X

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

اعتراض عراق به عربستان برای تصاحب اموال و پروژه نفتی مشترک، درخواست رسمی ترامپ برای مذاکره با ایران، وعده ۵ میلیارد دلاری اردوغان برای بازسازی عراق و توافق روسیه و ترکیه درباره منبج از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به کشف بیش از ۱۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی به مقصد عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت کشور عراق پنجشنبه (۱۳ دی) از کشف و ضبط مقادیر زیادی مواد و لوازم مربوط به تجهیزات سنگین نظامی در غرب این کشور خبر داد.

دفتر بازرس کل وزارت کشور عراق واقع در استان الانبار این کشور گفت که ۱۱ کامیون حامل مواد و لوازم یدکی نفربر‌ها و تانک‌ها را که آماده قاچاق برای شمال عراق بود، کشف و ضبط کرده است.

در بیانیه وزارت کشور عراق که به همین مناسبت منتشر شده، آمده است: «عملیات کشف و ضبط این تجهیزات بنا بر اطلاعات منابع اختصاصی بازرس کل صورت گرفت».

دفتر بازرس کل عراق کامیون‌های ضبط شده را توقیف کرده و افراد بازداشت شده در این قضیه را تحویل نیرو‌های پلیس این کشور قرار داده است.

به گزارش شبکه سومریه، این کامیون‌ها در منطقه کیلومتر ۳۵ شهر «الرمادی» کشف و ضبط شده و قرار بود به شمال عراق قاچاق شوند.

اعتراض عراق به عربستان برای تصاحب اموال و پروژه نفتی مشترک

بهره‌برداری و سوءاستفاده عربستان سعودی از یک بندر نفتی در ساحل دریای سرخ که طبق قرار داد با عراق در دهه هشتاد میلادی و با پول این کشور ساخته شده، اعتراض مقامات عراقی را موجب شده است.

به نوشته پایگاه «العربی الجدید» بندر «معجز» که اکنون به نام «ینبع» شناخته می‌شود، در دهه هشتاد میلادی و در زمان دیکتاتور معدوم عراق طبق قرار دادی با عربستان سعودی برای صادرات نفت عراق ساخته شد و همچنین خط لوله نفتی نیز از بصره به این بندر احداث شد و انتقال نفت تا سال ۱۹۹۰ نیز به صورت روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت ادامه داشت اما با حمله صدام به کویت و آغاز جنگ دوم خلیج فارس، صادرات نفت متوقف شد.

عربستان سعودی در ماههای اخیر دست به عملیات توسعه این بندرگاه برای صادرات نفت شرکت «آرامکو» زده است که از نظر مسئولان عراقی بر خلاف متن توافقنامه و به معنی تصاحب اموال عراق است.

یک مسئول بلندپایه عراقی به این روزنامه العربی الجدید گفت که کشورش از عربستان سعودی در این خصوص توضیح خواهد خواست و اقدام ریاض «تصاحب» سرمایه‌گذاری‌های عراق محسوب می‌شود.

پروژه توسعه و استفاده از بندر «ینبع» از مدت‌ها پیش در ذهن حاکمان سعودی وجود داشت و در ماه می 2017 خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات سعودی نوشت که شرکت آرامکو در نظر دارد برای رسیدن به توانایی صادرات روزانه 15 میلیون بشکه نفت در روز، بندر «ینبع» را پس از بازسازی به راه بیندازد.

«عصام الجلبی» وزیر نفت سابق عراق دست درازی به اموال عراق در این بندرگاه را یک موضوع تازه ندانست و گفت که سعودی‌ها از سال 2000 تا کنون دست به این کار زده‌اند.

او به العربی الجدید گفت که سعودی‌ها از سال 2000 در حال بهره‌روی از تمامی پروژه بودند و حتی از خطر لوله‌ای که عراق در داخل خاک عربستان احداث کرده بود نیز استفاده می‌کردند اما به مدت دو ماه است که شنیده‌ایم می‌خواهند از این پروژه برای صادرات نفت استفاده کنند.

او رسیدن به یک توافق یا تفاهم سیاسی را برای اینکه عربستان بتواند از این پروژه استفاده کند را ممکن دانست.

