شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کانون توجه روزنامه‌های امروز

کانون توجه روزنامه‌های امروز

سیل اخیر در چند استان کشور، بیانیه تفرقه انگیزانه در استانبول، انتخابات اصفهان و نامه علی مطهری به آخوند جنتی  از دیگر موضوعات مهم امروز است.

روزنامه قانون در گزارش امروز خود به موضوع نشست استانبول و عملکرد سعودی ها در این اجلاس پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «پیروزی ایر انی ها بر سعودی ها در قسطنطنیه» می نویسد: «اجلاس اعضای سازمان همکاری اسلامی در استانبول با انواع و اقسام حاشیه ها به کار خود پایان داد؛ اجلاسی که ایران و عربستان به عنوان مهم ترین اعضای این دور، بیشترین توجهات را به سمت خود جلب کرده بودند. عدم خوانده شدن بیانیه پایانی به دلیل مخالفت برخی اعضا بود.

حواشی نشست کنفرانس اسلامی در استانبول/ امریکا از منظقه می رود؟

پرداخت نکردن حق عضویت!

جالب است که یکی از حاشیه های جالب اجلاس استانبول این بود که اعلام شد برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، حق عضویت خود را پرداخت نمی کنند !

عدم برگزاری مراسم انتقال ریاست!

اما در سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ریاست دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی از مصر به ترکیه منتقل شد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنان کوتاهی به سران و مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست خیر مقدم گفت. با این حال، مراسم انتقال به دلیل عدم حضور عبدالله فتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و رئیس دوره دوازدهم، برگزار نشد!»

«روزنامه وقایع التفاقیه » در گفت و گو با حسینعلی امیری سخنگو و قائم‌مقام وزارت کشور با تیتر «نظام انتخابات ضعف ساختاری و مفهومی دارد» به نقل از وی می نویسد: « موضوع ابطال آرای خانم مینو خالقی، به‌وسیله شورای نگهبان انجام شده است و ربطی به وزارت کشور ندارد. قاعدتا شورای نگهبان هم پاسخگو است اما اینکه مطرح می‌کنید که توقع از وزارت کشور این بود که به اقدامات جدی‌تری مثلا در برابر شورای نگهبان انجام می‌داد، قطعا توقع نابجا و غیرقانونی است! توقع باید این باشد که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و شخصیت‌ها و نهادها مُر قانون را رعایت و براساس قانون رفتار کنند و هر مقامی باید تلاش کند در چارچوب قانون هم عمل کند و هم حرف بزند! اگر همه تلاش کنند و وسواس به‌ خرج دهیم که قانونی عمل کنیم و از طرف مقابل توقع قانونی عمل‌کردن داشته باشیم، همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما وزارت کشور نظر قانونی و برداشت قانونی خودش را به مراجع ذی‌صلاح دراین‌‌باره اعلام کرده است و اقداماتی که لازم است را انجام داده است و با دبیر محترم شورای نگهبان نشست مفصلی داشتیم و خوشبختانه وزارت کشور نه با شورای نگهبان بلکه با هیچ نهادی دارای تقابل و چالش نیست، عرض کردم وقتی به‌قول مقام معظم رهبری، قانون مرز بین حق و باطل است، چالشی باقی نمی‌ماند. هم دولت و هم وزارت کشور دیدگاه و نظر قانونی خود را دارد و برهمین‌اساس هم به عنوان یک قوه مستقل عمل کرده و می‌کند. »

