X

بسته ویژه خبری /

 

مکارم‌شیرازی خطاب به آملی‌لاریجانی و یزدی: به این وضع خاتمه دهید

متن توصیه این مرجع تقلید به شرح زیر است: «برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری‌ها هرگز نتیجه‌ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می‌گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می‌کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.» / ایسنا

می‌خواهید رضاخان را عنصری مثبت جلوه دهید و او را تطهیر کنید؟

به بهانه انتشار کتابی از «صادق زیباکلام» درباره رضاخان، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: با نگاهی به کتاب زیباکلام متوجه می‌شویم که با اثر تحقیقی مواجه نیستیم. او در حساب کاربری خود در فضای مجازی با معرفی این کتاب در پی بازار گرمی است. طوری وانمود می‌کند که این کتاب قابلیت دارد که همه باور‌های ما را به چالش بکشد. به تازگی کار‌هایی برای تطهیر پهلوی اول انجام شده است. باید توجه داشت عملکرد رضا شاه معادل عملکرد انگلیسی‌هاست. اگر جوانان بدانند زمانی که انگلیسی‌ها در ایران قدرت مطلق بودند، چه بلایی بر سر ملت ایران آوردند نسبت به آن‌ها متنفر خواهند شد. /ایرنا

واکنش‌های ادامه‌دار به مشاجره دو آیت‌الله

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درباره اختلاف آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی گفت: باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود. اگر اظهارنظری می‌شود باید بر مبنای اخلاق و ادب اسلامی باشد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انتقادات آیت الله یزدی به آملی لاریجانی گفت: مفاد حرف آیت الله یزدی درست است، ولی چرا زمانی که فرد در مصدر کار است آن موقع نقد نمی‌شود و اتفاقا به شدت منتقدین در همان زمان تخریب شدند.

۲۶ مرداد امسال هم خبری از آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود!

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع امروز خود نوشت: امسال هم صداوسیما بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص آزادی اسرا به تحلیل ۲۶ مرداد روز آزادی اسرا پرداخت. به نظر می‌رسد این روند مانند سال‌های گذشته در هفته دفاع مقدس سال جاری نیز با حذف نام فرمانده جنگ ادامه خواهد داشت. مسئولین رسانه ملی هنوز به این آگاهی نرسیده‌اند که نام هیچ شخصیت خدمتگزار این ملت با انواع سانسور‌ها در صد‌ها سال گذشته از ذهن‌ها پاک نشده است.

معاون رئیس جمهور: فرار مغز‌ها نداریم!

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: آمار کذبی به نقل از گزارش صندوق بین‌المللی پول ارائه شده که اعلام می‌کند ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه اول را در فرار مغز‌ها دارد. این آمار در حالی منتشر شده که اصلاً چنین گزارشی وجود ندارد و حتی ما اعلام کردیم که هر کس این آمار‌ها را برای ما پیدا کند، ما به آن‌ها تشویقی می‌دهیم! ادامه تحصیل نخبگان در دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها به عنوان چرخش مغز‌ها مطرح است نه مهاجرت یا فرار مغز‌ها حداکثر ۱/۱ درصد از کل دانشجویان ایران در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. در چهار ماهه امسال بیش از ۱۳۰ تن از دانشجویان ایرانی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند./صداوسیما

