X

علی رغم هشدارهای بین المللی، رژیم ایران تهدید کرد که از ۱۶تیرماه سطح غنی سازی اورانیوم افزایش می‌یابد

پس از عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد از ۳۰۰ کیلوگرم از سوی ایران، این بار رئیس جمهوری این کشور تهدید کرد که سطح غنی سازی اورانیوم ایران از ۱۶ تیرماه دیگر ۳.۶۷ درصد نخواهد بود.
حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در جلسه هیئت دولت با اعلام این خبر گفت که «ما این تعهد را کنار می گذاریم. به هر مقداری که دلمان خواست به هر مقداری که نیازمان بود و ضرورتمان بود این را از ۳.۶۷ درصد به بالا می بریم.»
رئیس جمهوری ایران همچنین کشورهای طرف قرارداد برجام را در صورت عمل نکردن به «تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی» به بازگرداندن «رآکتور اراک» به «شرایط سابق» تهدید کرده است.

IMG_1482

بر مبنای برجام، رآکتور اراک تغییر کاربری داده شده تا نتواند پلوتونیوم مورد مصرف در جنگ افزار هسته ای را تولید کند. در برجام تصریح شده تا ۱۵ سال نباید هیچ رآکتور آب سنگینی در ایران ساخته شود و تنها ۱۳۰ تن آب سنگین قابل ذخیره سازی است.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر خارجه نظام ایران نیز امروز بار دیگر بر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرده است.

اظهارات مقامات رژیم جمهوری اسلامی در حالی است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی پس از افزایش ذخایر اورانیم ذخیره شده به ایران هشدار داده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که عصر دوشنبه ۱۰ تیرماه به وقت واشنگتن منتشر کرد،‌ نوشت: اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای یک اشتباه بود. پیش از اجرای توافق هم تردیدهایی وجود داشت که ایران شرایط را نقض می‌کند .

رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ایران و عبور آن از میزان مجاز در توافق هسته‌ای موسوم به برجام،‌ گفت که دیگر پیامی برای ایران ندارد و آنها با آتش بازی می‌کنند.