سعدالله زارعی در یادداشتی با تیتر «درک ما از «برجام منطقه‌ای»» در کیهان می نویسد: «ارتباط «بسیار نزدیک» مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی بدیهی‌تر از آن است که نیازمند استدلال باشد اما درباره این ارتباط و معانی و نتایج آن گاهی تعابیری نامتناسب به کار می‌رود. یکی از این موارد ائتلاف و اختلاف آمریکا و عربستان است. همه می‌دانند که عربستان در دنیا وابسته‌ترین کشور به آمریکاست تا جایی که نه مقامات رسمی آمریکا عمق آن را پوشیده می‌دارند و نه مقامات رسمی سعودی از اعتراف به آن خجالت می‌کشند. هنری کیسینجر چهره پر نفوذ سیاست خارجی آمریکا با صراحت گفت که عربستان بخشی از حوزه‌ حاکمیتی آمریکاست و پادشاهان سعودی انباردارانی هستند که در قبال نگهداری اموال ما، حق انبارداری دریافت می‌کنند! «بندربن سلطان» چهره پرنفوذ امنیتی عربستان پس از مصاحبه اوایل اسفندماه گذشته اوباما با نشریه آمریکایی آتلانتیک که بعد از یک سال سکوت از خونریزی سعودی‌ها در یمن سخن گفته بود، طی یادداشتی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد که آل‌سعود در طول 70 سال گذشته خدمات بی‌بدیلی به آمریکا کرده و عربستان در عمل به قلکی برای حل انواع مشکلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی آمریکا تبدیل شده است.

با این وجود، در طول این دهها سال در موارد متعددی شاهد اظهارات مقامات آمریکا علیه مقامات سعودی و متقابلا اظهار گلایه‌های نه چندان صریح مقامات سعودی نسبت به آمریکا بوده‌ایم. در طول این ده‌ها سال کمتر کسی این اظهارات و گلایه‌ها را به رویگردانی آل‌سعود از آمریکا و یا کم‌ارزش شدن عربستان نزد آمریکایی‌ها تعبیر کرده است اما در دو سه سال اخیر بعضی از محافل داخلی ایران از وقوع یک «تغییر استراتژیک» در مناسبات عربستان و آمریکا خبر می‌دهند.

بعضی از تحلیلگران داخلی با اشتباه در برداشت و یا با اهداف خاص بر این نکته تاکید می‌کنند که اولویت منطقه موسوم به خاورمیانه در سیاست خارجی آمریکا از دو دهه اخیر از بین رفته و اولویت فعلی و آینده سیاست خارجی این کشور به شرق آسیا منتقل گردیده است. این تغییر اولویت نگرانی عمیقی را برای کشورهایی نظیر عربستان پدید آورده و آنان را به سمت اقتداریابی داخل، شکل‌دهی به ائتلاف‌ها و دست زدن به اقدامات با ریسک بالا سوق داده است.

بعضی دیگر از همین دسته از تحلیلگران داخلی با اشاره به نقش‌آ‌فرینی عربستان، قطر، ترکیه و … در اقدامات تروریستی که غرب آنها را یک «تهدید فزاینده‌ جهانی» ارزیابی می‌کند و متقابلا با اشاره به اقدامات موثر ضدتروریستی ایران و مرتبطین منطقه‌ای آن، می‌گویند غرب و به خصوص آمریکا به مرور به این جمعبندی رسیده‌اند که کشورها و دولت‌های سنی به دلیل پیوند مشهودی که با گروههای تروریستی دارند برای غرب نامطلوب شده و لذا برای اولین‌بار شاهد شکاف بین غرب و این دسته از کشورهای وابسته عربی هستیم و از سوی دیگر غرب علیرغم اختلافات استراتژیکی که با جمهوری اسلامی دارد به دلیل عقلانیت حاکم بر آن و تقابل هویتی با تروریزم، به این نتیجه رسیده است که با ایران کار کند و از این رو شاهد باز شدن یخ‌ها بین ایران و غرب هستیم.»

