شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مرور روزنامه های امروز صبح تهران

مرور روزنامه های امروز صبح تهران

با خارج شدن از حال و هوای عید، به تدریج موضوعات سیاسی و اقتصادی دوباره به صفحات روزنامه ها پا گذاشته است. روزنامه های اصولگرا امروز سخنان رئیس جمهور امریکا در باب تحریم ها را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که اصلاح طلبان، انتخابات آینده و همچنین برخی موضوعات اقتصادی را بزرگنمایی کرده اند.

«روزنامه آرمان» منتسب به آقای هاشمی در گزارشی به موضوع ریاست مجلس خبرگان و مجلس می پردازد. این روزنامه در پیش بینی خود آقای لاریجانی و آقای هاشمی را داری بیشترین شانس برای تصدی این پست ها قلمداد می کند. آرمان در بخشی از این گزارش با عنوان« نگاه خيره سياست به دو كرسي رياست» می نویسد: «در حالي كه اكثريت شانس رياست هاشمي در مجلس خبرگان را قوي مي‌دانند اما از سوي ديگر اقليتي كه نمي‌خواهند شاهد اينرياست باشند با ذكر اسامي ديگر درصدد هستند تا از ابهت برتري هاشمي بكاهند مثلا حجت‌الاسلام ابراهيمي كه مواضع او درباره هاشمي روشن است، مي‌گويد: «تصورم مي‌كنم رقابت بين آيات موحدي كرماني و هاشمي شاهرودي خواهد بود. هاشمي با توجه به تركيب مجلس خبرگان پنجم نمي‌تواند اميد داشته باشد كه باز هم به كرسي رياست مجلس خبرگان تكيه بزند. با توجه به زاويه‌اي كه ايشان با جامعه روحانيت گرفته، بعيد است نمايندگان خبرگان راي به رياست ايشان بدهند.» درباره هاشمي شاهرودي بايد به روابط او با هاشمي‌رفسنجاني اشاره داشت كه امكان دارد اين دوستي سبب انصراف هاشمي شاهرودي از كانديداتوري براي رياست شود. دوستي هاشمي شاهرودي با هاشمي‌رفسنجاني مسبوق به سابقه است چنانكه در همين مجلس خبرگان بارها به عنوان نيروي همسو با هاشمي‌رفسنجاني عمل كرد. از سوي ديگر زيباكلام درباره احتمال نامزدي هاشمي شاهرودي گفت: «بعيد است هاشمي شاهرودي به اين سادگي نامزدي رياست خبرگان را قبول كند مگر اينكهبه ايشان تكليف شود. لذا اگر ايشان را استثنا كنيم شانس بعدي اصولگرايان جنتي است كه برخي حاضر نيستند به ايشان راي دهند و لذا شانس هاشمي زياد است چون اصولگرايان كسي را ندارند.» در آن سو، اصولگرايان به آيت‌ا… موحدي كرماني به عنوان جدي‌ترين گزينه توجه دارند؛ گزينه‌اي كه البته با توجه به حضور در ليست هاشمي در انتخابات خبرگان رهبري، مي‌تواند گزينه قابل پذيرش براي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز باشد. با اين اوصاف شايد بتوان آيت‌ا… موحدي كرماني را گزينه بالقوه رياست دانست اما باز هم با توجه به وزن بالاي حاميان هاشمي در مجلس خبرگان كانديدا شدن موحدي كرماني ريسك بزرگي براي اوست كه مشخص نيست آيا آن را خواهد پذيرفت يا خير.

كمي آن طرف‌تر از مجلس خبرگان يك كرسي هم در مجلس شوراي اسلامي خالي است كه آن هم كرسي رياست است. اكنون تكليف اين كرسي تا حدودي مشخص شده است و به نظر مي‌رسد از ميان عارف از طيف اصلاح‌طلبان و لاريجاني از اردوگاه ميانه‌روها يكي بر كرسي رياست خواهند نشست. البته بايد اين موضوع را مدنظر داشت كه طيف گسترده‌اي از اصلاح‌طلبان تمايل به بقاي لاريجاني بر كرسي رياست مجلس دارند و بر اين اعتقاد هستند قدرت رايزني و تاثيرگذاري او به مراتب بيشتر از عارف است. لاريجاني با مراجع و بزرگان قم ارتباط نزديكي دارد و از آنجا كه سال‌ها بر كرسي سياست حضور داشته است تعامل با گرايشات مختلف را به خوبي آموخته و اجرا مي‌كند. »

4329537_723

سه روزنامه اصولگرای «کیهان، جوان و وطنامروز» در تیترهای تقریبا مشابه به اظهارات اوباما درباره ایران و موضوع تحریم ها اشاره کرده اند. به عنوان مثال روزنامه جوان در گزارشی با تیتر « عبور امريكا از متن به روح برجام » می نویسد: « مديـــركل آژانس بين‌المللي اتمي مي‌گويد ايران تعهدات خود را فراتر از توافق نامه رسمي با آژانس اجرا كرده است، ولي رئيس جمهور امريكا پا را فراتر گذاشته و تأكيد دارد، ايران براي پايبندي به «روح» توافق هسته‌‌اي بايد آنچه به گفته وي «اقدامات تحريك‌آميز» است را متوقف كند. به گفته اوباما، آزمايش‌هاي موشكي ايران كه تهديدي عليه منافع اسرائيل است، روند تجارت را متشنج مي‌كند.

