X

احمدی نژاد، علی لاریجانی را تلویحا متهم به زمینه سازی تحریم‌ها علیه ایران کرد

محمود احمدی نژاد در گفت و گوی ویدئویی اخیر خود علی لاریجانی اولین دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت خود را متهم به نافرمانی از دستور رئیس جمهور کرده و این اقدام را از عوامل تحریم ها علیه ایران خوانده است.

آقای احمدی نژاد گفته “در سال ۸۶-۸۵ ما با آژانس [بین المللی انرژی اتمی] وارد گفت و گو شدیم که آقا هر چه داری بگذار روی میز ما می خواهیم حل کنیم، آژانس آمد شش تا سوال در مورد همان سال های ۸۲-۸۰ گذاشت به اضافه مطالعات ادعایی. گفت آمریکایی ها یک سری ادعاهایی کردند. من به آقای علی لاریجانی که دبیر شورای امنیت ملی بود و می رفت مذاکره می کرد گفتم این آخری را نپذیرید و شش تای دیگر را جواب بدهید، مطالعات ادعایی که چهارچوب ندارد آمریکا می تواند هر لحظه حرف جدیدی بزند، ما چرا باید زیر بارش برویم؟ بالاخره ایشان بدون نظر من و برخلاف نظر من رفت و در مورد آن شش تا و به اضافه مطالعات ادعایی آمریکا تعهد داد. خب آن شش تا را خیلی زود ما پاسخ هایش را پیدا کردیم و دادیم، آژانس تایید کرد و گذاشتیم آنجا. یک دانه مانده که باز هم مربوط به مطالعات ادعایی مربوط به سال ۸۲-۸۰ است که تا الان آمریکا کشش داده است و به همین بهانه تحریم های جدید آمد. خب بینید چرا؟ رئیس جمهور با یک کاری مخالف بوده و انجام شده و با کاری موافق بوده”.

رئیس جمهور سابق ایران از مجلس وقت هم انتقاد کرده و گفته “در همین مجلس چه کسانی با مبادله مخالفت کردند؟ دبیر شورای امنیت ملی و رئیس مجلس چکار کردند؟ نگذاشتند حل و فصل شود در حالی که ما در موضع قدرت بودیم. بعد که دولت را در داخل تضعیف کردند و ما به موضع ضعف رفتیم، رفتند توافق کردند. باید معلوم شود اینها نقششان چه بوده، چرا این اتفاق افتاده است؟” (بی بی سی)