X

آخرین تحولات خاورمیانه// سفر قریب الوقوع «الکاظمی» به آمریکا/

کناره گیری ناگهانی برایان هوک از اداره امور ایران، وقوع آتش سوزی در منطقه «حرمیان» جده در عربستان، سفر قریب الوقوع «الکاظمی» به آمریکا و فراخوان آیت الله سیستانی برای کمک جهانی به بیروت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به صدور قرار بازداشت برای ۱۶ نفر از کارکنان و مسئولان بندر بیروت نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، قاضی «فادی عقیقی» کمیسر دولت لبنان در دادگاه نظامی دیشب اعلام کرد که به منظور انجام تحقیقات درباره انفجار مهیب بندر بیروت، برای 16 نفر از کارکنان از جمله چند مسئول بندر، قرار بازداشت صادر شد.

قاضی عقیقی در بیانیه‌ای افزود: تاکنون بیش از 18 نفر از جمله مسئولان شورای اداری بندر بیروت و اداره گمرک، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

کمیسر دولت لبنان در دادگاه نظامی تاکید کرد که در حال 16 نفر از کارکنان  مسئولان بندر بیروت، برای انجام تحقیقات درباره حادثه انفجار، در بازداشت به سر می‎برند.

طبق آخرین آماره رسمی از تلفات انفجار بندر بیروت، تاکنون 157 نفر در این حادثه کشته و بیش از 5000 نفر زخمی شده‎اند.

کناره گیری ناگهانی برایان هوک از اداره امور ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۱۶ مرداد) با تأیید استعفای برایان هوک، او را عضوی ارزشمند در وزارت امور خارجه آمریکا توصیف کرد و گفت: «من از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا به‌خاطر بیش از سه سال خدمت در وزارت خارجه تشکر می‌کنم.»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز درباره جانشین برایان هوک نوشته «الیوت آبرامز» که هم‌اکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا است به جای برایان هوک نماینده امور ایران خواهد شد. آبرامز از جمله حامیان اصلی حمله آمریکا به عراق در دولت «بوش» محسوب می‌شد.

هوک در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده که ایران و گروه‌هایی که جمهوری اسلامی از آنها حمایت می‌کند نسبت به سه سال و نیم پیش ضعیف‌تر شده است و چه به توافق برسیم چه نرسیم، موفق بوده‌ایم.

وقوع آتش سوزی در منطقه «حرمیان» جده در عربستان

دفتر کل دفاع مدنی عربستان در ناحیه مکه مکرمه شامگاه پنج شنبه اعلام کرد که یک آتش سوزی در محله السلیمانیه شهر جده به وقوع پیوست و اینکه شعله‌های این آتش هم اکنون تحت کنترل درآمده است.

به گفته این مقام عربستانی؛ این آتش ابتدا از تعدادی کابینهای متحرک واقع در منطقه‌ای در نزدیکی ایستگاه قطار حرمیان در جده آغاز شد.

هنوز جزئیاتی از میزان تلفات یا خسارات احتمالی این آتش سوزی منتشر نشده است.

سفر قریب الوقوع «الکاظمی» به آمریکا 

«فرهاد علاء الدین» رئیس شورای مشورتی عراق گفت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور، 20 آگوست (سی‌اُم مردادماه) برای دیدار با دونالد ترامپ به واشنگتن سفر خواهد کرد.

وی تاکید کرد که با سفر الکاظمی به واشنگتن، در حقیقت دور دوم مذاکرات راهبردی بین بغداد و واشنگتن آغاز می شود.

رئیس شورای مشورتی عراق تاکید کرد که این دور اهمیت زیادی برای مشخص کردن نقش نیروهای آمریکایی و ائتلاف آن در عراق دارد.

اولین دور گفت‌وگوهای بین عراق و آمریکا در 22 خردادماه و به صورت غیر حضوری و به شکل ویدئو کنفرانس به دلیل شرایط کرونایی صورت گرفت که در آن موضوع اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بررسی شد.

نمایندگان عراقی دو روز پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان در تاریخ سیزدهم دی ماه سال گذشته، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را به تصویب رساندند.

چندی پیش «احمد الکنانی» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که بیشتر احزاب سیاسی به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق رای دادند و دولت الکاظمی باید به شکل جدی برای اخراج نیروهای آمریکایی تلاش کند.

وی گفت‌وگو را بهترین راه برای حل مشکلات دانست و تصریح کرد: بقای نیروهای آمریکایی در عراق این بهانه را به گروه های مقاومت می‌دهد که آنها را هدف قرار دهند.

فراخوان آیت الله سیستانی برای کمک جهانی به بیروت

دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی در پی انفجار مهیب بیروت بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش سومریه نیوز، در متن بیانیه صادره از دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان آمده است: مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف از رخداد دردناکی که شهر بیروت عزیز در پی انفجار مهیب در بندر آن، در معرض این رخداد قرار گرفت و منجر به کشته و مفقود شدن افراد بسیاری و تعداد چند برابری مجروحان و مصدومان و بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار شهروند شد و به خرابی گسترده و خسارت‌های شدید در ساختمان‌ها و دارایی‌ها در صحنه‌ای فاجعه‌بار و بی سابقه در دهه‌های اخیر شد، اندوه و تأسف بسیار خود را ابراز می‌کند.

در بیانیه دفتر آیت الله العظمی سید علی سیستانی آمده است: عمیق‌ترین تسلیت‌ها و همدردی‌ها را در این مصیبت بزرگ به مردم شریف لبنان تقدیم کرده و از خداوند متعال مسألت داریم که مردم لبنان را برای پشت سرگذاشتن این محنت بزرگ، مورد عنایت قرار داده و به آنها توان، صبر و همبستگی بیشتری دهد.

ایشان از مومنان شریف و تمامی خیرخواهان در جهان خواستند تا با مردم لبنان در این شرایط دشوار داشته و هر کمک ممکنی را به آنها جهت کاستن پیامدهای این فاجعه بزرگ ارائه دهند.

مرجع عالی‌قدر شیعیان در ادامه تصریح کردند: از خداوند متعال مسألت داریم که قربانیان را مورد رحمت گسترده خود قرار دهد و به بستگان آنها صبر و شکیبانی عطا فرماید و به مصدومان نیز شفا و عافیت عنایت فرماید که خداوند مهربانترین مهربانان است.