جزئیات تبانی طبری و برخی چهره‌های امنیتی‌

زاکانی در نامه‌ای به آیت الله رئیسی نوشت: پرونده مربوط به شرکت بازرگانی پتروشیمی که در دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی به اخلال شش میلیارد و ششصد میلیون یورویی است، نیازمند توجه به سایر فساد‌های صورت گرفته است. عدم درج نکات بسیار مهم و ابعاد پنهان مانده در کیفرخواست تنظیمی ارایه شده به دادگاه محترم ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی دادگاه انقلاب وجود دارد. نحوه واگذاری این مجموعه ارزشمند به قیمت بسیار پایین صد و یک میلیارد تومان اقساطی، در حالی که قیمت آن حداقل بیش از هزار میلیارد تومان است، حکایت از فساد گسترده در واگذاری این مجموعه ارزشمند دارد. عوامل اصلی و کلیدی این پرونده با تبانی و اعمال نفوذ آقایان طبری و جلیل سبحانی از کیفر خواست تنظیمی در شعبه سوم دادگاه انقلاب از قلم افتاده است. دادستانی سابق تهران متأسفانه تحت تأثیر آقای طبری به وظایف قانونی خویش عمل نکرده و پرونده مهم اخلال اقتصادی را به رغم درخواست آیت‌الله لاریجانی از مقام معظم رهبری و مجوز ایشان برای رسیدگی خاص به پرونده فساد اقتصادی را در آبان ماه سال ۱۳۹۷ و سه ماه بعد از حکم ویژه رهبری معظم و برخلاف این حکم برای رسیدگی با امضای معاون دادستان وقت تهران به شعبه یک کیفری استان فرستاده است که با اعتراض دستگاه‌های نظارتی، در دی ماه همان سال به دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی – در زمان ریاست قبلی قوه قضائیه – ارسال شده است.

بازگشت اعضای خانواده‌های مدیران و مسئولان به کشور الزامی است!

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه از تدوین طرحی برای بازگشت الزامی اعضای خانواده‌های مدیران و مسئولان به کشور خبر داد. به گفته نقوی حسینی، بر اساس این طرح دو فوریتی، اعضای درجه یک خانواده مسئولان سیاسی و حرفه‌ای کشور، شامل همسر و فرزندان آن‌ها باید به داخل کشور برگردند، در غیر این صورت سه ماه پس از تصویب این قانون اگر این اتفاق نیفتاد، آن مسئول باید از سمت خود استعفا بدهد. بر اساس این طرح، مأمورین دولتی و دانشجویانی که بورسیه تحصیلی وزارت علوم هستند و اساتیدی که فرصت مطالعاتی دارند از این قانون مستثنی می‌شوند.

نحوه ورود کارگزاران به انتخابات مجلس

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حزب کارگزاران سازندگی زیر نظر شورای عالی سیاستگذاری نیست، بلکه در ائتلاف با این نهاد هستیم. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه چگونگی ورود حزب متبوع خود به انتخابات مجلس، اظهار کرد: حزب کارگزاران سازندگی در چارچوب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می‌کند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: حزب کارگزاران سازندگی زیر نظر شورای عالی سیاستگذاری نیست، بلکه در ائتلاف با این نهاد هستیم، به طور کلی مجموعه احزاب اصلاح طلب ائتلافی به نام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شکل دادند. مرعشی با اشاره به ترکیب شورای عالی و نقد برخی احزاب به نحوه تصمیم‌گیری آن تصریح کرد: همه شورای عالی از احزاب اصلاح طلب تشکیل شده است و شخصیت‌های سیاسی نقش کم‌تری در این نهاد دارند. در چند روز گذشته غلام حسین کرباسچی طی اظهارات جنجالی مطرح کرده است که جریان اصلاحات رهبر ندارد و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اقدامی انجام نداده است و آن را نقد و بررسی کرد.

کنایه ضرغامی به آملی لاریجانی

ضرغامی در واکنش به نامه دیروز آملی لاریجانی نوشت: مانده‌ام که افشای این مخزن الاسرار چه نسبتی، با مصلحت نظام دارد! عزت‌الله ضرغامی در واکنش به اختلاف اخیر آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی و نامه روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نوشت: «معنای “احقاد” بدریه و حنینیه، که در اطلاعیه دفتر آقای آملی لاریجانی و در دفاع از آقای طبری آمده بود را نمی‌دانستم. امروز دانستم! فقط مانده‌ام که افشای این مخزن الاسرار چه نسبتی با مصلحت نظام دارد!»

