X

جرمی کوربین متهم به حمایت از رژیم ولایت فقیه!

 

نایجل فاراژ، رهبر سابق حزب یوکیپ با انتقاد از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر – حزب اصلی مخالف دولت – را به حمایت از حکومت ایران متهم کرده و هدف انتقاد شدید قرار داده است.

نایجل فاراژ، رهبر سابق حزب یوکیپ – حزب راستگرای مخالف عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا – آنچه را که “سکوت” آقای کوربین در برابر عملکرد و سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، از جمله در زمینه نقض حقوق بشر خوانده، نشانه حمایت او از حکومت ایران دانسته است.

به گزار بی بی سی آقای فاراژ در حال حاضر یکی از نمایندگان بریتانیا در پارلمان اروپاست و مقاله او با عنوان “این دلیل واقعی است که چرا کوربین در برابر ایران سکوت کرده” در شماره امروز، یکشنبه، ٦ دسامبر (١٦ دی) هفته نامه اکسپرس منتشر شده است.

او در این مقاله در یادآوری عملکرد حکومت ایران گفته است که “ظرف یک هفته بیش از بیست تن توسط نیروهای امنیتی در ایران کشته و حدود پانصد تن بازداشت شده‌اند” و می‌افزاید که ایران یک قدرت اتمی است که “با فشردن بیشتر خاورمیانه در چنگال تعصب آمیز خود، تهدیدی جدی را متوجه ثبات جهانی می‌کند.”

وی با اشاره به اینکه به عنوان رهبر حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان، آقای کوربین ممکن است روزی نخست وزیر شود، می‌نویسد: “من انواع و اقسام رسانه‌ها را جستجو کردم اما اثری نیافته‌ام که نشان دهد جرمی کوربین، فردی که به او با عنوان نخست وزیر آینده بریتانیا اشاره می‌شود، در این مورد اظهار نظری کرده باشد.”

حق نشر عکسAFP
کوریین در مجلس عوام – به عنوان رهبر بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان، “نخست وزیر” دولت سایه محسوب می‌شود و در صورت سقوط دولت کنونی، دولت بعدی را تشکیل می‌دهد

رهبر سابق یوکیپ سپس می‌پرسد: “چرا کوربین، این به اصطلاح دولتمرد، چنین ساکت بوده است؟” و در پاسخ می‌گوید: “زیرا او از حکومت خودکامه ایران حمایت می‌کند.”

به گفته آقای فاراژ، حکومت ایران از غرب متنفر است و برای سربازان بریتانیایی آرزوی مرگ می‌کند و با وجود “سابقه ننگین این رژیم در زمینه حقوق بشر، کوربین برای سال‌ها از این نظام منزجر کننده حمایت کرده است.”

رهبر سابق حزب یوکیپ در اثبات اتهام خود، از جمله یادآور می‌شود که آقای کوربین در سال ٢٠١٤ در سمیناری که مرکز اسلامی لندن برای بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار کرده بود سخنرانی کرد و عنوان سخنرانی او “در دفاع از ایران” بود.

وی می‌نویسد: “کسی که آن روز سخنرانی کرد، جرمی کوربین واقعی، نماینده ژولیده پارلمان بریتانیا بود که کسی هرگز انتظار نداشت روزی به رهبری حزب کارگر برسد و سیاست مسخره دوره دانشجویی خود را برای هر کس که به او گوش دهد تبلیغ کند.” وی آقای کوربین را متهم می‌کند که “هر روز ماسک عوض” کرده است.

