X

بحران سیل در ایران؛ برف و باران در ۲۵ استان، خطر سیلاب در ۹ استان

پلیس راهور ایران از بارش برف در پنج استان، و بارش باران در ۲۰ استان، راه‌ و مسیرهای ایران خبر داده‌است.

سازمان هواشناسی از شهروندان خواسته تا روز دوشنبه از سفر به مناطق غرب و جنوب غرب خودداری کنند و در مورد احتمال وقوع سیلاب در ۹ استان هشدار داده‌است.

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهور، بامداد روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه گفته در محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، همدان و کردستان بارش برف جریان دارد.

سرهنگ نادری افزوده است که در راه‌ها و محورهای مواصلاتی استان‌های تهران، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مرکزی، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، سمنان، همدان، چهارمحال و بختیاری ومازندران، باران می‌بارد.

سازمان هواشناسی کشوری صبح روز دوشنبه در مورد وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس، هشدار داده‌است.

احتمال انساد موقت برخی از جاده‌های ایران، به ویژه در مناطقی که بارش برف در آن‌ها جریان دارد، نیز مطرح شده‌است.

آب‌های خلیج فارس، به ویژه در سواحل بوشهر و خوزستان، در روز دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی شده‌است.

همزمان گزارش شده که نیروهای امدادگر و تیم‌های عملیاتی صنعت آب و برق کشور در استان‌های غربی و جنوب ‌غربی در «آماده‌باش» به‌سر می‌برند.

در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، خرم‌رود، رودخانه داخل شهر، به‌دلیل بارش باران طغیان کرده و آب وارد خانه‌های مردم شده است. امدادگران خواستار تخلیه خانه‌های نوار ساحلی رودخانه شده‌اند.

در خوزستان هشت روستای منطقه بامدژ زیر آب رفته و بنا بر گزارش‌ها پنج روستای دیگر این بخش نیز در معرض تهدید جدی سیلاب قرار دارند.

ستاد مدیریت بحران این استان به شهروندان ساکن مناطق در خطر سیلاب در اهواز نیز پیامک‌های هشدار ارسال کرده‌ و خواسته است تا شهروندان از تردد و توقف در مناطقی که احتمال سیلاب وجود دارد، حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های ساحلی، خودداری کنند.

گفته می‌شود شهر سوسنگرد در ۵۵ کیلومتری اهواز، به‌دلیل بالا آمدن آب کرخه در معرض خطر سیلاب قرار گرفته‌ است.

​در کرمانشاه گزارش‌هایی در مورد اسکان اضطراری ده‌ها خانوار منتشر شده و در مورد آب‌گرفتگی به خصوص در نقاط پرخطر، هشدار داده‌ شده‌است.

برق ده‌ها روستا در کوهرنگ، واقع در استان چهارمحال و بختیاری نیز قطع شده‌است.

از سوی دیگر نماینده عالی دولت در استان البرز، خبرها و «شایعات» در مورد سرریزشدن سد امیرکبیر کرج و لزوم تخلیه نواحی اطراف آن را تکذیب کرده‌است.

روز گذشته نیز بارش‌ها در برخی مناطق ایران، ادامه داشت و در شهرها و روستاها در شمال، غرب و مرکز ایران باران شدت بیشتری گرفت.

بنا بر تازه‌ترین آماری که از سوی هلال احمر ایران ارائه شده، شمار جان‌باختگان سیل آغاز سال ۱۳۹۸ به ۴۵ تن رسیده‌است.