شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعات روز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی
U.S. Secretary of State John Kerry speaks about the Ukraine crisis after his meetings with other foreign ministers in Paris, March 5, 2014. Kerry spoke to reporters at the U.S. ambassador's residence in Paris. REUTERS/Kevin Lamarque (FRANCE - Tags: POLITICS)

مهمترین موضوعات روز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی

واکنشهای دوگانه آمریکا در قبال ایران در سخنان جان کری وزیرخارجه آمریکا به نحو بسیارچشمگیری نمود یافت

جان کری: از آنجا که ایران در عراق علیه حضور داعش میجنگد، این امر مهم است و تضمین کننده منافع مشترک با ما و همپیمانان ما میباشد. قطع نظر از چالشهایی که با ایران در بسیاری از زمینه های منطقه ای داریم.

 

واکنش آمریکا به انفجارهای تروریستی استانبول، نگرانی از احتمال حملات داعش در اروپا، اظهارات متناقض مقامات ارشد آمریکایی درباره نقش ایران در مبارزه با داعش و آمادگی ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای عملیات در موصل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

واکنش آمریکا به حملات استانبول/ اظهارات متناقض مقامات آمریکایی درباره نقش ایران علیه داعش
به گزارش «تابناک»، انفجارهای تروریستی شب گذشته در فرودگاه استانبول، مهمترین موضوعی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. به جز گزارش‌ها از تلفات این حادثه، روزنامه «گاردین» موضع کاخ سفید را درباره آن بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، کاخ سفید حمله تروریستی سه شنبه شب به فرودگاه بین المللی آتاترک استانبول را به شدت محکوم و اعلام کرد واشنگتن به همراه همه دوستان و متحدان خود در سراسر جهان، در حمایت از ترکیه همچنان ثابت قدم است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته شدگان انفجار فرودگاه بین المللی استانبول با آرزوی بهبودی سریع زخمی شدگان، گفت: «ما به همراه همه دوستان و متحدانمان در جهان، در حمایت از ترکیه، متحد ما در ناتو، همچنان ثابت قدم هستیم و به مقابله با تهدید تروریسم ادامه می‌دهیم».
واکنش آمریکا به حملات استانبول/ اظهارات متناقض مقامات آمریکایی درباره نقش ایران علیه داعش
در همین حال، یک مقام ارشد آلمانی نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی شدید توسط داعش در اروپا هشدار داده است. به نوشته «رویترز»، دولت آلمان نگرانی خود را از احتمال شدت یافتن حملات داعش در اروپا به خاطر شکست‌هایش در خاورمیانه بیان داشت. توماس دمایزر، وزیر کشور آلمان، با بیان پیروزی‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه گفت، این موارد البته خطر حملات آن‌ها در اروپا را کاهش نداده است. وزیر کشور آلمان به خبرنگاران گفت: «ما بیم آن داریم که داعش فعالیت‌های خود را به خاطر شکست‌های نظامی‌اش در خاورمیانه به اروپا انتقال دهد». رئیس دستگاه اطلاعات داخلی آلمان نیز از آماده بودن کامل نیروهای امنیتی این کشور برای برخورد با هر گونه تهدید احتمالی خبر داد.
واکنش آمریکا به حملات استانبول/ اظهارات متناقض مقامات آمریکایی درباره نقش ایران علیه داعش
بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. «بیزننس اینسایدر» اظهارات یک مقام آمریکایی را درباره سیاست‌های ایران پس از توافق هسته‌ای بازتاب داده است. برت مک گورک، فرستاده ویژه اوباما در نبرد علیه داعش، ادعا کرد از زمان اعلام توافق بین المللی هسته‌ای ایران در ژوئیه گذشته، هیچ تغییر قابل توجهی در رفتار ایران در سوریه مشاهده نکرده است. مک گورک که در نشست یکی از کمیته‌های سنا آمریکا سخن می‌گفت، افزود: من هیچ تغییر قابل توجهی در رفتار ایران ندیده ام. آن‌ها عمدتا برای تقویت رژیم اسد تلاش می‌کنند. مک گورک همچنین ادعا کرد: «ایران در حال حمایت از تعدادی از گروه‌های شبه نظامی شیعه‌ای است که در عراق فعال هستند».
واکنش آمریکا به حملات استانبول/ اظهارات متناقض مقامات آمریکایی درباره نقش ایران علیه داعش
این در حالی است که در نقطه مقابل، وزیر خارجه آمریکا از نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق تقدیر کرده است. به نوشته «سی ان ان»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، حضور ایران در عراق، در مبارزه با داعش «مفید» بوده است. وی این صحبت را در جشنواره ایده‌های «آسپن» و در پاسخ به اینکه آیا نقش ایران مفید بوده یا مخرب مطرح کرد. کری گفت: «ببینید، همان طور که همه می‌دانند ما با ایران چالش‌هایی داشته‌ایم و داریم روی آن چالش‌ها کار می‌کنیم. اما می‌توانم به شمار بگویم که ایران در عراق به انحای مشخصی مفید بوده است. آن‌ها به وضوح بر داعش متمرکز هستند. به همین دلیل، قطعًا منفعت مشترکی داریم». وی با اشاره به برقرار شدن تماس مستقیم میان وزرای خارجه آمریکا و ایران، گفت، این امر به تسهیل حل بحران‌های جهانی کمک می‌کند.
واکنش آمریکا به حملات استانبول/ اظهارات متناقض مقامات آمریکایی درباره نقش ایران علیه داعش

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره موضوع مبارزه با داعش، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تدارک ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای آزادسازی موصل از دست این گروه تروریستی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا قصد دارند عملیات آزادسازی شهر موصل عراق از شبه نظامیان عضو گروه تروریستی داعش را اجرا کنند. برت مک گورک، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش، ضمن اعلام این مطلب در جلسه استماع در سنای این کشور گفت: «در حال حاضر برنامه ریزی عملیات جریان دارد». به گفته وی، جدا کردن شبه نظامیان مستقر در رقه و موصل، یکی از مهم‌ترین نکات در این عملیات است. موصل یکی از بزرگ‌ترین شهر‌ها در شمال عراق و عملاً پایتخت داعش در عراق است