X

نیکی هیلی: موشک شلیک شده به ریاض متعلق به ایران بوده، و این نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶و ۲۲۳۱شورای امنیت است

 

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل‌متحد اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران با فراهم‌کردن موشکهای (بالستیک) برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن، همزمان دو قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند… و ایالات متحده به جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده این رژیم متعهد است.

نمایندگی آمریکا در ملل متحد، در بیانیه خود، نوشت: «عربستان به‌تازگی اطلاعاتی درباره موشک بالستیکی که حوثی‌ها در ژوئیه ۲۰۱۷به این کشور شلیک کردند منتشر کرد. این اطلاعات نشان می‌دهد که موشک مذکور (موسوم به) قیام مربوط به رژیم ایران بوده است؛ چنین تسلیحاتی قبل از جنگ، در یمن وجود نداشت و این، نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶و ۲۲۳۱شورای امنیت است. ما ملل‌متحد و شرکای بین‌المللی‌مان را تشویق می‌کنیم تا اقدامات لازم را برای حسابرسی از رژیم ایران به‌خاطر این نقض‌ها، اتخاذ کنند. عربستان هم‌چنین گفته است که یک موشک دیگرِ شلیک‌شده توسط حوثی‌ها را ردیابی کرده که در ۴نوامبر در ریاض ساقط شد و احتمالاً این موشک هم، مربوط به رژیم ایران باشد…»

نیکی هیلی، تأکید کرد: «ایالات متحده متعهد به جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران است و از این نقض‌های جدی قانون بین‌الملل توسط این رژیم، چشم‌پوشی نخواهد کرد».

سفیر آمریکا در ملل‌متحد هم‌چنین در یک سخنرانی در واشینگتن گفت: حکومت ایران درگیر تمامی انواع شرارتهایی است که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت ملل‌متحد منع شده است که از جمله عبارتند از؛ آزمایش موشکهای بالستیک، تسلیح شبه‌نظامیان در یمن، حمایت از شقاوت رژیم اسد در سوریه و بنا کردن ماشین جنگی حزب‌الله در لبنان.

وی با تأکید براین که توافق اتمی سرپوشی برای ادامه این شرارتهای حکومت ایران شده است، افرود: حکومت ایران مدتهاست که می‌داند تا وقتی از توافق اتمی به‌طور تکنیکی تبعیت کند، شورای امنیت و جهان، کاری در قبال سایر رفتارهای غیرقانونی‌اش نخواهد کرد و این شیوه‌یی نیست که ما بتوانیم بر اساس آن عمل کنیم».

سفیر آمریکا اضافه کرد: «اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه عدم تأیید تبعیت نظام ایران ازتوافق اتمی، چشمها را به روی رفتار خطرناک این حکومت باز کرده است. ما اکنون به جهان فشار می‌آوریم تا با تمامیت تهدیدی که رژیم ایران در بردارد، مقابله کند. نه فقط در رابطه با این‌که چند سانتریفوژ دارد، بلکه در رابطه با این‌که از چند تروریست حمایت می‌کند و چند آزمایش موشکی انجام می‌دهد.

نیکی هیلی گفت: اکنون کنگره این فرصت را دارد تا بحث درباره توافق اتمی با ایران را از دنیای فانتزی که توسط اتاق پژواک اوباما ایجاد شده بود خارج سازد و آن‌را وارد جهان واقعی بکند.