یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم امروز رسانه ها

موضوعات مهم امروز رسانه ها

روزنامه های امروز دیدار رئیس جمهور آفریقای جنوبی از تهران و همچنین دیدار وی با رهبر  را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی موضوعات از جمله تعدی امریکایی ها به دو میلیارد دلار ایران، احتمال استیضاح وزیر کشور و انتخابات در امریکا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه جوان در گزارش امروز خود به اظهارات اوباما پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«اوباما: در رياض با صاحب نفوذان داعش ليبي ملاقات كردم! » با اشاره به اینکه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا در مصاحبه با بي‌بي‌سي اعتراف عجيبي كرد و گفت كه در سفر اخير به عربستان با كساني كه روي داعش در ليبي نفوذ دارند ملاقات كرده است.نوشته:« ه گزارش بي‌بي‌سي اوباما گفت: «من به آنان گفتم به دولت وحدت ملي ليبي فرصت دهيد.» اين نخستين اعتراف رئيس‌جمهور امريكا به حضور عقبه داعش در رياض است و اينكه وي ابايي از جلسه با رهبران داعش ندارد و آن را رسانه‌اي هم مي‌كند. پيش از اين گزارش‌هاي غير رسمي متعددي درباره كمك نظامي امريكا به داعش در عراق منتشر شده، تا جايي كه برخي ناظران فرضيه مديريت داعش از طرف امريكا را مطرح مي‌كنند؛ موضوعي كه امريكا تاكنون آن را تأييد نكرده‌ است. اوباما با رد اعزام نيروهاي زميني به سوريه تصريح كرد كه راه‌حل نظامي به تنهايي نمي‌تواند بحران آن كشور را برطرف كند، باوجود اين اظهارات صريح رئيس جمهور امريكا، مخالفان سوري خواستار اجراي طرح «ب» واشنگتن در سوريه شدند. اوباما گفت: «اشتباه خواهد بود كه امريكا يا بريتانيا … براي ساقط كردن رژيم (بشار) اسد به اين كشور نيروي زميني اعزام كنند.» دولت اوباما از زمان شروع بحران سوريه شديداً توسط عربستان سعودي و ساير كشورهاي عربي براي لشكر‌كشي به سوريه تحت فشار قرار گرفته‌اند اما رئيس جمهوري امريكا از اعزام نيرو به سوريه خودداري كرده است. با وجود اين اوباما از ادامه حملات ائتلاف در بخش‌هايي از سوريه عليه بعضي گروه‌هاي تروريستي تأكيد كرد. وي افزود: «نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا به عمليات خود عليه اهداف داعش در مناطقي مانند رقه ادامه خواهند داد تا مناطقي مانند اين نقاط را كه آنها (داعش) نيروهايي را به اروپا مي‌فرستند، تحت كنترل درآورند.» رئيس جمهور امريكا با تأكيد بر اينكه فقط عمليات نظامي راه‌حل مشكلات سوريه نخواهد بود، اظهار داشت: «جامعه جهاني بايد بر ديگر طرف‌هاي درگير در سوريه مانند روسيه، ايران و نيروهاي مخالف ميانه‌رو فشار وارد كند تا براي رسيدن به يك دوره انتقالي در سوريه بر سر ميز مذاكره بنشينند.»»

4432239_838

همچنین روزنامه شرق در گفت و گو با ناصر هادیان به انتخابات در امریکا پرداخته است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان« پیروزی ترامپ به نفع ایران است » می نویسد:« ترامپ یا کلینتون؟ جمهوری‌خواه یا دموکرات؟ فی‌الواقع روی‌کارآمدن کدام‌یک از رقبای انتخابات آمریکا به نفع ایران در شرایط فعلی است؟ این سؤال بدون شک ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است. این بحث و اساسا الگوی رفتاری دو حزب آمریکایی در مواجهه با خاورمیانه و ایران را با ناصر هادیان، استاد روابط بین‌الملل در میان گذاشتیم. او معتقد است روی‌کارآمدن ترامپ تندرو از آنجا که یک تاجر است، به ضرر ایران نخواهد بود به‌ویژه آنکه او مشروعیت بین‌المللی زیادی ندارد؛ اگرچه او راه‌یافتن ترامپ به کاخ سفید را بعید می‌داند. هادیان، برنده انتخابات آمریکا را هیلاری کلینتون می‌داند و معتقد است که او در مواجهه با ایران و اجرای برجام، سخت‌گیرانه‌تر از اوباما عمل می‌کند.»

