X

ژنرال آمریکایی فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، می‌گوید که یک ناو جنگی ایالات متحدهاز احتمال سرنگونی یک پهپاد دیگر سپاه پاسداران ایران خبر داد!

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، می‌گوید که یک ناو جنگی ایالات متحده احتمالا هفته پیش دومین پهپاد ایرانی را هم در تنگه هرمز سرنگون کرده باشد.

رادیو فردا/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه هفته گذشته گفته بود ناو جنگی «یو اس‌اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را به دلیل تهدیدآمیز بودن آن، در تنگه هرمز ساقط کرده است. ایران این اظهارات را تکذیب کرد.

ژنرال کنث مکنزی، فرمانده سنتکام، روز سه‌شنبه اول مرداد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «ما مطمئنیم که یک پهپاد را سرنگون کرده‌ایم، شاید دومی را هم ساقط کرده باشیم».

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که ناو باکسر احتمالا دومین پهپاد ایرانی را در هفته گذشته ساقط کرده باشد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی اظهار داشت: «قطعا یکی از آنها را ساقط کردیم… شاید دومی را هم سرنگون کرده باشیم».

تنش بین ایران و آمریکا که در یکسال اخیر به دلیل خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران و بازگشت تحریم‌ها بالا گرفته است در ماه‌های اخیر پس از حمله به شش کشتی تجاری در آب‌های عمان و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در روز ۳۰ خرداد به اوج خود رسیده است.

احتمال برخورد تصادفی بین نیروهای نظامی دو کشور در خلیج فارس و تنگه هرمز این نگرانی را دامن زده که ممکن است دو کشور وارد یک درگیری ناخواسته شوند.

آمریکا بارها ایران را مسئول حملات به نفتکش‌ها در نزدیکی آب‌های امارات و تنگه هرمز معرفی کرده، تنگه‌ای که از شاهراه‌های حیاتی جهان برای عبور نفت است. تهران این اتهام را رد کرده است.

سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکایی با یک موشک زمین به هوای سپاه پاسداران باعث شد که به گفته آقای ترامپ، طرح حمله به سه پایگاه نظامی ایران در دستور کار واشینگتن قرار گیرد ولی ده دقیقه قبل از حمله آن را متوقف کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا دلیل توقف حمله را «تلفات بالای نیروی ایرانی» عنوان کرد.

ایران می‌گوید که این پهپاد را در حریم هوایی‌اش سرنگون کرده ولی آمریکا گفته که آن در حریم هوایی بین‌المللی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش استفاده ایران و متحدان منطقه‌ایش در سرتاسر خاورمیانه زنگ خطر را برای آمریکا و متحدانش به صدا در آورده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر