X

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

اظهار بی اطلاعی اتحادیه‌اروپا از توقیف نفتکش حامل نفت ایران، آغاز به کار رسمی اولین سفیر زن عربستان در آمریکا، وقوع انفجارهای مهیب در فرودگاه جیزان عربستان و وقوع انفجار تروریستی در سویدای سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به درخواست آمریکا از انگلیس برای توقیف نفتکش ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نفتکش در جبل الطارق بر اساس درخواست آمریکا از انگلیس به انجام رسیده است.

سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این خصوص گفت: از آنجائیکه این رویداد در اب های سرزمینی اسپانیا روی داده است، ما در حال بررسی توقیف این کشتی هستیم که مظنون به انتقال نفت خام به سوریه بود.

این در حالیست که اسپانیا آب های پیرامونی جبل الطارق را متعلق به انگلیس نمی داند.

گفتنی است، کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرائی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد.

این در حالیست که گاردین پیشتر مدعی شده بود که نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش که ادعا می شود حامل نفت ایران به سوریه بود را توقیف کرده است.

«فابیان پیکاردو» (Fabian Picardo) رئیس منطقه جبل الطارق در این خصوص مدعی شده بود که نفتکش مذکور مظنون به حمل نفت خام برای سوریه بود که توقیف شد.

وی ادعا کرد که که این اقدام در ساعات اولیه امروز پنجشنبه توسط پلیس جبل الطارق و نهادهای گمرکی و با کمک نیروی دریای انگلیس صورت گرفته است.

دولت جبل الطارق نیز در بیانیه‌ای مدعی است که براساس شواهد، نفتکش «گرِیس-١» (Grace 1) حامل نفت ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است.

بر اساس اعلام این رسانه، بهانه این اقدام نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه عنوان شده است.

گفتنی است، سوریه از اوایل مبارزه با تروریست های مصنوع محور غربی- عبری- عربی به بهانه های واهی تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارد.

اظهار بی اطلاعی اتحادیه‌اروپا از توقیف نفتکش حامل نفت ایران

کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرائی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد.

همچنین دولت آمریکا با گفتن اینکه توقیف نفت‌کش حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق «خبری عالی» است از اقدام انگلیس در این خصوص استقبال کرد.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «خبر عالی: انگلیس ابرنفت‌کش گریس ۱ را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبادله نفت بین ایران و سوریه را «غیرقانونی» توصیف کرده و گفته که آمریکا با همکاری متحدانش اجازه منتفع شدن دو کشور از چنین مبادلاتی  را نخواهد داد. وی نوشته است: «آمریکا و متحدانش به رژیم‌های تهران و دمشق اجازه نخواهد داد از این تجارت غیرقانونی منتفع شوند.»

آغاز به کار رسمی اولین سفیر زن عربستان در آمریکا

شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود روز پنج‌شنبه با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از شروع فعالیتش به عنوان رئیس هیئت دیپلماتیک این کشور در واشنگتن خبر داد.

شاهدخت ریما با انتصاب در این پست، اولین زن در تاریخ عربستان است که به عنوان سفیر در این کشور منصوب شده است.

او به جای شاهزاده خالد بن سلمان، پسر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به عنوان سفیر این کشور منصوب شد و بن سلمان نیز به عنوان معاون وزیر دفاع این کشور تعیین شد.

سفارت عربستان در آمریکا نیز از ورود شاهدخت ریما به واشنگتن برای آغاز فعالیت خود در پست جدید خبر داد.

وقوع انفجارهای مهیب در فرودگاه جیزان عربستان

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه های محلی سعودی از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در فرودگاه جیزان خبر داد.

المیادین به نقل از منابع محلی سعودی گزارش داد: پس از وقوع انفجارهای مهیب در فرودگاه جیزان، پروازها از این فرودگاه و به مقصد آن متوقف شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای شامگاه پنجشنبه از حمله یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به «اهداف نظامی مهمی در فرودگاه جیزان» عربستان سعودی خبر داد.

در بیانیه نیروهای مسلح یمن تصریح شده یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با چند فروند پهپاد «قاصف ۲k» اهداف نظامی مهمی در فرودگاه جیزان را هدف قرار داده‌اند. طبق این بیانیه، این حملات دقیق بوده‌اند و ناوبری هوایی در این فرودگاه را مختل کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرده در این عملیات‌های هوایی آن دسته از فرودگاه‌های سعودی هدف قرار می‌گیرند که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از آنها برای اهداف نظامی استفاده می‌کند.

این بیانیه همچنین تأکید می‌کند تمامی فرودگاه‌هایی که اخیراً هدف حملات قرار گرفته‌اند در سال‌های گذشته برای حمله به یمن مورد استفاده ائتلاف متجاوز سعودی قرار گرفته‌اند.

وقوع انفجار تروریستی در سویدای سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بر اثر انفجار یک دستگاه موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در خیابان القنوات در السویداء 4 شهروند سوری کشته و شماری نیز زخمی شده اند.

استان سویداء در جنوبی‌ترین نقطه سوریه قرار دارد.