X

پیمانه اقتصادی/سومین سقوط بزرگ تاریخ برای قیمت نفت/

 

سومین سقوط بزرگ تاریخ برای قیمت نفت

سی‌ان‌بی‌سی: روز چهارشنبه، قیمت نفت خام با سومین سقوط سهمگین تاریخ خود روبرو شد. تداوم پاندمی کروناویروس و نگرانی شدید از رکود اقتصادی جهان و چشم‌انداز بلندمدت کاهش تقاضا، قیمت‌ها را پایین آورد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲۴.۴ درصد یا ۶.۵۸ دلار سقوط کرد و در ۲۰.۳۷ دلار بسته شد. این پایین‌ترین قیمت نفت آمریکا از فوریه ۲۰۰۲ تا کنون است. در معاملات دیروز شاخص دابلیوتی‌آی تا ۲۰.۰۶ دلار هم پایین آمد. این سومین سقوط سنگین تاریخ معاملات نفت خام آمریکا بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت هم ۱۴.۱ درصد یا ۴.۰۷ دلار سقوط کرد و در ۲۴.۶۷ دلار بسته شد. این پایین‌ترین قیمت این شاخص از ۲۰۰۳ تا کنون است. البته شاخص‌های برنت و دابلیوتی‌آی توانستند بعد از ساعات رسمی بازارها اندکی از افت قیمت خود را جبران کنند و به ترتیب به قیمت‌های ۲۶.۴۰ دلار و ۲۰.۳۷ دلار بازگشتند.

رکود در منطقه آسیا-اقیانوسیه قطعی است/ پیش‌بینی رشد اقتصادی چین، هند و ژاپن در ۲۰۲۰

مؤسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی گلوبال اعلام کرد در حالی که اقتصاد جهانی به رکود وارد می‌شود، رشد اقتصادی منطقه آسیا اقیانوسیه در سال جاری به کمتر از نصف کاهش یافته و به پایین ۳ درصد خواهد رسید. شأن روچه، استراتژیست ارشد آسیا اقیانوسیه این مؤسسه اعتبارسنجی گفت: یک شوک بزرگ سه ماهه اول در چین، تعطیلی کارخانه‌های آمریکا و اروپا و شیوع ویروس کرونا در این منطقه، وقوع یک رکود اقتصادی عمیق در آسیا اقیانوسیه را تضمین می‌کند. او ادامه داد: تخمین ما از میزان درآمدهای ثابت از دست رفته بیش از ۲ برابر شده و به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است. اس‌اندپی پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای چین، هند و ژاپن در ۲۰۲۰ را به ترتیب به ۲.۹ درصد، ۵.۲ درصد و منفی ۱.۲ درصد کاهش داده است.

تصمیم دولت ترامپ برای پرداخت ۵۰۰ میلیارد دلار به مالیات‌دهندگان

دولت «دونالد ترامپ» از کنگره آمریکا درخواست کرد تا با پرداخت نقدی ۵۰۰ میلیارد دلار به مالیات‌دهندگان و عرضه وام وثیقه‌دار ۵۰ میلیارد دلاری به شرکت‌های هواپیمایی برای مدیریت آثار کرونا موافقت کند. براساس اسنادی که به دست رویترز رسیده است، در صورت موافقت کنگره، این پرداخت‌های نقدی مطابق درآمد و جمعیت خانوارها ارائه و در دو نوبت ۲۵۰ میلیارد دلاری (نوبت نخست آن ششم آوریل و نوبت دوم آن ۱۸ مه) پرداخت می‌شود. به نقل از ایبنا؛ رییس جمهوری آمریکا روز (چهارشنبه)، در خصوص میزان دقیق این چکها توضیح واضحی را ارائه نکرد. دولت ترامپ به عنوان بخشی از محرک یک تریلیون دلاری و پیشنهادهای موسوم به «نجات»، بدنبال اعطای کمک ۱۵۰ میلیارد دلاری در قالب وام های ضمانتی یا وثیقه‌ای به آن بخش‌هایی از اقتصاد است که در شرایط فعلی تحت بیشترین فشار قرار دارند؛ علاوه بر این وام ۳۰۰ میلیارد دلاری به کسب و کارهای کوچک نیز در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد.

