جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یک سیستم اطلاعاتی کارآمد مبتنی بر دریافت اخبار دقیق و تحلیل صحیح است، نه توهم و تخیل

یک سیستم اطلاعاتی کارآمد مبتنی بر دریافت اخبار دقیق و تحلیل صحیح است، نه توهم و تخیل

امروز در عصر تحليل زندگي مي‌کنيم، حجم اطلاعات بدون تحليل مانند جنگلي است که براي برون‌رفت از آن، راهي ترسيم نشده و انسان تا مدت‌ها در جنگل سرگردان خواهد ماند.  ابزارهاي موجود اين تحليل‌ها را تسهيل‌ مي‌کند و مي‌تواند تأثير مثبت و منفي بر روي انديشه‌هاي انسان داشته باشد . بايد روي تحليل‌ها، مديريت صحيح و علمي صورت بگيرد؛ نه اينکه تحليل مانع تحليل و پيشگيري‌ها شود

در نخستين همايش ملي «روش‌هاي تحليل اطلاعات»  در سالن همايش‌هاي صدا و سيما، حجت‌الاسلام سيد محمود علوي وزير اطلاعات گفت: در تحليل‌هاي امنيتي، سانسور و خودسانسوري از آسيب‌هاي جدي است که تحليلگران کشور را از درک حقايق بازمي‌دارد. تحليل‌هاي  اطلاعاتي بايد همه‌جانبه باشد، عدم توجه به اين موضوع از آسيب‌هاي جدي است. خودسانسوري امري جدي است که تصميم‌گيران کشور را از درک حقايق بازمي‌دارد و صرفاً به توجيه افکار سوق مي‌دهد و لذا مسير را براي تصميمات نامناسب باز نگاه مي‌دارد‌. انحراف در تصميم‌سازي از نتايج غلط تحليل اطلاعاتي است که حداقل نتيجه آن اتلاف منافع و فرصت‌سوزي‌هاست؛ لذا در تحليل اطلاعات، فضاي باز و انديشه حرفه‌اي از ضرورت‌هاست.

پرهيز از برچسب به تحليلگران بايد مورد توجه قرار گيرد،  کافي است به تحليلگران برچسب چپ و راست بزنند تا تحليل‌ها به نتايج غلط برسد و اين آسيبي جدي است. بايد فضا به گونه‌اي باشد که افراد بدون واهمه سراغ تحليل بروند. تحليلگران عرصه امنيتي بايد نگاه بصير و عميق داشته باشند،  قران‌کريم نگاه تدبر و بصارت را پيش روي ما گذاشته است. تحليل‌اطلاعاتي بايد هدفمند، آسيب‌شناسانه، راهگشا آينده‌پژوه و آينده‌نگر باشد. ‌اگر تدبر و ژرف‌انديشي نباشد، انسان به مراحل والاتر نمي‌رسد.

بايد روي تحليل‌ها، مديريت صحيح و علمي صورت بگيرد؛ نه اينکه تحليل مانع تحليل و پيشگيري‌ها شود. تحليل‌هاي اطلاعاتي بايد آسيب‌شناس و واقع‌گرا و نه توهمي و پيش‌بيني‌کننده آينده باشد . تحليل‌هاي اطلاعاتي بايد عقل‌محور باشد، اگر خداي ناکرده تحليل‌ها احساسات‌محور و نشأت گرفته از حب و بغض و سليقه‌اي باشد، امنيت ملي با خطرات جدي مواجه خواهد شد، چرا که نتيجه آن اطلاعاتي مبتني بر توهم‌ها خواهد بود.

رويکرد دستگاه‌هاي اطلاعاتي، بهره‌گيري از روش‌هاي علمي است که اگر ما هم در اين زمينه حرکت نکنيم، ضرر مي‌کنيم؛ لذا اگر کار اطلاعاتي را دانش‌بنيان کنيم، به امنيت پايدار و آسيب‌ناپذير خواهيم رسيد.

