X

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها/

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌ها” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  همراه شوید.

*******

**ابطحی:باید از آل سعود تقدیر کنیم

«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر و معاون رئیس جمهور در دولت خاتمی و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «حج امسال بسیار محدود برگزار می‌شود؛ این خبری کوتاه، اما عقل‌محور بود…چند سالی در گذشته‌های دور و بیش از یک قرن قبل، حج به‌علت شیوع وبا و در موارد نادری به‌دلیل هجوم اشرار یا جنگ‌ها تعطیل شده است، اما کسی گمان نمی‌برد که در قرن بیستم مراسم بزرگ حج به‌دلیل ویروس ناشناخته «کرونا»، چنین محدود برگزار شود. رفتار عربستان سعودی امسال در برنامه حج قابل تقدیر است».

ابطحی در ادامه نوشت: «در شروع کرونا هم در همه ادیان و حتی ادیان غیرابراهیمی افراطیون متعصبی پیدا شدند که با کرونا به جنگ برخواستند. به‌ویژه آنجا که مراعات موارد بهداشتی با مناسک دینی در تضاد قرار می‌گرفت…خوشبختانه رهبران اصلی در همه ادیان و به‌ویژه مراجع شیعه و رهبری انقلاب که صدای اصلی دیانت بودند، ‌موج افراطی‌گری را مهار کردند و از جان مسلمانان و هم‌وطنان و عاشقان امامان حفاظت کردند. از عربستان سعودی هم به‌دلیل مقدم‌داشتن حفاظت جان مسلمانان باید تقدیر کرد».

گویا اصلاح طلبان عادت دارند که جنایتکاری و آدمکشی را بزک کنند. یکروز در دفاع از آشوبگران مسلح، یقه می‌درند و مدعی می‌شوند که «اعدام نکنید»!، روز دیگر بر لزوم تقدیر از رژیم جنایتکار آل سعود تاکید می‌کنند!

اکنون بیش از ۵ سال است که رژیم آل سعود مشغول کشتار بی رحمانه کودک و زن و پیر و جوان در یمن است. آل سعود تاکنون بارها کامیون های حامل مواد غذایی و دارویی مردم مظلوم یمن را بمباران کرده است.

بنابر آمار منتشر شده از فروردین ۹۴ تاکنون در حمله جنایتکارانه آل سعود به مردم یمن،  بیش از یکصد هزار نفر به شهادت رسیده اند که حدود ۸۰ هزار نفر آن کودک بوده اند که برخی از آنان به دلیل گرسنگی جان داده اند

آل سعود تاکنون بارها بیمارستان، مدرسه، جشن عروسی و دیگر اجتماعات مردم بی گناه یمن را بمباران کرده است.

علاوه بر این در فاجعه تلخ حج خونین ۹۴، به دلیل قصور و تقصیر رژیم آل سعود حدود ۶۰۰ زائر ایرانی به شهادت رسیدند. پیش از آن نیز سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از حجاج انجامید.

در سال ۶۶ نیز رژیم آل سعود در اقدامی جنایتکارانه به کشتار حجاج بیت‌الله‌الحرام در راهپیمایی برائت از مشرکین اقدام کرد.

رژیم جنایتکار آل سعود نقش «پدرخوانده گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه غرب آسیا» را نیز دارا است. تروریست های تکفیری مورد حمایت آل سعود در سالهای اخیر تعداد زیادی از کودکان، زنان، مردان و پیر و جوان را در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان و لبنان و ایران به شهادت رسانده اند.

با اینحال فعالین اصلاح طلب چشمان خود را بر این همه جنایت بسته و تاکید می کنند که باید از رژیم آل سعود تقدیر کنیم!

**سانسور «مزرعه موشکی» در روزنامه های اصلاح طلب

در روزهای گذشته در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴ دلاورمردان نیروی‌های هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بکارگیری تاکتیک‌ها و تجهیزات نوین، بخشی از توانمندی‌های گسترده این نیرو، در مقابله با تهدیدات فرضی دشمن را به نمایش گذاشتند.

یکی از دستاوردهای مهم و تحسین برانگیز هوا فضای سپاه در این مرحله از رزمایش، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

نکته قابل توجه اینجاست که در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط غیورمردان نیروی هوافضای سپاه انجام شد.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی روزنامه های دولتی و اصلاح طلب از جمله روزنامه های ایران(ارگان رسانه ای دولت)، همشهری(ارگان رسانه ای شهرداری تهران)، اعتماد، سازندگی، شهروند(ارگان رسانه ای دولت)، جمهوری اسلامی، آرمان، هفت صبح، آفتاب یزد، دنیای اقتصاد و… در نیم تای صفحه اول شماره امروز خود به هیچ عنوان به این اتفاق مهم و افتخارآفرین نپرداختند.