بوئینگ خواستار کمک ۶۰ میلیارد دلاری دولت آمریکا شد

گوردون جاندرو، سخنگوی بوئینگ اعلام کرده است که این شرکت خواستار حداقل 60 میلیارد دلار اعتبار از جمله ضمانت وام و یا دسترسی به نقدینگی دولتی و خصوصی برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا است. بوئینگ اعلام نکرد که چقدر از این پول را برای بخش هواپیماسازی و چقدر دیگر را برای تامین کنندگان قطعات خود می‌خواهد.  از سوی دیگر این که آیا بانک‌های آمریکایی قصد دارند بخشی از این پول را بدون حمایت دولت در اختیار بوئینگ قرار دهند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بوئینگ به نمایدنگان مجلس آمریکا اعلام کرده که به شدت به حمایت دولتی برای تامین نقدینگی نیاز دارد؛ چراکه در شرایط کنونی بازار نمی‌تواند هیچ نقدینگی به دست آورد. شرکت بوئینگ روز دوشنبه تایید کرد که در حال مذاکره با دولت آمریکا برای دریافت کمک‌های کوتاه مدت است. به نقل از فارس؛ بوئینگ به نمایندگان مجلس آمریکا هشدار داده است در صورتی که کمک‌های دولتی اتفاق نیفتد کل بخش صنعت هوانوردی آمریکا فرو خواهد پاشید.

۱۸۰۰۰ نفر ارز دولتی گرفتند

بر اساس تازه‌ترین فهرست منتشرشده از سوی بانک مرکزی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۲۱ اسفند امسال ۱۷ هزار و ۹۴۰ نفر و شرکت ارز دولتی دریافت کرده‌اند که در این فهرست هم نام اشخاص حقیقی و هم شرکت‌های حقوقی به چشم می‌خورد. بانک مرکزی تامین ارز دولتی برای این افراد را به ۱۲ ارز مختلف انجام داده که یورو و یوان چین از مهم‌ترین ارزهای اختصاص داده شده به این افراد هستند.

دلایل گرانی گوشت از زبان مقام مسئول

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت گوسفندی به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت:برای عرضه دام از شهرستان به تهران مدت زمانی سپری می‌شود، زیرا سازمان دامپزشکی بر حسب وظیفه  ابتدا دام را قرنطینه و سلامت آن را بررسی می‌کند و سپس اجازه ترخیص می‌دهد که امری زمانبر است و این زمان طبیعتا باعث نوساناتی در قیمت گوشت می شود. از طرفی کامیون‌هایی که دام حمل می‌کنند در مسیر بازگشت باری برای بردن ندارند و به همین دلیل کرایه‌ها دومسیره حساب می‌شود و دامدار موظف به پرداخت آن است که همین امر نیز  در قیمت گوشت اثرگذار است. با وجود افزایش تقاضای گوشت گوسفندی با کاهش تقاضای آلایش گوشت مواجه شده‌ایم و جگر و کله پاچه و سیرابی و …با نصف قیمت و حتی کمتر به فروش می رسند. دلیلش نیز این است که با شیوع ویروس کرونا مردم کمتر به مراکز طبخ این اقلام مراجعه می‌کنند و طباخی‌ها و جگرکی ها نیز به دلیل کاهش مشتری کمتر جگر و کله پاچه خریداری می کنند. همین امر باعث شده است قیمت این اقلام به گوشت اضافه شود. به نقل از ایسنا؛ ملکی در پایان گفت: در حال حاضر شقه گوسفندی کیلویی  حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتومان است. ران و سردست نیز بسته به اینکه مشتری به چه شکل میخواهد یعنی پاک شده باشد یا ممتاز، قیمتش متفاوت است.

