دفتر رئیس جمهور به نقل از آقای عون گفته که علت این انفجار مرگبار بیروت هنوز مشخص نشده و سه احتمال در حال بررسی است: سهل انگاری، حادثه یا مداخله خارجی.میشل عون، رئیس جمهور لبنان تاکید کرد که احتمال دخالت “یک حمله خارجی” در انفجار، جزو یکی از احتمالات در تحقیقات پیش رو است.

آقای عون توضیح داد: “دلایل پشت انفجار هنوز مشخص نیست. احتمال یک حمله خارجی از طریق موشک، بمب یا هر وسیله دیگر وجود دارد. من از مکرون [رییس‌جمهور فرانسه] خواستم تصاویری را در اختیار ما بگذارد که بدانیم چه اتفاقی افتاده است. اگر فرانسه این تصاویر را در اختیار ندارد، از منابع دیگر خواهیم خواست.”

به گزارش بی بی سی فارسی در شبکه‌های اجتماعی تصاویری “جعلی” منتشر شده که ادعا می‌کردند یک شی خارجی به محل انفجار اصابت کرده است. فارغ از نادرستی و جعلی بودن این تصاویر، بسیاری هنوز قانع نشده‌اند که این انفجار ناشی از سهل‌انگاری بوده است.

میشل عون همچنین درباره استقلال لبنان هشدار داده و گفته است که “حق حاکمیت لبنان در دوره او نادیده گرفته نخواهد شد.”

بسیاری از مردم لبنان خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و بین المللی درباره این حادثه شدند. خواسته‌ای که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از آن حمایت کرده. آقای مکرون روز گذشته از لبنان دیدار کرد.

رییس جمهوری لبنان انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی را رد کرده و اطمینان داده که گروه تحقیقات او به کار خود ادامه خواهند داد.

آقای عون با انتقاد از بعضی سخنان آقای مکرون در سفرش به لبنان، درخواست برای تشکیل یک جبهه متحد ملی را رد کرده و گفته شرایط برای چنین چیزی مناسب نیست.

او البته خواستار کمک‌های بیشتر جامعه جهانی به کشورش شده است.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی که به محل انفجار رفته می‌گوید تصویری که از شهر داشته متفاوت با چیزی بوده که الان می‌بیند. او از شدت تخریب می‌گوید که به نظرش بیروت شبیه شهرهایی است که داعش به آنها حمله کرده بود.

به گفته خبرنگار ما بوی گاز ناشی از انفجار نیترات آمونیوم همچنان در فضا استشمام می‌شود.

در پی انفجار مهیب و اعتراض‌های ضددولتی دیشب، امروز هزاران نفر تمیز کردن خیابان‌های بیروت را از سر گرفتند و گروه‌های امدادرسان همچنان در جستجوی قربانیان در زیر آوارها هستند. تعداد کشته‌های این انفجار به ۱۴۹ نفر رسیده است.

شمار زیادی از سازمان‌ها و کشورهای جهان برای لبنان کمک‌هایی مالی درنظر گرفته و امکانات پزشکی، تیم‌های تخصصی و تجهیزات ضروری به این کشور فرستاده‌اند.

اتحادیه اروپا برنامه‌ای را فعال کرده است که براساس آن پس از بلایای طبیعی به کشورها کمک می‌کند.

سازمان ملل بودجه‌ای ۹ میلیون دلاری اختصاص و برنامه جهانی غذای سازمان ملل هم خبر داده است که برای رفع کمبود مواد غذایی در سراسر لبنان پس از انفجار مهم‌ترین بندر بیروت، آرد و غلات به این کشور می‌فرستد.

یکی از سخنگویان این نهاد گفت: “برنامه جهانی غذا نگران آن است که این انفجار و خسارهای وارد آمده به بندر، وضعیت بد مواد غذایی را بدتر کند که پیش‌تر تحت تاثیر بحران‌های مالی و همه‌گیری کرونا قرار گرفته بود.”

این نهاد همچنین آمادگی خود را برای حمایت لجستیکی و اعزام کارشناس به لبنان اعلام کرده است.

بانک جهانی نیز گفته که با طرف‌های لبنانی برای تامین کمک‌ مالی برای بازسازی همکاری می‌کند.

کمک‌های سایر کشورها

شماری از کشورهای جهان هم آمادگی خود را برای کمک به لبنان اعلام کردند.

ایران گفته که کمک‌هایی را به لبنان ارسال کرده و دیروز دومین هواپیمای حامل کمک‌ها وارد بیروت شده است. این کمک‌ها شامل تیم‌های پزشکی،دارو و بیمارستان صحرایی بوده است.

بریتانیا از اختصاص کمکی به ارزش ۶.۶ میلیون دلار خبر داده است که شامل عملیات جستجو، نجات و حمایت متخصصان پزشکی می‌شود. علاوه بر این کشتی شناسایی و نقشه‌برداری اینترپرایز نیروی دریایی سلطنتی هم برای ارزیابی خسارت وارده به بندر بیروت اعلام آمادگی کرده است.

آلمان هم از کمک فوری یک میلیون یورویی از طریق صلیب سرخ برای ایجاد مراکز کمک‌های اولیه در بیروت و فراهم کردن تجهیزات پزشکی خبر داده است.

فرانسه گفته که ۵۵ نیروی امنیتی، شش تُن تجهیزات بهداشتی و ده پزشک به لبنان فرستاده است. آقای مکرون در سفر روز گذشته خود به لبنان وعده ارسال کمک‌های پزشکی و غیرپزشکی بیشتری را داد.

قبرس، جمهوری چک، مصر، عراق، کویت، یونان، لهستان، نروژ، قطر، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و تونس از دیگر کشورهایی هستند که کمک‌هایی را به لبنان اختصاص داده‌اند.

علت انفجار چه بود؟

به گفته دولت لبنان حدود ۲۷۰۰ نیترات آمونیوم که شش سال از یک کشتی ضبط شده بود و در انبار بندر نگهداری می‌شد منفجر شده است.

رئیس بندر بیروت و رئیس گمرک هر دو به رسانه‌های محلی گفته‌اند که چند بار کتبی از قوه قضاییه خواسته بودند این ماده شیمیایی برای رعایت ایمنی صادر یا فروخته یا تحویل ارتش شود.

این نیترات آمونیوم با کشتی “روسس” که با پرچم مولداوی حرکت می کرد وارد لبنان شد. بنابه گزارش ها این کشتی که از گرجستان به موزامبیک می‌رفت به دلیل مشکل فنی وارد بیروت شد.

روسس بعد از بازرسی دیگر اجازه خروج نگرفت و به فاصله کوتاهی مالک کشتی آن را رها کرد که چند شکایت حقوقی را به دنبال داشت. بنا به گزارش‌ها محموله کشتی برای رعایت ایمنی در انبار بندر ذخیره شد.