حق نشر عکسAFP
گزارش تلویزیون پرس تی‌وی از “تظاهرات در حمایت از احمدی نژاد” در تهران – کوربین گفته در پی برخورد با “جنبش سبز” همکاری با پرس تی‌وی را متوقف کرد اما برخی از منتقدان او را به ادامه ارتباط با این شبکه متهم کرده‌اند

نایجل فاراژ سپس با اشاره به بیست هزار پوند حق‌الزحمه آقای کوربین که چند سال پیش به خاطر همکاری با شبکه تلویزیونی “پرس تی‌وی” متعلق به جمهوری اسلامی دریافت کرد، می‌نویسد “وقتی کوربین مشغول دریافت پول از ایران نیست، از حضور در گردهمایی‌هایی در حمایت از اهداف مشکوک آنان ابایی ندارد.” او از جمله به حضور آقای کوربین در یک جلسه کتابخوانی در نشستی با حمایت کمیسیون حقوق بشر اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید که کمیسیون حقوق بشر اسلامی از برگزاری روز قدس در ایران حمایت کرده است و آن را نشان مخالفت با اسرائیل می‌داند.

این سیاستمدار بریتانیایی می‌گوید که “کوربین از خود تصویر فردی صلح دوست و فاقد هرگونه تعصبی را ترسیم می‌کند که درگیر مبارزه به خاطر حقوق طبقه کارگر، محرومان و تمامی اقلیت‌هاست اما وقتی به حمایت او از حکومت ایران و آنچه را که آن حکومت نماینده آن است توجه کنید، این ادعا باطل می‌شود.” آقای فاراژ در اثبات اظهارت خود می‌گوید “مثلا دشوار بتوان اظهارات آقای کوربین در حمایت از حقوق همجنسگرایان را پذیرفت در حالیکه همزمان او از حکومتی طرفداری می‌کند که افراد را به خاطر همجنسگرایی به قتل می‌رساند.”

آقای فاراژ خواسته در این موارد از رهبر حزب کارگر سئوال شود و می‌افزاید “فقط فکرش را بکنید که اگر یک سیاستمدار حزب محافظه‌کار یا حزب یوکیپ همان نظرات کوربین درباره ایران را بر زبان می‌راند، آن وقت روزنامه‌ها – یا بی‌بی‌سی – چه بر سرش می‌آوردند. حتما وادارش می‌کردند از مقامش کناره‌گیری کند، که درستش هم همین است.”

جرمی کوربین در سال ٢٠١٥ به رهبری حزب کارگر انتخاب شد. از او به عنوان یک سیاستمدار متمایل به جناح چپ حزب کارگر یاد می‌شود. ارتباط آقای کوربین با پرس تی‌وی پیش از هم مطرح شده و مورد انتقاد قرار گرفته بود اما او سال گذشته در یک برنامه تحلیل سیاسی بی‌بی‌‎سی گفت که پس از “سرکوب جنبش سبز” در ایران، همکاری خود با این شبکه را متوقف کرد. برخی از مخالفان جرمی کوربین با اشاره به حضور او در بعضی برنامه‌های تهیه و پخش شده از شبکه پرس تی‌وی، او را به ادامه ارتباط با این شبکه پس از آن تاریخ هم متهم کرده‌اند.

نایجل فاراژ رهبر سابق حزب استقلال بریتانیا – یوکیپ – است که با هدف تلاش برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشکیل شد. وی از سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٦ رهبری این حزب را برعهده داشت و به خصوص در تبلیغات قبل از همه‌پرسی برگزیت، در کنار سایر طرفداران خروج از اتحادیه، فعالیت می‌کرد. آقای فاراژ در سال ٢٠١٦ به خاطر مشکلات درون حزبی برای چند ماه رهبری حزب یوکیپ را بار دیگر در دست گرفت.

یوکیپ در مجلس عوام بریتانیا عضو ندارد اما اعضای آن به برخی شوراهای محلی بریتانیا راه یافته‌اند. این حزب هفت عضو در پارلمان اروپا دارد که آقای فاراژ یکی از آنهاست. نمایندگان یوکیپ از تریبون پارلمان اروپا برای انتقاد از اتحادیه اروپا و ابراز مخالفت با ادامه عضویت بریتانیا در آن استفاده کرده‌اند.

حزب کارگر هنوز به اتهامات نایجل فاراژ واکنشی نشان نداده است.