X

بار دیگر اینترنت در ایران قطع شد! چرا؟

منبع: دبی – العربیه.نت، فارسی/ برخی اخبار از قطعی دوباره اینترنت در ایران منتشر شد، طبق این گزارش‌ها، دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت دچار مشکل شد.پس از قطعی دوباره اینترنت در ایران، یکی از مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت در این کشور در این باره با نوشتن پیامی توئیتری، توضیحی در این باره ارایه داد.سجاد بنابی، عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، شنبه 8 فوریه 2020، از قطعی «موقت» اینترنت در ایران خبر داد و در یک پیام توئیتری نوشت: «در ساعت 11:44 امروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع‌ شده (DDoS)، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد. با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است».

به گفته بنابی، مسئولان برای مقابله با حمله سایبری مذکور مجبور به فعال کردن «سپر دژفا» شده‌اند و به همین دلیل ارتباط ایران با اینترنت جهانی قطع شده بود.

او خاطرنشان کرد که با وجود شواهدی که نشان می‌دهد حمله از طرف جنوب‌ شرق آسیا و آمریکای شمالی رخ داده اما یک حمله هدفمند و از سوی یک دولت نیست بلکه توسط گروه‌های هکری انجام شده است که آسیبی به شبکه وارد نکرده و تنها سبب بروز اختلال در سرویس برخی اپراتورهای موبایل و ثابت در مقاصد مختلف شده بود.

ساعتی بعد وب‌سایت نت‌بلاکس که ترافیک اینترنت و قطعی آن در سراسر جهان را رصد می‌کند تأیید کرد که ارتباط اینترنتی در ایران پیش از ظهر روز شنبه به 75 درصد کاهش پیدا کرده است.

گفتنی است، در ماه دسامبر 2019 نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران با تأیید یک حمله سایبری علیه ایران، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «یک حمله سازمان یافته سایبری به سامانه‌های دولت الکترونیکی ایران، توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شد».

او این حمله را برای «جاسوسی» دانسته و اعلام کرده بود که «اطلاعات جاسوسی شده و قربانیان آن، شناسایی و تحت کنترل درآمده‌اند. عاملان حمله نیز ردیابی شده‌اند».

اما این نخستین بار نیست که دسترسی به اینترنت در ایران دچار اختلال می‌شود، پیش از این و طی اعتراضات سراسری آبان 98، اینترنت در ایران به مدت دو هفته قطع شد. دستور این کار توسط شورای عالی امنیت ملی ایران صادر و توسط وزارت ارتباطات ایران انجام ‌شد. طی این واقعه اینترنت بین‌المللی از دسترس کاربران خارج شد و تنها شبکه ملی اطلاعات قابل دسترس بود. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، به دلیل قطعی اینترنت از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد.

طبق گزارش نت بلاکس، میزان دسترسی اینترنت در ایران در اوج قطعی‌ها به 4 درصد کاهش یافته‌ بود. محدودیت‌زدایی از اینترنت از پنج‌شنبه 30 آبان با دسترسی دادن به برخی دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و ادارات آغاز شد و به مرور کاربران خانگی نیز به اینترنت دسترسی یافتند.