پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مخالفت اهالی شهری در یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان

مخالفت اهالی شهری در یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان

اهالی شهر شاهدیه در یزد با اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغان مخالفت کرده و با تجمع در مقابل آن، این مدرسه را در آغاز سال تحصیلی به تعطیلی کشاندند.

هرچند که به گزارش انصاف نیوز و به گفته یکی از مقام‌های محلی آموزش و پرورش، کار مدرسه “جهاد” از سر گرفته شده و دانش‌آموزان افغان توانسته‌اند به کلاس‌ها بروند، خواهر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه به بی‌بی‌سی فارسی گفت “فقط ۴۰ روز به دانش‌آموزان فرصت داده‌اند و پس از آن باید مدرسه‌شان را عوض کنند.”

عبدالحمید صابری، از مدیران آموزش‌ و پرورش یزد، درباره دلیل مخالفت اهالی شاهدیه یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان گفته آنها به “رفتارهای بچه‌گانه‌ای که این دانش آموزان انجام می‌دادند، که خودمان هم داریم، اعتراض داشتند و می‌آمدند به آموزش و پرورش که اینها را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمعشان بیشتر شده است.”

مطابق تصمیم آموزش و پرورش دانش‌آموزان افغان باید در مدرسه‌هایی که به آنها اختصاص یافته تحصیل کنند و به این ترتیب مدیران دیگر مدارس آنها را ثبت نام نمی‌کنند.

  • دانش آموزان افغان در ایران؛ از تبعیض تا سختی
  • پخش اطلاعیه علیه مهاجران افغان و غیربومی‌ها در یکی از شهرهای یزد
  • همراهی وزیر آموزش و پرورش ایران برای کمک به تحصیل دانش آموزان افغان
  • کودکان افغان و ایرانی موفق‌ترین دانش‌آموزان مهاجر در هلند

فاطمه، خواهر یکی از دانش‌آموزان مدرسه جهاد در شاهدیه یزد به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که “متاسفانه مردم شاهدیه اتباع افغانستان را نمی‌خواهند و همیشه بچه‌ها را تحقیر می‌کنند.”

به گفته او مدرسه جهاد تنها مدرسه‌ شهر است که دانش‌آموزان افغان می‌توانند در آن تحصیل کنند و شیفت صبح به دانش‌آموزان دختر و شیفت عصر به دانش‌آموزان پسر اختصاص یافته است.

این شاهد عینی می‌گوید “همه بزرگان منطقه شاهدیه” تصمیم گرفته‌اند مانع کار مدرسه شوند.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “روز اول مهر آبجی‌ام گفت باماشین به ما هجوم می‌آوردند که پراکنده بشویم. نمی‌گذاشتند عکس و فیلم بگیریم و می‌گفتند که گوشی‌هایتان را می‌شکنیم.”

فاطمه می‌گوید دلیل مخالفت اهالی شاهدیه این است که از نظر آنها “اتباع افغانستان کثیفند و شلوغ‌کاری می‌کنند.”

برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون پناهنده و مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. افغان‌های ساکن ایران به طور مستمر به تبعیض اعتراض دارند.‌