X

حمله ملخ‌ها به ایران/

هجوم ملخ‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۳۰میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها خبر داد.

علی‌محمد شاعری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه “پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود، اعضای کمیسیون جلساتی را با مسئولان جهاد کشاورزی درباره هجوم ملخ‌ها به کشورمان برگزار کردند”، گفت: در این جلسات درباره اعتباری که برای مقابله با هجوم ملخ‌ها مورد نیاز است بحث و بررسی‌های لازم انجام گرفت و مقرر شد تا 30 میلیارد تومان برای این موضوع از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شود.

وی ادامه داد: در جلساتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم بر همکاری با استانداری‌ها و فرمانداری‌های استان‌هایی که دچار این آفت شده‌اند، تأکید شد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس با ابراز اینکه کمیسیون کشاورزی نیز همچنان پیگیر موضوع هجوم ملخ‌ها به برخی استان‌های کشور است، اضافه کرد: تاکنون 7 استان درگیر این موضوع بوده‌اند و امکان اینکه برخی از استان‌های دیگر درگیر این آفت خطرناک شوند وجود دارد که در همین راستا تأکید کمیسیون بر دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با این آفت این بوده که پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تصریح به اینکه “برخی کشورهای همسایه به‌مانند عربستان هم باید برای مقابله با هجوم ملخ‌ها همکاری‌ لازم با کشورمان را داشته باشند”، عنوان کرد: وزارت خارجه باید از طریق دیپلماسی تلاش کند تا کشورهای همسایه‌ای که درگیر این موضوع هستند با همکاری یکدیگر اقدامی را در راستای مقابله با آفت انجام دهند.

شاعری با تأکید بر اینکه امکانات کافی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها در کشور وجود دارد، گفت: تنها بحث موجود برای مقابله با این آفت خطرناک، کمبود اعتبار است که امیدواریم این موضوع از سوی سازمان برنامه و بودجه برطرف شود.

رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به اعلام خرید تضمینی ملخ در جنوب کشور اظهار کرد: این امر نظر شخصی یا سازمانی فرماندار بندرعباس است و سازمان حفظ نباتات با این موضوع موافق نیست و به هیچ وجه آن را تایید نمی‌کند.

وی افزود: در صورتی که ایشان یا این سازمان می خواهند خرید ملخ انجام دهند خودشان می‌دانند اما ما مسئولیت مبارزه با آفات را به صورت شیمیایی برعهده داریم و این اقدام را منطقی و مناسب نمی‌دانیم.

احتمال فروش ملخ های الوده به سم به دولت

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: این امکان دارد مردم ملخ‌های آلوده به سم را در اختیار فرمانداری قرار دهند و آن را بفروشند که این امر ممکن است مشکلات بعدی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور اعتراض خود را به جهاد کشاورزی و حفظ نباتات استان اعلام کرد و آنها نیز اینطور جواب دادند که این امر تنها نظر شخصی یا سازمانی فرماندار بندرعباس است و از نظر ما نیز مورد تایید نیست.

اعلام خرید ملخ 8 هزار تومانی از مردم

بنابر این گزارش، عزیز الله کناری فرماندار بندرعباس روز گذشته اعلام کرده بود که به منظور تبدیل این تهدید به فرصت و برای ارتقاء معیشت روستاییان طبق دستور استاندار هرمزگان و هماهنگی انجام شده با جهاد کشاورزی استان، هر روستایی می تواند به ازای جمع آوری و تحویل هر کیلوگرم ملخ زنده به دهیار روستای خود مبلغ 80 هزار ریال دریافت کند.

وی در نشست مدیریت بحران بندرعباس که با دستور کار مبارزه با ملخ صحرایی تشکیل شد، اظهار داشت: دهیاران نیز در پایان هر روز و پس از جمع آوری و تحویل ملخ‌های روستاییان به بخشداران به ازای هر کیلو 90 هزار ریال دریافت کنند.
وی ادامه داد: بخشداران مسؤول مبارزه با ملخ در بخش مربوطه هستند و دهیاران باید در خصوص خرید تضمینی ملخ صحرایی اطلاع رسانی گسترده انجام دهند.

کناری ادامه داد: دهیاران از طریق نیروهای مردمی نسبت به رصد محیط و اطلاع آنی به بخشداران اقدام کرده و جهاد کشاورزی بندرعباس با نظر بخشداران دهیاران را آموزش دهد.

وی ابراز داشت: همچنین شوراهای بخش به عنوان نیروهای تشویق کننده مردم در زمینه مبارزه با ملخ در خط مقدم قرار گیرند.

فائو: حمله ملخ‌ها به ایران عمدی نبود اما کشورهای عربی کم‌کاری کردند

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ های مهاجر به ایران را رد کرد گفت: کشورهای عربی همسایه از جمله عربستان و امارات مبازراتی برای مقابله با این آفت داشته اند اما این اقدامات کافی نبوده است.

رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: طی روزهای آینده دسته های جدید ملخ از عربستان، عمان، قطر، امارات و یمن به ایران وارد می شوند و علاوه مبارزه با گروه هایی که در داخل کشورمان از تخم بیرون می‌آیند باید با ملخ های جدید الورود نیز مبارزه کنیم.

وی افزود: بر اساس پیش بینی های فائو کشور ما دو تا سه سال دیگر نیاز به مبارزه مستمر با ملخ های صحرایی دارد اما هر چه کشورهای همسایه درمبارزه با این آفت های همکاری بیشتری داشته باشند سطح مورد نیاز برای مبارزه کمتر خواهد بود.

فائوعمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران رد کرد

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: بر اساس بررسی های فائو، عربستان سعودی مبارزه با ملخ های صحرایی را انجام داده است اما در مقایسه با ایران کمتر است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام نماینده فائو، عربستان در سطح 150 هزار هکتار با ملخ های صحرایی مبارزه انجام داده اما ایران بیش از 450 هزار هکتار مبارزه داشته است و پیش بینی می شود تا شهریور ما این رقم به 700 هزار هکتار برسد که این امر نشان دهنده کم کاری عربستان، امارات، قطر، عمان و یمن است.

میر با بیان اینکه کشورهای همسایه می توانستند مبارزه بهتری با ملخ های مهاجر داشته باشند گفت: حدود 22 تا 23 درصد محصولات کشاورزی ما در جنوب کشور تولید می شود اما عربستان در این زمینه چیزی برای از دست دادن ندارد.

دسته های جدید ملخ مهاجر بعد از استراحت 2 روزه در ایران به هند و پاکستان می‌روند

وی اظهار داشت: دسته های ملخی که در روزهای آینده وارد کشورمان می شوند با توجه به وزش باد و شرایط آب و هوایی موجود بعد از  یک استراحت 2 تا 3 روزه به سمت هند و پاکستان پرواز و از ایران عبور می کنند؛ ورود دسته های جدید ملخ خطر  زیادی برای کشورمان ندارند زیرا از کشورما عبور می کنند و اقدام به سکونت، تخمگذاری و تغذیه نمیکنند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: در صورتی که در هند و پاکستان نیز مبارزه به شکل خوبی صورت نگیرد ملخ ها دوباره در بهمن ماه به کشورمان باز می‌گردند.

موج دوم ملخ‌ها درحال ورود به کشور هستند/ اعتبار ۲۰میلیاردتومانی نرسید
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه موج دوم ملخ‌ها در حال ورود به کشور هستند اعلام کرد که هنوز مبلغ موردنیاز برای مبارزه در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

موج دوم ملخ‌ها درحال ورود به کشور هستند/ اعتبار 20میلیاردتومانی نرسید

رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به خبر اختصاص 30 میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی اظهار کرد: هنوز 30 میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز برای مبارزه به دست سازمان حفظ نباتات نرسیده و از این مبلغ 10 میلیارد تومان (در گذشته) در اختیار ما قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس سازمان حفظ نباتات پیگیر موافقت‌ها با پرداخت مابقی مبلغ مورد نیاز برای مقابله با ملخ‌های صحرایی شده است اما به حساب سازمان حفظ نباتات کشور نیامده است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با تأکید به اینکه “لازم است تا اوایل هفته آینده این مبلغ در اختیار ما قرار گیرد” ادامه داد: درخواست می‌شود که تا قبل از ورود موج دوم ملخ‌ها به کشور مبلغ مورد نیاز برای مبارزه در اختیار سازمان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این ارتباط می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند که این مبلغ در چه تاریخی برای مبارزه با ملخ‌ها در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

اختصاص 30میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها

ماجرای خرید تضمینی «ملخ»/ سازمان حفظ نباتات: مخالفیم

طرح خرید تضمینی ملخ ملی نیست

میر همچنین در واکنش به حواشی خرید تضمینی در بندرعباس تأکید کرد: این طرح ملی نیست و در استان هرمزگان توسط فرماندار بندرعباس مطرح شده است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات مخالفتی با اقدام فرماندار بندرعباس برای خرید ملخ ندارد اما ما سازوکاری برای این روش نداریم، از نظر علمی این کار را قابل انجام نمی‌دانیم.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: بسیار دشوار است که هر فرد بتواند 500 ملخ را به‌صورت زنده صید کند تا 8 هزار تومان برای آن پول بگیرد و از نظر ما عملی نیست اما اگر بتوانند این طرح را اجرا کنند ما نیز از آنها تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از زمانی که ملخ‌ها سم‌پاشی می‌شوند تا بمیرند 8 ساعت زمان می‌برد و اگر فردی ملخ‌ها را در حالت نیمه‌جان جمع‌آوری کند و بفروشد، آلودگی ایجاد می‌شود.

میر گفت: در صورتی که ملخ‌ها سالم صید شود و سازمان دامپزشکی تأیید کند امکان قرارگیری در جیره غذایی دام یا آبزیان را دارند.