روزنامه ایران نیز در ستون طنز خود در مطلبی با عنوان« دستاوردهای برجام و جیب آنها» به قلم آیدین سیار سریع نوشته:« دلواپس گفت: چرا دستاوردهای برجام را نمی‌بینیم؟ گفتم: فقط سه ماه گذشته برادر، صبر کن. گفت: سه ماه زمان کمی نیست. ما در همین سه ماه کلی تحریم می‌آوردیم برای کشور. گفتم: که البته تأثیری نداشت، نه؟ گفت: خیلی جالب است. گفتم: چی جالبه؟ گفت: تحریم در آن هشت سال تأثیری نداشت ولی در این سه ماه دارد! خیلی هم احساس می‌شود. گفتم: فکر نمی‌کنی اون سال‌ها سِر شده بودیم؟ گفت: نه، با تدبیر دولت قبل احساس نمی‌کردیم. گفتم: داروی خاصی می‌زدین؟ گفت: اصرار حامیان دولت به اصطلاح تدبیر + عکس. گفتم: گفتی آثار برجام معلوم نیست؟ گفت: اگر معلوم بود که ما حس می‌کردیم. گفتم: لغو شدن قطعنامه‌های شورای امنیت آثار مذاکره نبود؟ گفت: قطعنامه یک تکه کاغذ است. ما هم می‌توانستیم برویم پاره کنیم و برگردیم. گفتم: بسیار خب. دور کردن سایه جنگ و کاهش تنش با کشورها چی؟ گفت: ما با هیچ کشوری تنش نداشتیم، فقط می‌گفتیم انگلیس جزیره‌ای کوچک است و اصلاً حساب نیست، امریکا باید نابود شود، اتحادیه اروپا بحران یورو دارد و رو به سقوط است. گفتم: پررنگ شدن نقش ایران در روابط بین‌المللی چی؟ اینو دیگه انصافاً ببین. گفت: نقش ما در آن هشت سال هم پررنگ بود. شما نگاه کن ما داشتیم با کومور و اریتره و ونزوئلا متحد می‌شدیم که در میدان‌های جهانی بازی کنیم. گفتم: تیم نونهالان رو به میدان‌های جهانی می‌بردین بهتر نبود؟ گفت: به هرحال ما داشتیم از پایه شروع می‌کردیم. گفتم: حالا من یک سؤالی از محضر شما دارم. گفت: بپرس. گفتم: شما فرض کن به یه کشوری نفت می‌فروشی… مثلاً به هند… در ازاش چی می‌گیری؟ گفت: فیلم هندی؟ گفتم: نه. گفت: بدلکار و وسایل جلوه‌های ویژه؟ گفتم: نه! گفت: دیگه برنج… خدا خیرت بده. گفتم: نه دیگه برادر. پول باید بگیری. گفت: آهااا… خدا از دهنت بشنوه. شما بعد از برجام پولی می‌بینی؟ این دستاوردهای برجام کجاست؟ چرا من هر چی دست می‌کنم توی جیبم دستاوردهای برجام رو نمی‌بینم؟ گفتم: آهااان! مشکل مالی داشتی. گفت: داداش دو میلیارد دلار دستی‌داری بدی؟ گفتم: نه متأسفانه، بلوکه شده! عصبانی شد و گفت: پس این برجام به چه دردی می‌خوره! اه! برایش طشت یخ آوردم. صدای «پیسسس» شدیدی برخاست!»

4432159_366

همچنین روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان« معمای افزایش 3/5 برابری وام ازدواج!» به موضوع وام ازدواج و ابهامات آن پرداخته است. ابتکار در این گزارش می نویسد:« افزایش حدود 3.5 برابری وام ازدواج توسط مجلس اگرچه خبر خوبی برای زوج های جوان به حساب می آید، اما سیستم بانکی مدت هاست برای پرداخت وام سه میلیونی نیز با مشکل مواجه بوده است.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه‌ی بودجه 95 کل کشور تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را برای هر یک از زوجین تا 10 میلیون تومان افزایش دادند.در این مصوبه‌، مجلس شورای اسلامی مقرر کرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره‌ی بازپرداخت 4 ساله افزایش یابد.

افزایش حدود 3.5 برابری وام اگرچه خبر خوشی برای زوج های جوان محسوب می شود اما برخی مسولان بانکی و دولتی از کمبود منابع برای پرداخت این وام خبر دادند و احتمال ریزش تعداد وام گیرندگان تا مرز یک سوم را هم دادند.چنانچه وزیر اقتصاد روز گذشته از مشکلات بانک ها سخن گفت و اذعان داشت: بزرگترین مشکلی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم مشکل تنگنای مالی است و تنگنای مالی را در دو حوزه می شود مشاهده کرد که یکی تنگنای اعتباری است که نمود آن در قدرت اندک وام دهی بانکها است و بانک ها

نمی توانند نیاز مالی مردم را تامین کنند و به تقاضا جواب بدهند و نمود دیگرش نرخ بالای سود سپرده و تسهیلات بانکی است که طبیعتا این دومی هم ارتباط نزدیکی با اولی دارد.در عین حال برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با تایید این مصوبه معتقدند حتی با ریزش تعداد گیرندگان وام باز هم ارائه این تسهیلات می تواند در شرایط فعلی کمک بزرگی به تسهیل در امر ازدواج کند.این در حالی است که محدودیت منابع قرض الحسنه برای پرداخت وام ازدواج تا جایی پیش رفت که برای دوره ای اعطای این وام تا سقف 3 میلیون تومان هم در بانکها متوقف شد که نهایتاً در سال 1393 با تاکید برای شروع به پرداخت این تسهیلات بود که بعد از بحث و بررسی در مورد تامین منابع آن در نهایت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بانکها در مورد تامین منابع و پرداخت وام ازدواج به توافق رسیده و اعطای وام سه میلیون تومانی آغاز شد.

