X

حزب‌الله لبنان به یکی از بزگترین شبکه‌های جرایم سازمان یافته در جهان تبدیل شده است

ایالات متحده آمریکا، اعلام کرده که گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان،سوای از فعالیت‌های نظامی آن، اکنون به یکی از بزگترین شبکه‌های جرایم سازمان یافته در جهان تبدیل شده است.

آمریکا گفته که حزب‌الله با «کارتل‌های مواد مخدر»در آمریکای جنوبی، از طریق قاچاق و ۲۰۰ میلیون دلار پولشویی در ماه، ارتباط دارد. آمریکا ظاهرا به دنبال مقابله با این رابطه غیرقانونی، میان حزب‌الله و جنایت‌های سازمان یافته جهانی است.

کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که به دونالد ترامپ، رئيس جمهور این کشور اجازه خواهد داد، حزب‌الله لبنان را سازمانی خارجی قاچاق مواد مخدر یا سازمان جرایم خارج از مرزها، به شمار آورد.

از سوی دیگر، دو نفر از اعضای «کمیته نظارت و اصلاح دولتی» وابسته به مجلس نمایندگان آمریکا، طی نامه‌ای به دادستانی این کشور، خواستار تحقیق درباره نقش دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور، درباره توقف عملیات اداره مبارزه با مواد مخدر علیه شبکه تجارت قاچاق مواد و سلاح وابسته به حزب‌الله لبنان شده است.

پیشتر، یک گزارش آمریکایی، فاش کرد که دولت باراک اوباما، برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر درباره شبکه جرایم سازمان یافته وابسته به حزب‌الله را متوقف کرده بود. این اقدام دولت اوباما، به حزب‌الله اجازه داد از طریق قاچاق مواد مخدر و پولشویی، به میلیاردها دلار دست یابد و در خرید سلاح استفاده کند.

گزارش تحقیقی منتشر شده توسط روزنامه “پولیتیکو” گفت که تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر امريكا تحت عنوان پروژه «کاساندرا» از سال ۲۰۰۸، و با کمک ۳۰ دستگاه امنیتی داخلى و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جنایتكار قاچاق کوکائین و سلاح و پول شویی گروه حزب الله تحقيق كند.