با گذشت 9 ماه از توافق ايران و 1+5 و به رغم اجراي تعهدات از سوي ايران، كارشكني‌هاي امريكا در روند تسهيل مبادلات خارجي با ايران همچنان ادامه دارد. هرچند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها اعلام كرده كه ايران فراتر از تعهدات خود در برجام عمل كرده، ولي اقدام مؤثري از سوي امريكا و متحدانش براي عمل به تعهدات انجام نشده است. باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا بار ديگر اعلام كرد كه ايران به تعهدات خود در متن برجام عمل كرده ولي به روح توافق هسته‌اي پايبند نبوده است».

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « پایان مخلوق محمود احمدی‌نژاد » به اظهارات افخمی راد می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: « ارز مبادله‌ای در حال پیوستن به تاریخ است. این ارز که مخلوق دولت احمدی‌نژاد بود، حالا به دست دولت روحانی در حال پیوستن به تاریخ است. در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد دستاورد ارز تک‌نرخی به باد داده شد و شکاف میان نرخ ارز دولتی و آزاد به‌شدت زیاد شد. در آن هنگام ارز دولتی به قوت خود باقی ماند با این تفاوت که ارز در بازار آزاد هرروز به بالا می‌جهید. در نهایت ارز میانی توسط دولت احمدی‌نژاد ایجاد شد که نام مبادله‌ای به خود گرفت.

دولت محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای عمر خود بخش‌نامه‌‌ای را صادر کرد که اگرچه دیرهنگام بود اما از سویکارشناسان ستوده شد. دولت دهم در تیر ٩٢ طی بخش‌نامه‌ای خواستار حذف ارز مرجع شد و براین‌اساس، بانک مرکزی نیز بعد از توقف دوروزه انتشار نرخ ارز مرجع، قیمت انواع ارز را براساس قانون بودجه ٩٢ به صورت شناور مدیریت‌شده اعلام کرد. از آن روز به‌بعد بانک مرکزی قیمت تمامی ارزها (مبادله‌ای و مرجع) را با عنوان «ارز» به اطلاع رساند و این روند کماکان ادامه دارد. به‌این‌ترتیب دو ارز مرجع و مبادله‌ای در هم ادغام شدند و ارز دولتی زاده این ادغام شد. حالا در اقدامی تازه که ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، از آن خبر می‌دهد دولت در نظر دارد بساط ارز مبادله‌ای یا همان ارز دولتی را برچیند تا شاید از این طریق دولت آسان‌تر به آرزوی بربادرفته ارز تک‌نرخی دست یابد. »

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به موضوع 24 میلیون نفر که بر اساس قانون بودجه قرار است از یارانه گرفتن محروم شوند می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «فیلتر 6 گروه از دریافت یارانه» می نویسد: « لایحه بودجه سال 95 کل کشور این هفته به صحن علنی مجلس می‌رسد؛ لایحه‌ای که حسن روحانی آن را 27 دی ماه سال گذشته، تنها یک روز پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بهارستان تقدیم کرد و حالا یعنی در اولین هفته کاری مجلسی‌ها در سال جدید، قرار است در صحن علنی بررسی شود. محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 دیروز از توزیع گزارش کمیسیون متبوعش میان نمایندگان مجلس خبر داد و تاکید کرد که بررسی این لایحه، سه‌شنبه این هفته در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. این به آن معناست که مجلسی‌ها در اولین هفته کاری صحن علنی پارلمان در سال جدید، بررسی برنامه جامع مالی و اقتصادی دولت برای سال 95 را آغاز می‌کنند. پیش از این، نمایندگان مجلس با رای موافق به لایحه دودوازدهم، به دولت اجازه دادند برای پرداختی‌های دو ماه ابتدایی سال 95، برمبنای قانون بودجه سال 94 عمل کند. با این همه سخنگوی کمیسیون تلفیق، روزگذشته به تشریح برخی جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 95 پرداخت؛ ازجمله یکی از مهمترین موضوعات مطرح در لایحه بودجه که به هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه‌بگیران در سال 95 می‌پردازد. محمدرضا پورابراهیمی در این باره در گفت‌وگو با «ایرنا» از مشخص شدن اولویت‌های حذف یارانه 24 میلیون پردرآمد خبر داد و گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 95، دولت مکلف شد نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام کند و منابع آن باید صرف اشتغالزایی در کشور شود. به گفته پورابراهیمی 70 درصد جامعه یارانه نقدی را دریافت می‌کنند و تنها 30 درصد یعنی 24 میلیون نفر حذف می‌شوند.

چه گروه‌هایی حذف می‌شوند؟

بر اساس اولین بند الحاقی تبصره 14لایحه بودجه سال 95 دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار شش گروهی را که در ادامه ذکر می‌شود حذف کند؛

گروه اول: کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

گروه دوم: کلیه نمایندگان مجلس، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

گروه سوم: کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تامین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد،

گروه چهارم: کلیه مدیران و اعضای هیات‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیات‌مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

گروه پنجم: ایرانیان مقیم خارج کشور.

گروه ششم: همه کسانی که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و د ر5 گروه اعلام شده ذکر نشده‌اند.

روزنامه اعتماد در کاریکاتوری به موضوع چاق شدن یک پنجم انسان ها پرداخته است.