X

امانوئل ماکرون :تماس تلفنی بسیار عالی با رئیس جمهوری آمریکا در خصوص ایران، سوریه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو!

 

امانوئل مکرون در توییتر خود نوشته است : تماس بسیار خوبی با ترامپ درباره ایران، سوریه و ناتو داشتم. بر بسیاری از همگرایی‌ها تاکید شد و پیش از نشست ناتو در لندن با هم دیدار خواهیم کرددر حالی این تماس تلفنی انجام شده است که اخیرا ایران اعلام کرده است چهارمین مرحله از اقدامات این کشور در عدول از تعهدات هسته‌ای خود را برداشته است.

سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان اعلام کرد که «گازدهی به سانتریفیوژها و جمع‌آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شده است».

بر اساس تصمیم تازه دولت ایران به ۶۹۶ سانتریفیوژ آی.آر.۱ موجود در تاسیسات فردو گاز تزریق شده و غنی‌سازی در این سایت به ۴.۵ درصد رسیده است.

اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی از تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ایش در تاسیسات فردو «شدیدا ابراز نگرانی کردند» و از تهران خواستند مفاد برجام را رعایت کند یا علیه آن اقدام می‌کنند.

در بیانیه مشترکی که روز دوشنبه ۲۰ آبان منتشر شد، آمده است: «وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا همراه با شورای اروپایی از آخرین خبرها مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در فردو را از سر گرفته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز ۱۱ نوامبر آن را تایید کرده است شدیدا نگران هستند».