X

سفیر بریتانیا ایران را ترک کرد/

سفیر بریتانیا در تهران روز چهارشنبه 15 ژانویه 2020 پس از تهدید از سوی برخی مقامات عالی‌رتبه ایران از این کشور خارج شد.خبرگزاری «ایرنا» با بیان این مطلب در این باره نوشت «راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران با اطلاع قبلی و طبق ضوابط از ایران خارج شده است.»

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که خروج مک‌ایر از ایران طبق برنامه قبلی بوده و او به تهران باز خواهد گشت  وزارت خارجه بریتانیا گفته است که سفر او به بریتانیا “مدت زمانی پیش از این” برنامه‌ریزی شده بود و او در نظر دارد به تهران بازگردد. سخنگوی این وزارت‌خانه گفته است که “سفر سفیران بریتانیا به لندن برای شرکت در جلسات مختلف کاملا عادی است.” شامگاه شنبه، آقای مک‌ایر پس از حضور در تجمعی در تهران که به مناسبت سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی برای مدتی بازداشت شد.وی گفت که به منظور ادای احترام نسبت به کشته شدگان این حادثه در این محل حضور یافته بود و با آغاز شعارهای سیاسی علیه حکومت این محل را ترک کرد اما ساعاتی بعد بازداشت شد.

مقامات ایران او را به رفتار مغایر شئون دیپلماتیک متهم و روز یکشنبه او را به وزارت خارجه احضار کردند. در مقابل، دولت بریتانیا بازداشت او را به منزله تخطی دولت جمهوری اسلامی ایران از قواعد و موازین بین‌المللی ناظر بر رفتار با نمایندگان سیاسی خارجی دانست و سفیر ایران را برای اعتراض به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

در حالیکه در روزهای گذشته، تظاهرات گسترده‌ای در نقاط مختلف ایران برگزار شده و تظاهرکنندگان در مواردی شعارهای تندی علیه نظام حکومتی و مقامات ارشد آن می‌دادند، برخی از مقامات و رسانه‌های ایران خواستار پیگیری موضوع حضور سفیر در تجمع روز شنبه و حتی اخراج او و کاهش سطح روابط با بریتانیا شدند.

این واکنش به خصوص پس از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در محکومیت بازداشت سفیر آن کشور در تهران و حمایت از تصمیم سه کشور اروپایی برای به جریان انداختن سازوکار شکایت علیه کاهش تعهدات ایران در برجام شدت گرفت.

روز گذشته، محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران خواستار اخراج سفیر بریتانیا در تهران شد و گفت که حضور او در تجمعی در تهران “نشان‌دهنده آن است که اینگونه حوادث و تجمعات خلاف قانون توسط عناصر خارج از کشور چه آمریکا و چه انگلیس مدیریت می‌شود.” وی گفت که رفتار سفیر بریتانیا “قابل تعقیب بین‌المللی است” اما در این مورد توضیحی نداد.

روز شنبه «راب مک ایر» سفیر بریتانیا در ایران از سوی نیرو‌های پلیس برای ساعاتی بازداشت شد.مقامات ایرانی مدعی شىدند که سفیر بریتانیادر حال تهیه عکس و فیلم از تجمع اعتراضی مردم بود.درهمین باره سفیر بريتانيا با انتشار تویتی ادعای مقامات ایرانی را رد کرد. او در صفحه توییتر خود نوشت «تاکید می‌کنم که من درهیچ تظاهراتی شرکت نکردم! من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS752 بودند رفتم. طبیعیست که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم، تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند. پس از۵ دقیقه هنگامی که عده ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.»وزارت‌خارجه بريتانيا نیز روز دوشنبه 13 ژانویه 2020 سفیر ایران در لندن را در ارتباط با بازداشت «راب مک ایر» در تهران احضار کرد.در همین رابطه روز سه شنبه 14 ژانویه محمدجعفر منتظری، دادستان‌کل ایران و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد همزمان خواستار اخراج سفیر بریتانیا از ایران شدند.