روحانی اصلاح‌طلب: در دعوا حلوا پخش نمی‌کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر بناست صحبتی می‌شد باید همان زمانی که آیت‌الله آملی لاریجانی سر کار بود و این اتفاقات در حال رخ دادن بود و ایشان هم به عینه یا می‌دانست یا دیده بود گفته می‌شد. اما گفتن آن در این زمان و طرح این مسائل چه مشکلاتی را می‌تواند حل کند؟ حجت‌الاسلام مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهارات آیت‌الله محمد یزدی و پاسخ آملی لاریجانی و تأثیرات مقابل هم گرفتن شخصیت‌های کشور گفت: این موضوع عجیبی نیست، اینکه تصور کنیم این شخصیت‌ها همیشه چه به جا و چه نا به جا باید از کار یکدیگر تعریف کنند و نباید انتقادی کنند نه در گذشته اینطور بوده و نه به مصلحت است، در نتیجه از این جهت امر جدیدی نیست. مشاور رئیس دولت اصلاحات تأکید کرد: آنچه مطرح است این که گاهی لحن صحبت متفاوت است؛ لحنی که انسان در انتقاد به کار می‌گیرد اهمیتی دارد که از چشم جامعه هم دور نیست. بعد از آن موضوعی که درباره آن صحبت می‌شود، اهمیت دارد. در این‌جا هم حساسیت‌هایی وجود دارد که به صورت معمول موضوعی را که انتقاد می‌کنند، بررسی شود که جا و زمانش هست یا نیست. سپس این موضوع هم اهمیت دارد که آیا آن فردی که انتقاد می‌کند جایگاه آن انتقاد را دارد یا خیر.

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات آیت‌الله یزدی

سخنگوی دولت با بیان اینکه اظهارات آیت الله یزدی شخصی است، گفت: این مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی‌کند. نظر ایشان یک نظر شخصی است و نظر جامعه مدرسین نیست.

رسما یک وزارتخانه جدید به دولت افزوده شد

رئیس‌جمهور قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای اجرا به نهاد ریاست جمهوری و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. حجت الاسلام حسن روحانی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» را نیز برای اجرا به وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

نامه توکلی به اژه‌ای درباره تخلفات پرونده هفت‌سنگان قزوین

احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به معاون اول قوه قضائیه بار دیگر بر تخلف برخی از قضات و کارکنان دادگستری استان قزوین در تجاوز به اراضی کشاورزی منطقه هفت سنگان تأکید کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به جرایم ارتکابی ذینفعان این اراضی شد.

اصلاح طلبان ناگزیرند در شرایط و اقتضائات زمانی و‌ محیطی سیاست ورزی کنند

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت برای سایت «آزادی» نوشت: اصلاح طلبان ناگزیرند در شرایط و اقتضائات زمانی و‌ محیطی سیاست ورزی کنند. طبعا اگر این جریان ریشه دار سیاسی می‌توانست از این تعدد و تکثر حزبی نجات پیدا کند و به یک حزب تمام عیار تبدیل شود، این نگرانی اساسا وجود نداشت. اما باید در نظر داشت که ما تا رسیدن به این چشم انداز ناگزیر از حرکت‌های جبهه‌ای هستیم. چه بسا شاید در هیچ کجای دنیا ائتلاف‌ها پیش از انتخابات نباشد، اما ما به دلیل شرایط ناگزیر که یکی از آن‌ها تعدد و تکثر احزاب است، ناگزیریم قبل از انتخابات ائتلاف کنیم. شوربختانه در همین ائتلاف هم احزاب مؤثرتر باید نیروی خود را صرف انسجام بین این مجموعه‌ای از احزاب و شخصیت‌ها کنند و در نهایت هم باید پاسخگوی عملکرد کل جریان باشند. اظهارنظر‌هایی که این روز‌ها در فضای رسانه‌ای می‌شود، اقتضای همین شرایط زمانی و‌ محیطی است، اما همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب پذیرفته‌اند که حفظ انسجام و پرهیز از تشتت و تفرقه مقدمه هر نوع تأثیرگذاری آن‌ها در ساختار حقیقی و حقوقی قدرت و نیز همراه کردن پایگاه اجتماعی آنهاست. تجربه انتخابات گذشته هم نشان داده حرکت آن‌هایی که به این ائتلاف نپیوستند و ساز جدا زدند، کوچک ترین تأثیری در نتیجه و فرآیند انتخابات نداشت. با این مقدمه به جای نق زدن باید با همفکری به بهترین راهبرد و برنامه در انتخابات ۹۸ رسید.