شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سوریه درمسیر تحولات بسیار تعیین کننده قرار دارد
نقشه غوطه در دستان بشار اسد

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سوریه درمسیر تحولات بسیار تعیین کننده قرار دارد

سفر ناگهانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو، نشان دهنده در راه بودن تحولاتی مهم در عرصه سوریه است. گروه بین الملل: شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که به محض آن که ترکیه و روسیه از گشایش قریب الوقوع در روابط دوجانبه خبر دادند، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو سفر کرد. حضور ناگهانی یک مقام بلندپایه ایرانی در مسکو ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. برخی نشانه ها نیز حاکی از آن است که ممکن است تحولات مهمی در عرصه بحران سوریه رخ دهد.
1724003_851
به گزارش بولتن نیوز، سلام العبیدی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه گفت، جهان تغییر می کند. آنچه تا دیروز محال به نظر می رسید، امروز به ناگهان امکان پذیر به نظر می رسد. انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می شود، ترکیه و روسیه آشتی و آنکارا و تل آویو روابط خود را عادی سازی می کنند. همه این ها، به نظر می رسد تحولاتی حتمی باشند و جای تردیدی در آنها نیست. همزمان با این تحولات، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به صورت ناگهانی و تنها برای چند ساعت، به مسکو رفت. وی که اخیرا به عنوان هماهنگ کننده نظامی با روسیه و سوریه تعیین شده است، در مسکو پایتخت روسیه با نیکولای پاتروشوف دبیر شورای امنیت ملی روسیه و سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور و الکساندر لاورینتف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه دیدار و گفتگو کرد. خود شمخانی تاکید کرد با مقامات روسیه درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه ای و تحولات منطقه و همکاری میان دو کشور به منظور یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه گفتگو کرده است. مساله «نبرد همه، علیه همه» موجب تفرقه میان کشورها شده است اما اکنون یافتن راه حلی سیاسی برای ترمیم روابط شرکای دیروز، خواسته همگان است.
رجب طیب اردوغان که برای احیای مجد و عظمت امپراطوری عثمانی تلاش می کرد خود را در نبردی چندمحوری و چندبعدی تنها یافت؛ شاید بارزترین این نبردها با حزب کارگران کردستان(پ ک ک) و منطقه کرد نشین در شمال سوریه است که واشنگتن از نظر لجستیکی، نظامی و سیاسی از آن حمایت می کند. روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز بهتر از این نیست. آن گونه که به نظر می رسد دست برداشتن اردوغان از رویاهای عثمانی خود پس از بازنگری جدی در واقعیات کنونی، او را ناگزیر به عذرخواهی از رئیس جمهور روسیه کرده است. این مسئله به نوبه خود نشان می دهد که آنکارا بازنگری در محاسبات خود را در سوریه نیز آغاز کرده است از این رو، تصادفی نیست که پوتین امروز در جمع افسران خود از ضرورت افزایش سطح هماهنگی و همکاری نظامی با متحدان سخن گفت.
سلام العبیدی در پایان گزارش خود گفت، در اینجا اهمیت هماهنگی سیاسی و نظامی روسیه و ایران آشکار می شود. هماهنگی که یکی از ماموریت های اصلی مردی است که مسئول پرونده های امنیتی در کادر رهبری ایران است
بازدید اسد از منطقه غوطۀ شرقی، در حالی صورت گرفت که این منطقه، خط مقدم جنگ با گروه های مسلح تروریست به شمار می رود. به همین سبب، این بازدید به مثابۀ پیامی مهم قلمداد شد که همگان در انتظار روشن شدن آن به سر می برند.
منابع نظامی در مرکز غوطۀ شرقی به وبگاه “شام پرس” خبر دادند که پس از بازدید اسد از این منطقه، جنب و جوشی گسترده آن را فرا گرفت و آماده سازی تجهیزات و نفرات در دستور کار قرار گرفت و به نظر می رسد این تحرکات، به مثابۀ بسترسازی برای جنگی بزرگ در غوطه باشد، به ویژه پس از آن که ارتش سوریه راه امدادرسانی به گروه های مسلح تروریست در غوطه را قطع کرد و مهم ترین پایگاه های آنان را زیر آتش سنگین خود تحت محاصره درآورد.
بسیاری از ناظران تحولات میدانی بر این باورند که پس از ورود اسد به عرصه درگیری در غوطه، این منطقه را باید در شمار مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شمرد.
اکنون سئوال این است که آیا بشار اسد، شخصاً بر این جنگ نظارت دارد؟
از سئوالاتی که رئیس جمهور سوریه از افسران و سربازان کرد و از در دست داشتن نقشه عملیات در مرکز غوطه، می توان به این نتیجه رسید که اسد، شخصاً اداره جنگ های بزرگ را به عهده دارد.
در چند ساعت گذشته، خبرهایی از پیشروی ارتش سوری در محور ریف دمشق شنیده شد و حرف و حدیث ها از تاکتیکی جدید خبر می دهند که در دستور کار ارتش قرار گرفته است و آن تاکتیک جنگ تونل ها و خندق هاست که هر چند چندان تازگی هم ندارد، اما استفاده از آن، نتایجی سریع تر و گسترده تر را به دنبال داشته است.
حضور بشار اسد در خط مقدم درگیری، مساله ای تصادفی نبود، بلکه طرحی برنامه ریزی شده برای چراغ سبز نشان دادن جهت آغاز نقشه ای بود که از پیش برای آن برنامه ریزی شده بود.
شاید ارائه جزییات بیشتر در این زمینه، به نوعی پیشداوری باشد، بنابراین بهتر است منتظر بمانیم تا ببینیم سرانجام این حرکتِ بشار اسد چه خواهد بود.

منبع: العالم