رسانه های اصلاح طلب پیش از این نیز تشییع باشکوه شهدای غواص، تشییع شهدای مدافع حرم، ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکایی، سیلی سپاه به تروریست های تکفیری، شهادت غیورمردان ارتش، تشییع پیکر شهدای امنیت ناجا، مراسم باشکوه پیاده روی اربعین، راهپیمایی سراسری مردم ایران در محکومیت اغتشاشگران، درماندگی آمریکا در مقابله با کرونا، جنایات دولت آمریکا در سرکوب تظاهرات ضدنژادپرستی و…را سانسور کرده اند.

یکی از شعارهای رسانه های اصلاح طلب در سالهای گذشته این بود «دانستن حق مردم است» . اما این رسانه ها هر آنچه موجب غرور و افتخار مردم ایران است را سانسور می کنند. اصلاح طلبان به دفعات ثابت کرده اند که سانسورچی های قهاری هستند.

**مجلس یازدهم کارآمد نیست، چون دلار ارزان نشد

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «اصولگرایان فاتح مجلس با شعارهای معیشتی که دادند و آنچه در پیش گرفتند، احتمالا خبط بزرگی کرده‌اند…مجلس تشکیل شده فعلی، دست و پا بسته برای تحقق شعارهایش است. از آن بدتر آنچه تصویر پیروزی اصولگرایان در مجلس در یک ماهه اخیر و عزل و نصب‌ها و مصوباتش منعکس کرده، آنچنان تلخ است که در یک‌سال آینده تمام انرژی و پتانسیل رای‌آوری اصولگرایان را خواهد سوخت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «علت آنکه شانس اصولگرایان…برای انتخابات ۱۴۰۰… هر روز کمتر می‌شود آن است که یک سال قبل از انتخابات، نتیجه پیروزی اصولگرایان مشخص شد. نه پالس بازار به دلار دیری پایید و نه معیشت مردم فرقی کرد. پس ۱۴۰۰ احتمالا فرصت سوخته اصولگرایان خواهد بود و تکیه بر حمله به دولت مستقر برای رای‌آوری، مستعمل شد و بلامصرف خواهد بود».

اکنون حدود ۲ ماه از روی کارآمدن مجلس یازدهم سپری شده است. با اینحال رسانه های اصلاح طلب از روز شکست خود در انتخابات مجلس تاکنون منتخبان ملت را بارها و بارها آماج حمله و تخریب و توهین قرار داده اند.

در هفته های گذشته روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، که پیش از این تیترهای «موگرینی:هر چه تهران بگوید»، «بفرمایید گلابی برجام»، «شلیک روحانی به وعده های پوچ»، «روحانی متشکریم» و…را در بزک اروپا و توجیه کارنامه ضعیف دولت منتشر کرده بود، در شماره ۴ تیر ۹۹، تصویر روحانی و قالیباف را در صفحه اول منتشر کرد و در تیتر گزارش نوشت «مسئولان همچنان وعده می دهند»!

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به این اقدام تأمل برانگیز نوشت: «به مردم بخند!؛ اجاره ای و بی صداقت یعنی همین: هفت سال مجیزگوی یک مدیریت ناکارآمد باشی و وعده های غربگرایان را برای مردم بزک بکنی؛ بعد که مردم شاکی شدند، رئیس مجلس را  که هنوز یک ماه نیست شروع به کار کرده، در وعده درمانی بیهوده، با رئیس دولت یکی بکنی!».

در حال حاضر دولت روحانی و به عبارتی دولتِ اصلاح طلبان در هفتمین سال فعالیت خود به سر می برد. طبیعتا دولت باید اکنون درباره سرانجام وعده های خود به افکارعمومی پاسخگو باشد.

با اینحال، اصلاح طلبان در اقدامی تأمل برانگیز طوری وانمود می کنند که گویی مجلسی که تازه دو ماه از آغاز به کارش گذشته، مقصر اصلی وضع موجود است و دولتی که ۷ سال از آغاز به کارش سپری شده، هیچ نقشی در ایجاد وضع موجود اقتصادی ندارد!