X

وزیر کشور، فرماندار کازرون را برکنار کرد/ دهقان جایگزین علوی شد

اولین مدیر قربانی اعتراضات اخیر در کازرون؛

این اتفاقات در نهایت منجر به این شد که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور  تصمیم به تغییر در مدیریت عالی اجرایی آن بگیرد. او در نهایت امروز در حکمی «داریوش دهقان» را به سمت فرماندار شهرستان کازرون منصوب کرد و ماموریت «سید کمال علوی» فرماندار سابق را در این شهرستان خاتمه یافته اعلام کرد تا او اولین قربانی اعتراضات اخیر کازرون باشد.

«سید کمال علوی» فرماندار شهرستان کازرون که از  روز پنج شنبه  بیست ویکم مرداد ماه سال 95 کار خود را تحت این عنوان شروع کرده بود، بدنبال حوادث و اتفاقات اخیر کارزون که در نهایت منجر به کشته شدن 3 تن از هموطنان مان شد، با حکم وزیر کشور از کار کنار گذاشته شده و جای خود را به «داریوش دهقان» فرماندار سابق شهرستان کوار داد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه کازرون در روزهای پایانی اردیبهشت ماه شاهد اعتراضات مردمی بود که هدف از برگزاری این اعتراضات جلوگیری از تجزیه این شهر عنوان شد، اتفاقات تلخی در سومین شهر پرجمعیت استان فارس رخ داد که از جمله آن می توان به از دست رفتن سه نفر از هموطنان مان و زخمی شدن برخی معرتضان اشاره کرد که البته در بین خساراتی هم به برخی از اموال عمومی وارد شد.

این مساله را برخی تلاش نماینده کازرون برای تبدیل کردن بخش محل زادگاهش به شهرستان و جداسازی آن از کازرون عنوان کردند. البته حجت اسلام «محمد خرسند» امام جمعه کازرون در گفت و گویی با خبرنگار «تابناک» به دلایل شکل گیری اعتراضات مردمی و مخالفت جدی مردم این شهر با تجزیه این شهرستان اشاره و تاکید کرد که این شهرستان به دلیل وسعت کم و البته سبقه تاریخی که مردم بر حفظ آن اصرار دارند، ظرفیتی برای تجزیه شدن ندارد.

این اتفاقات در نهایت منجر به این شد که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور  تصمیم به تغییر در مدیریت عالی اجرایی آن بگیرد. او در نهایت امروز در حکمی «داریوش دهقان» را به سمت فرماندار شهرستان کازرون منصوب کرد و ماموریت «سید کمال علوی» فرماندار سابق را در این شهرستان خاتمه یافته اعلام کرد تا او اولین قربانی اعتراضات اخیر کازرون باشد.

در حکم رحمانی فضلی خطاب به «داریوش دهقان» فرماندار جدید کازرون آمده است: به موجب این حکم و بنا به پیشنهاد استاندار محترم فارس به سمت فرماندار شهرستان کازرون منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب وظایف مصوب در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای “مدظله العالی” موفق باشید. دهقان پیش از این فرماندار شهرستان کوار بود.

مردم کازرون در اعتراض به تغيير در تقسيمات كشوري اين شهرستان، چهارشنبه بيست‌وششم ارديبشهت به خيابان ريختند و مخالفت خود را با سردادن شعارهاي تند نشان دادند. در پي به آتش ‌کشيده‌شدن يکي از مقرهاي پليس کازرون، براي نخستين‌بار اعتراضات اين شهرستان به خشونت کشيده شد. دامنه اعتراضات و درگيري‌ها تا جايي پيش رفت که اخبار حاکی از کشته‌شدن سه نفر در جريان اين درگيري‌ها حکایت می کرد؛ موضوعی که امام جمعه این شهر هم آن را تائید کرد.

در پي ناآرامي‌هاي شهر کازرون، وزارت کشور در بيانيه‌اي اعلام کرد طرح تقسيم اين شهرستان متوقف شده است. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «در اين خصوص وزارت کشور با دريافت نظرات و پيشنهادهای مردمي و بررسي موضوع از نزديک در قالب اعزام کارشناسان در چندين نوبت و همچنين حضور مديرکل دفتر تقسيمات کشوري در منطقه، در تلاش بوده تا نگراني‌هاي مردم شريف کازرون را لحاظ نمايد و به همين منظور با تقاضاي صاحب‌نظران منطقه و به منظور بررسي دقيق و لحاظ پيشنهادهاي مردمي و رفع کاستي‌هاي موجود، طرح پيشنهادي تا تأمين خواسته‌هاي کارشناسي و منطقي مردم منطقه در دفتر تقسيمات کشوري متوقف شده است».

هفدهم مرداد سال گذشته بود که «حسين رضا‌زاده» رئيس مجمع نمايندگان استان فارس و نماينده کازرون در مجلس،  خبر داد که موضوع طرح تشکيل شهرستان جديد کوه‌چنار به تأييد رسيده است. کوه‌چنار ترکيبي از کوه‌مره نودان و چنارشاهيجان (قائميه) است که دو شهر از توابع کازرون هستند. شهرستان تازه‌تأسيس قرار بود از پيوستن بخش‌هاي چنارشاهيجان (قائميه)، کوه‌مره نودان، بيشاپور، دشت برم و امامزاده سيدحسين تشکيل شود. اين طرحي 20ساله است که همراهي چنارشاهيجاني‌ها را به همراه دارد؛ چراکه اين شهر در مسير ارتباطي فارس، خوزستان و کهگيلويه‌و‌بويراحمد قرار داشته؛ اما محروم است. مردم منطقه تصور مي‌کنند با جداشدن از کازرون مي‌توانند در مسير توجه و توسعه قرار بگيرند.

با‌اين‌حال، مسئولان استان فارس سعي کرده‌‌اند تا نشان دهند مانع از اجراي اين طرح خواهند شد. محمد پژوهش‌جهرمي، معاون سياسي-امنيتي استانداري فارس، هم با اعلام اينکه ارتقای يک يا چند بخش به معني جداسازي آن مناطق از کشور و ايجاد مرزهاي جديد و غيرقابل‌دسترس نيست، گفته است که «در مسئله جداشدن دو بخش از شهرستان کازرون و ايجاد شهرستان کوه‌چنار هم اين موضوع وجود دارد؛ اما برخي افراد از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده کرده و آدرس غلط مي‌دهند. دشت چوگان، شهر تاريخي بيشاپور، امامزاده سيدحسين و دهستان انارستان جزء لاينفک شهرستان کازرون هستند».