت ساختمان کنسولگری قرار دارد، وارد کنسولگری شود، اما نیروهای امنیتی وابسته به وزارت کشور عربستان با شناسایی او مانع این کار وی شدند. این مهاجم در ادامه به سمت نیروهای امنیتی تیراندازی کرد. نیروهای امنیتی کنسولگری موفق شدند، فرد مهاجم را هدف قرار دهند و او را به هلاکت برسانند، ولی این مهاجم همزمان با هدف قرار گرفتن، خود را منفجر کرد.

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

بخشی از مطالب امروز نیز به موضوعات مربوط به عراق و سوریه اختصاص دارد. روزنامه «گاردین» از احتمال اقدام قانونی علیه نخست وزیر پیشین انگلیس به دلیل نقش وی در حنگ عراق خبر داده است. منابع انگلیسی، روز دوشنبه و در آستانه انتشار گزارش جنجالی کمیته موسوم به چیلکات در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، گفتند، چهره‌های شاخص حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند درصدد اقدام قانونی علیه تونی بلر نخست‌وزیر پیشین این کشور به دلیل نقش او در این جنگ هستند. اقدام قانونی علیه بلر بستگی به نحوه گزارش کمیته چیلکات در مورد جنگ عراق خواهد داشت. البته نمایندگان مجلس عوام می‌گویند، تلاش آن‌ها برای متهم کردن تونی بلر به دلیل اینکه نتیجه‌بخش بودنش غیرمحتمل خواهد بود، بیشتر حالت نمادین دارد.

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

در مطلبی از تحولات میدانی سوریه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک گروه ناظر در سوریه و همچنین منابع کردی گزارش داد که داعش حملات نیروهای مورد حمایت آمریکا به شهر منبج را ـ که یک منطقه کلیدی تحت کنترل داعش برای دسترسی به ترکیه است ـ ناکام گذاشته و آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرده است. نیروهای دموکراتیک سوریه که ترکیبی از نیروهای عرب و کرد هستند و از پشتیبانی هوایی و کمک نیروهای ویژه آمریکا برخوردارند، از چند ماه گذشته عملیات گسترده خود را برای ورود به شهر منبج آغاز کرده‌اند. یک گروه ناظر حقوق بشری مستقر در انگلیس تأیید کرد که داعش موفق شده نیروهای دموکراتیک سوریه را از یک منطقه اصلی در جنوب شهر منبج بیرون کند. داعش همچنین موفق به بازپس گیری یک روستا در شمال غرب منبج شده است.

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

از سوی دیگر، یکی از مقامات ارشد حزب کردهای سوریه، از اصرار کردها بر طرح فدرالی در این کشور سخن گفته است. به نوشته روزنامه «الحیات»، صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تصریح کرد: «طرح تشکیل دولت فدرالی تا زمانی که گروه‌های سوری با ما باشند، ادامه دارد». وی حصول هرگونه تغییر در مسأله کرد‌ها را بعید دانسته و گفته: «تا زمانی که گروه‌های سوری با ما باشند، طرح اداره‌های خودگردان فدرال به قوت خود باقی است». وی افزود: «ما از تشکیل دولت فدرال در شمال سوریه و متصل ساختن اقلیم‌های شمال دست برنخواهیم داشت و عفرین نیز دیر یا زود به این منطقه می‌پیوندد». الهام احمد، رئیس مشترک «شورای دموکراتیک سوریه» نیز گفته: «مناطقی که داعش اشغال می‌کند، هدفی برای نیروهای دموکراتیک سوریه از جمله مناطق میان منبج و عفرین خواهند بود».

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

روزنامه «رای الیوم» در مطلبی به بررسی روند عادی‌سازی روابط ترکیه با رژیم اسرائیل پرداخته و در این زمینه دولت آنکارا را مورد انتقاد قرار داده است. به نوشته این روزنامه، سازش ترکیه با اسرائیل و روسیه شاید درهای تنش را ببندد و باعث پایان تحریم‌های اقتصادی شود و جهانگردان اسرائیلی و روس را به گردشگاه‌های ترکیه بازگرداند؛ اما شاید این عادی سازی روابط باعث باز شدن درهای تروریسم شود و به مثابه افتادن اردوغان از چاله به چاه باشد. همزمان شدن حمله تروریستی و انتحاری در فرودگاه آتاتورک در استانبول با عادی سازی رسمی روابط ترکیه با روسیه و رژیم اسرائیل، رویدادی تصادفی نیست. همچنین قفقازی بودن سه فرد مهاجم در این حمله و گذرنامه‌های روسی آن‌ها نمی‌تواند تصادفی باشد.

حمله ناکام به کنسولگری آمریکا در عربستان/ اصرار کردهای سوریه بر فدرالیسم

در نهایت، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی ضمن انتقاد از عربستان سعودی، این کشور را پرورش‌دهنده تروریسم خوانده و بر ضرورت بازنگری آمریکا در روابطش با این کشور تأکید کرده است. این روزنامه می‌نویسد هر گاه یک حمله تروریستی توسط افراط گرایان مسلمان اتفاق می‌افتد، ما فورا نگاهمان متوجه دشمنانمان می‌شود؛ یعنی «داعش» و یا «القاعده»، اما شاید لازم باشد کمی هم نگاهمان متوجه دوستمانمان باشد؛ یعنی به کشوری مانند عربستان سعودی. چندین دهه است که عربستان بی‌شرمانه اشاعه دهنده و مبلغ و تأمین کننده مالی یک خوانش خشن و متحجر و متعصب از اسلام در سرتاسر جهان است به نام «وهابیت». بدیهی است که این نوع خوانش از اسلام، پرورش دهنده تروریسم است