نخبگان و فرهيختگان جامعه بايد در عرصه اطلاعات نهايت همکاري‌ها را داشته باشند.

نفوذ ،مهلک‌ترين نوع خصومت با انقلاب است

دبير شوراي عالي امنيت ملي هم گفت: ايجاد قدرت اطلاعاتي را بايد در دستور کار نظام قرار دهيم و براي همين نيازمند تلاش جهادي و اراده محکم در کليت نظام هستيم.

امير دريابان علي شمخاني اظهار داشت: امنيت بالاي ايران در مقايسه با منطقه و حتي غرب نتيجه زحمت دوستان اطلاعاتي ما هستند.

وي با اشاره به انديشه‌هاي دفاعي رهبر انقلاب گفت: اگر اين انقلاب بي نام خميني در هيچ کجاي جهان شناخته شده نيست، طي درست اين مسير نيزبي خط خامنه‌اي ممکن نخواهد بود، وي نفوذ را مهلک‌ترين شکل خصومت دشمنان با انقلاب دانست. دبير شوراي عالي امنيت ملي قدرت موشکي را يکي از عناصر بازدارنده جمهوري اسلامي ايران و مورد اذعان همه در داخل و خارج خواند و گفت: قدرت ايدئولوژيک ايران، مقاومت و اسلام ناب محمدي را ايجاد کرده که در اين محور، مکتب و راه رهايي از ظلم و استکبار را به عنوان يک آموزه به ملت‌هاي مسلمان ارائه شده است. شمخاني تصريح کرد: قدرت سايبري، قابليت توانمندسازي و ايمن‌سازي مولفه‌ها و عناصر دروني نظام در مقابله با مهلک‌ترين شکل خصومت يعني نفوذ راهبردي، قابليت مقابله با انزوا سازي و ايران‌هراسي، قابليت اشراف اطلاعاتي و نظارتي و کنترل اشکال توطئه‌هاي قدرت‌هاي استکباري و منحرف‌سازي نهضت بيداري اسلامي 4 مولفه مهم در توانمندسازي قدرت دروني نظام در کنار قدرت سخت و موشکي است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي درواکنش به بيانيه اخيروزارت امور خارجه آمريکا گفت: قراردادن نام ايران درليست تروريستي وزارت امورخارجه آمريکا نشاندهنده سياست يک بام و دوهواي غرب درمقابل تروريست است.اين بيانيه هيچ تأثيري درسياست ايران دردفاع ازملت‌هاي منطقه ندارد.آمريکا امروزازداعش به عنوان ابزاراستفاده کرده است واز رژيم صهيونيستي دفاع مي‌کند و راهبرد اصلي آنها سلطه‌گري و مقابله با جمهوري اسلامي ايران است؛ بنابراين، طبيعي است ايران در ليست تروريستي وزارت امورخارجه آمريکا قرار بگيرد. براساس اين گزارش ، وزارت خارجه آمريکا درگزارشي که روز پنجشنبه هفته گذشته منتشرکرد با تکرارادعاهاي اثبات‌ نشده ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد

به گزارش رادیو فردا علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی و وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، روز یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴ گفته بود: «همان گروه‌هایی که به سفارت حمله می‌کنند، مجالس را بر هم می‌زنند و یا قتل‌های زنجیره‌ای را راه انداختند، … با تزریق اطلاعات غلط موجب می‌شوند به جای آنکه برخی نهادهای مسئول از نفوذ وهابیت و اسرائیل و آمریکا نگران باشند از فعالیت جریان‌های سیاسی داخلی نگران شوند».

شورای هماهنگی راه سبز امید در شهریور ماه سال گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به گفته این شورا «تلاش افراطی‌های اقتدارگرا برای تحمیل انسداد سیاسی بر جامعه»، وزارت اطلاعات را به «همراهی» با سازمان اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی در بخشی از «پروژه‌های سرکوب» متهم کرده بود.

در همین زمینه وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز پنجم شهریور ۹۳ از «نقش» وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در «احضار و تهدید فعالان مدنی» خبر داده بود.