X

کنفرانس سران عرب دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را محکوم کرد

دبی-العربیه.نت فارسی/ ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی شامگاه پنجشنبه 30 مه، پایان فعالیت‌های کنفرانس فوق‌العاده سران کشورهای عربی را که در مکه مکرمه برگزار شد، اعلام کرد.

بیانیه پایانی کنفرانس، همبستگی و همراهی کشورهای عربی در مقابله با دخالت‌های ایران را مورد تاکید قرار داد.

این بیانیه همچنین بر پایبندی کشورهای عربی به مصوبات کنفرانس پیشین سران درباره مساله فلسطینی تاکید کرد.

بیانیه پایانی، ضمن محکومیت دخالت‌های ایران در بحران سوریه و تاثیرش بر تمامیت ارضی این کشور، بر محکومیت اشغال سه جزیره اماراتی توسط ایران، دخالت‌های این کشور در امور بحرین و حمایتش از «گروه‌های تروریستی» تاکید کرد.

بیانیه پایان سران عرب، پرتاب موشک‌های بالستیک ساخت ایران را به سوی سعودی نیز محکوم کرد.

عراق به بیانیه پایانی کنفرانس سران عرب که «سیاست‌های ایران و ستیزه‌جویی‌هایش در منطقه» را محکوم کرده، اعتراض کرد.

سران کشورهای عربی در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب که شامگاه پنجشنبه 30 مه در مکه مکرمه برگزار شد، بر این مساله که امنیت کشورهای خلیج، پایه اصلی ثبات منطقه را تشکیل می‌دهد، اجماع داشتند.

در این کنفرانس، ملک سلمان بن عبدالعزیز در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال تاثیرات سیاست‌های نظام ایران و حمایتش از فعالیت‌های تروریستی در منطقه و جهان که تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌الملل است عمل کرده و از تمام راه‌ها برای مقابله با این نظام و جلوگیری از تلاش‌های توسعه طلبانه‌اش استفاده کند.

از سویی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر گفت که امنیت خلیج، ارتباطی مستقیم با امنیت ملی مصر دارد.

او ادامه داد: «عرب‌ها نمی‌توانند در زمینه امنیت ملی خود سهل‌انگاری کنند. عرب‌ها مانند گذشته همچنان خواستار صلح و ثبات هستند… گردهم آمده‌ایم تا پیام همبستگی به سعودی و امارات برسانیم».

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در سخنرانی‌اش در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب در مکه، بر ایستادگی کشورش در کنار «برادران عرب» در دفاع از منافع و امنیت‌شان تاکید کرد. او به این نکته اشاره کرد که «نشست سران عرب زمانی برگزار می‌شود که نیاز به وحدت موضع داریم».

از سوی برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق گفت: «هرگونه هدف دادن امنیت خلیج، حمله به امنیت کشورهای عربی و اسلامی است». او تاکید کرد: «منطقه ما به اصل عدم دخالت در امور داخلی دیگران نیاز دارد».

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت گفت: «برگزاری کنفرانس سران عرب نشان دهنده خطری است که امروز در معرض آن قرار داریم». او ادامه داد: «با نگرانی شاهد تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج هستیم.. بسیار نگرانیم تشدید تنشی که در منطقه با آن مواجهیم، زخمی بر زخم‌های ما بیافزاید».

محمود عباس رئیس دولت فلسطین هم تاکید کرد که کشور فلسطین تعرض‌های اخیر در منطقه خلیج را محکوم می‌کند. او گفت: «بر محکومیت حملاتی که تاسیسات نفتی در سعودی و خلیج را هدف قرار داد، تاکید می‌کنیم».

محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهوری موریتانی در کنفرانس اضطراری کشورهای عربی گفت: «امت عربی با چالش‌های امنیتی بزرگی روبرو است». او ادامه داد: «دخالت‌های خارجی از راه مسلح‌سازی گروه‌ها، به ویرانی و جنگ‌ها انجامیده است». ولد عبدالعزیز همچنین بر حمایت کشورش از سعودی تاکید کرد.

از سویی احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب در مکه مکرمه، گفت که عرب‌ها، آغازگر تعدی علیه کسی نخواهند بود اما ظلم را هم نمی‌پذیرند.

دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: «شبه‌نظامیان اتحادیه عرب از خطوط قرمز عبور کردند».

ابولغیط تاکید کرد: «تهدید امنیت حمل و نقل دریایی و راه‌های تجاری، تشدید تنشی خطرناک است».

او گفت: «شبه‌نظامیان به کشوری وارد نشدند مگر آن‌که در آن فساد به پا کردند». او تاکید کرد که امنیت خلیج از امنیت عربی است.