ابلاغ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور + متن

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به حسن روحانی ، قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را جهت اجرا ابلاغ کرد.

 در نامه رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است :

عطف به نامه شماره 117848 مورخ 1398/9/16 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران *قانون بودجه سال 1399 کل کشور* که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، بر اساس اذن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اصول پنجاه و هفتم (57) و هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی با تصویب در جلسه روز دوشنبه مورخ 1398/12/26 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و تائید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می گردد.

متن نهایی قانون بودجه سال 1399 را اینجا بخوانید:

مالیات بر ارزش افزوده صادرات را برگردانید

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، پیشنهاد داد تا با هدف حفظ توان صادرکنندگان جهت ادامه مسیر ارز آوری در سال ۱۳۹۹، بخشی از منابع بلوکه شده پرداختی صادرکنندگان از محل مالیات بر ارزش افزوده صادرات از سوی سازمان امور مالیاتی، آزاد شود.

تعطیلی کارخانه‌های رنو در فرانسه

شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا در فرانسه، تمامی سایت‌های تولیدی خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کند. به گفته رنو، این اقدام هم‌راستا با سیاست‌های دولت فرانسه و در جهت حفاظت از سلامت کارکنانش در برابر ویروس کووید-۱۹ انجام می‌شود. به این ترتیب قرار است ۱۲ سایت و ۱۸ هزار پرسنل رنو مشمول این تعطیلی شوند. رنو همچنین اعلام کرد وضعیت کارخانه‌ها در دیگر کشورهای اروپایی بستگی به شرایط شیوع کرونا در آن کشورها خواهد داشت. رنو با فروش جهانی ۶۵/ ۱ میلیون دستگاه طی سال ۲۰۱۹، سومین خودروساز بزرگ اروپا پس از فولکس‌واگن و پژو-سیتروئن است. پیش‌تر گروه خودروسازی پژو-سیتروئن اعلام کرده بود که به دلیل شیوع کرونا فعالیت تمامی کارخانه‌‌های خود را در سراسر اروپا متوقف می‌کند. رنو پیش‌تر نیز دو کارخانه خودروسازی خود را در اسپانیا به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده بود. این خودروسازدر نقاط دیگر اروپا نظیر اسلوونی، رومانی و ترکیه هم کارخانه دارد.

وزیر نفت دستورعمل دورکاری را ابلاغ کرد

وزیر نفت دستورعمل دورکاری در شرایط ویژه کارکنان را ابلاغ و تأکید کرد: هدف از موافقت با دورکاری در شرایط ویژه کنونی، اعمال نوعی قرنطینه خانگی و کاهش تماس‌هاست.

رقم دستمزد کارگران مشخص نشد؟

دویست و هشتاد و نهمین نشست شورای عالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور استخدامی از ساعت ۱۶ چهارشنبه آغاز شد و پس از ۸ ساعت مذاکره، بامداد امروز بی نتیجه پایان یافت. ادامه بررسی تعیین حداقل مزد سال ۹۹ به جلسه ۲۹۰ شورای عالی کار به امروز، پنج شنبه ۲۹ اسفند ۹۸ موکول شد. یکی از نمایندگان کارگری عضو شورای عالی که در جلسه حضور داشت، به خبرنگار مهر گفت: به اعتقاد ما برای حفظ بقای زندگی کارگران حداقل یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان باید روی مجموع دریافتی کارگران افزوده شود، اما کارفرماها با این عدد مخالف هستند. گفتنی است؛ از جمله پیشنهادات مطرح در این جلسه پیشنهاد دولت برای افزایش ۱۹ درصدی حداقل دستمزد و افزایش سایر مؤلفه‌ها تا رساندن به ۲ میلیون و ۸۵۰ بود که مورد موافقت نمایندگان کارگران قرار نگرفت.