X

مخالفت اهالی شهری در یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان

اهالی شهر شاهدیه در یزد با اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغان مخالفت کرده و با تجمع در مقابل آن، این مدرسه را در آغاز سال تحصیلی به تعطیلی کشاندند.

هرچند که به گزارش انصاف نیوز و به گفته یکی از مقام‌های محلی آموزش و پرورش، کار مدرسه “جهاد” از سر گرفته شده و دانش‌آموزان افغان توانسته‌اند به کلاس‌ها بروند، خواهر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه به بی‌بی‌سی فارسی گفت “فقط ۴۰ روز به دانش‌آموزان فرصت داده‌اند و پس از آن باید مدرسه‌شان را عوض کنند.”

عبدالحمید صابری، از مدیران آموزش‌ و پرورش یزد، درباره دلیل مخالفت اهالی شاهدیه یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان گفته آنها به “رفتارهای بچه‌گانه‌ای که این دانش آموزان انجام می‌دادند، که خودمان هم داریم، اعتراض داشتند و می‌آمدند به آموزش و پرورش که اینها را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمعشان بیشتر شده است.”

مطابق تصمیم آموزش و پرورش دانش‌آموزان افغان باید در مدرسه‌هایی که به آنها اختصاص یافته تحصیل کنند و به این ترتیب مدیران دیگر مدارس آنها را ثبت نام نمی‌کنند.

  • دانش آموزان افغان در ایران؛ از تبعیض تا سختی
  • پخش اطلاعیه علیه مهاجران افغان و غیربومی‌ها در یکی از شهرهای یزد
  • همراهی وزیر آموزش و پرورش ایران برای کمک به تحصیل دانش آموزان افغان
  • کودکان افغان و ایرانی موفق‌ترین دانش‌آموزان مهاجر در هلند

فاطمه، خواهر یکی از دانش‌آموزان مدرسه جهاد در شاهدیه یزد به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که “متاسفانه مردم شاهدیه اتباع افغانستان را نمی‌خواهند و همیشه بچه‌ها را تحقیر می‌کنند.”

به گفته او مدرسه جهاد تنها مدرسه‌ شهر است که دانش‌آموزان افغان می‌توانند در آن تحصیل کنند و شیفت صبح به دانش‌آموزان دختر و شیفت عصر به دانش‌آموزان پسر اختصاص یافته است.

این شاهد عینی می‌گوید “همه بزرگان منطقه شاهدیه” تصمیم گرفته‌اند مانع کار مدرسه شوند.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “روز اول مهر آبجی‌ام گفت باماشین به ما هجوم می‌آوردند که پراکنده بشویم. نمی‌گذاشتند عکس و فیلم بگیریم و می‌گفتند که گوشی‌هایتان را می‌شکنیم.”

فاطمه می‌گوید دلیل مخالفت اهالی شاهدیه این است که از نظر آنها “اتباع افغانستان کثیفند و شلوغ‌کاری می‌کنند.”

برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون پناهنده و مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. افغان‌های ساکن ایران به طور مستمر به تبعیض اعتراض دارند.‌