«روزنامه اعتماد گزارش امروز خود را به موضوع سیل در چند استان کشور اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «٧٢ ساعت اضطرار» می نویسد: «آسمان ايران سه روز بي وقفه باريد. ماجرا از عصر روز چهارشنبه ٢٤ فروردين ماه شروع شد و ساعت‌هاي اوليه خوشحالي باران بهاري خيلي زود خنده را بر لب كشاورزان و مردم تعدادي از استان‌ها به خصوص سه استان لرستان، ايلام و خوزستان خشكاند. باران ساعت‌ها ادامه داشت. شب صبح شد و باز هم باران قطع نشد. راه‌ها بسته شد، زمين‌هاي كشاورزي از بين رفت، خانه‌ها و ماشين‌ها را آب گرفت و چند نفر جان خود را از دست دادند. حالا كه چيزي نزديك به ٧٢ ساعت از سيل گذشته، آمار خسارت‌هاي وارد شده به شهرها و روستاها و راه‌ها در صدر خبرها قرار دارد. در بارش سه روزه باران مناطق غرب و جنوب غرب كشور ٤ نفر جان خود را از دست دادند كه همگي از استان ايلام بودند. اما بعد از خسارت‌هاي جاني بيشترين خسارت به باغ‌ها و اراضي كشاورزي وارد شده است.

كشاورزاني كه مدت‌ها براي برداشت محصولات‌شان رنج كشيدند حالا بايد ويراني يك‌شبه دسترنج‌شان را به تماشا بنشينند. البته در اين ميان تشكيل زودهنگام ستاد مديريت بحران و دستور مستقيم رييس‌جمهور از تركيه و اقدام معاون اول براي مديريت خسارت‌هاي سيل از گسترده‌تر شدن بحران جلوگيري كرد. همچنين هشدارهاي سازمان هواشناسي كشور در روزهاي گذشته به هموطنان و سازمان‌هاي مسوول در استان‌هاي مختلف نيز باعث شده بود تا عمق خسارت‌هاي احتمالي اين سيل كمتر باشد. سيد مصطفي مرتضوي، سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته: استان‌هاي لرستان، ايلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسان شمالي و رضوي، كردستان و آذربايجان شرقي و ١٣٦شهر، روستا و مناطق عشايرنشين دچار سيل و آبگرفتگي شده‌اند. امدادرساني در ١٣٦ شهر و روستا ادامه دارد و تاكنون به بيش از ٥٦٠٠ نفر امدادرساني شده است.»

روزنامه جوان ضمن پرداختن به مسابقه روز جمعه میان پرسپولیس و استقلال که در نهایت منجر به پیروزی پرسپولیس شد، به گفت و گوی اختصاصی با برانکو ایوانکویچ، سرمربی پرسپولیس پرداخته است. جوان در این گفت و گو با عنوان «امنیت ایران را هیچ‌ جای دنیا ندارد» به نقل از وی می نویسد: « شايد من خيلي جالب توجه نباشم چون شلوغ نمي‌كنم، ‌تحريك نمي‌كنم، سر و صدا ايجاد نمي‌كنم، اطراف تيم و عنوان‌هاي خبري و تيترهاي خبري نمي‌دهم و مثلاً نمي‌گويم اگر ببريم توپ قورت مي‌دهم. اما معتقدم در پرسپوليس فقط بردن مهم نيست و در كنار برد بايد بازي زيبا ارائه داد. يك جذابيت در بازي بايد به نمايش گذاشت و يك شادابي به تصوير كشيد و مردم اين را درك مي‌كنند و شايد به همين دليل است كه 80-70 هزار تماشاگر به ورزشگاه مي‌آيند. البته كار ساده‌اي نيست رسيدن به اين اما ما همچنان اصرار داريم به اين مسئله. هم نتيجه و هم رضايتمندي هواداران مد نظر ماست و تمام تلاشي كه مي‌كنيم به خاطر هوادار پرسپوليس است. چراكه آنها از هر مسئله‌اي براي ما مهم‌تر هستند. ضمن اينكه هميشه مي‌شود بهتر بود و همين كه به موقعيت موجود راضي بشويد، ‌كارتان تمام است و افت شروع مي‌شود و اين چيزي نيست كه نه ما بخواهيم و نه هوادار پرسپوليس.»