آن طور که معلوم است، این مصوبه اگرچه به ظاهر یک اقدام مثبت برای ارائه تسهیلات به زوج های جوان محسوب می شود، اما در صورت نبود منابع برای پرداخت آن، باید چالش جدید بی عدالتی در دریافت این تسهیلات در سال جدید را منتظر باشیم. »

روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان« استيضاح براي استيفا » به موضوع احتمال استیضاح وزیر کشور می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« گنه‌كرد در بلخ آهنگري، به شوشترزدند گردن مسگري! اين روايت تاريخي امروزه نيز تكرار مي‌شود. در همين راستا شاهد هستيم كه برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل مشكلاتي كه براي مينو‌خالقي،منتخب مردم در اصفهان پيش آمده و نيز اقدام نيروي انتظامي در به‌كار گيري 7000 پليس‌نامحسوس،اعلام كردند قصد استيضاح رحماني‌فضلي،وزير كشور را دارند. اين تصميم را علي‌مطهري استارت زد و در ادامه راه ‌غلامعلي‌جعفرزاده ايمن‌آبادي نيز سخنان وي را تكرار كرد. سخناني كه شايد بنا به قانون حق هر نماينده باشد ولي از سوي ديگر بر هيچكس پوشيده نيست كه برخي اقدامات و تصميمات در ايران از يد مسئولان مربوط به آن حوزه نيز خارج و ممكن است دستوراتي ماوراي مسئوليت افراد و بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب به نهادهاي زيردستي ابلاغ شود كه مصلحت، سكوت در قبال آن است.

فرضيه هاي يك بازخواست

گذشته از اين سخنان نكته‌اي كه نظر را به خود جلب مي‌كند، بي‌گناهي وزير كشور است و اگر قرار به استيضاح است بايد به گونه‌اي بيان شود كه رحماني‌فضلي را زير سوال نبرد. فردي كه در دوران انتخابات نشان داد به خوبي مي‌تواند از آراي مردم دفاع كند و نتيجه آن را ما در 7 اسفند مشاهده كرديم. اما چند فرضيه درباره بيان استيضاح وزير كشور وسكوت وي در اين زمينه وجود دارد:

1-نمايندگان قصد دارند رحماني فضلي را در مجلس استيضاح كرده و به مجلس بخوانند تا وي در رابطه با اينكه موضوعات مطروحه هيچ‌ارتباطي به وي ندارد توضيح دهد و به اين شيوه افكار عمومي با حقيقت ماجرا آشنا شوند.

2-رحماني فضلي كه به سرانجام دخالت در زمينه‌هاي مورد انتقاد نمايندگان آگاه است، سعي مي‌كند جايگاه خود و وزارتخانه اش را حفظ كرده و نگذارد دستخوش بازي‌هاي سياسي شود و با همين منظور سكوت كرده چرا كه به خوبي مي‌داند انتخابات 96 نيز در پيش است و براي اين موضوعات نبايد خود را دچار چالش با اركان نظام كند تا در دوران پيش رو با مشكلاتي مواجه نشود.

3-رحماني فضلي به خوبي مي‌داند كه در اين موضوعات برخي خط‌ قرمزهاي نظام نهفته است و اگردر برابر آنها ايستادگي كند، دلواپسان و منتقدان دولت كه همواره برسر اين مقوله‌ها فرياد واسلاما سر مي‌دادند و امروز ساكت هستند، وي را به زير پا گذاشتن آرمان‌ها و توهين به نهادهاي مقدس نظام متهم كرده و براي وي مشكل ايجاد مي‌كنند. وي نيز با همين منظور با بي اعتنايي به معضلات مطرح‌شده، سعي مي‌كند آنها را از مجاري طبيعي رفع كند.براي اطلاع از چرايي و ميزان حقانيت استيضاح رحماني‌فضلي به سراغ برخي كارشناسان سياسي رفتيم. برخي با اين اقدام موافق و برخي نيز مخالف استيضاح وزير كشور بودند»

همچنین این روزنامه در بخش نیشخط خود دوباره در کاریکاتور زیر به موضوع گشت نامحسوس پرداخته است.