درخواست رسمی ترامپ برای مذاکره با ایران

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی که بعد از پایان نخستین نشست کابینه خود در سال میلادی ۲۰۱۹ داشت؛ از آزادی عمل ایران برای ادامه حضور در سوریه خبر داد اما مدعی شد که همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، ایران نیز دیگر به دنبال تقویت حضور خود در آنجا نیست.

وی همچنین مدعی شد خروج آمریکا از برجام موجب تغییر محاسبات تهران و مانع از نفوذ ایران در منطقه شده است.

رئیس جمهوری آمریکا ادعای خود را این گونه ادامه داد: ایران به دنبال تسلط بر همه چیز و نابودی اسرائیل بود اما اکنون کشوری بسیار متفاوت‌تر از قبل است. دوست دارم با ایران مذاکره کنم.

گفتنی است ترامپ ماه میلادی گذشته به طور ناگهانی از خروج نظامیان این کشور از سوریه خبر داد. این درحالی است که وی از ارائه جدول زمانی برای اجرای این تصمیم طفره رفت و در تازه ترین اظهار نظر خود مدعی شد این اتفاق به مرور زمان روی می‌دهد.

وعده ۵ میلیارد دلاری اردوغان برای بازسازی عراق

روسای جمهوری ترکیه و عراق پس از استقبال رسمی در آنکارا در دیداری دوجانبه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با یکدیگر گفت‌وگوی دوجانبه داشتند. انتظار می‌رود در این سفر به آنکارا، دو طرف قراردادهای همکاری در حوزه های مختلف امضا کنند.

اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور عراق بعد از دیدار دوجانبه اعلام کرد: ترکیه از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کامل داشته است. حمایت از وحدت ملی، تحقق ثبات و امنیت اساس سیاست ما در قبال عراق است. ما متعهد شده‌ایم که پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق بدهیم.

وی با اشاره به چالش آب گفت: همکاری‌ها برای حل مشکل آب میان دو طرف باید گسترش یابند. به زودی نماینده‌ای ویژه از سوی این کشور برای بررسی موضوع آب به عراق سفر می‌کند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت و اقتصاد گفت: حجم تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۶ میلیارد دلار رسید.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: یکی از موضوعات مشترک مساله امنیت است. گروه‌هایی مثل داعش، پ.ک.ک و فتو هم برای ترکیه و هم برای عراق تهدید محسوب می‌شود. در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنیم. در این زمینه در آینده همکاری‌ها را با عراق گسترش خواهیم داد.

وی اظهار کرد: باید طی سال ۲۰۱۹ سطح مبادلات تجاری خود با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

برهم صالح نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما پیام دوستی و همکاری خود را به مردم ترکیه ابلاغ می‌کنیم.

صالح به همکاری در زمینه‌های دفاعی و نظامی با آنکارا اشاره کرد و آن را مهم خواند و گفت: به دنبال روابط استراتژیک با ترکیه و ایجاد یک سامانه مشترک برای امنیت‌مان هستیم.

صالح گفت: عراق در آستانه مرحله جدیدی یعنی بازسازی‌ها و به دنبال تحقق همکاری‌های استراتژیک با ترکیه است.

رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ما به قیمومیت خارجی نیاز نداریم، مردم ما می‌توانند برای پایان دادن به درگیری‌ها به شکلی که در راستای منافع دو کشور باشد، با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: ما به توافقی جامع با ترکیه برای رسیدگی به مسایل مختلف دو کشور نیاز داریم و از تعیین نماینده‌ای از سوی آنکارا برای بررسی مشکل آب با عراق استقبال می‌کنیم.

برهم صالح در ادامه نیز خبر داد که به زودی نشست کمیته اقتصادی مشترک دو کشور در بغداد برگزار خواهد شد و یک شورای استراتژیک مشترک نیز تشکیل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به اینکه عراق به نقش سازنده آنکارا در بازسازی‌ها در این کشور امیدوار است، گفت: ما در این دیدار به مساله بحران سوریه پرداختیم و بر لزوم اتمام درگیری‌ها در این کشور و اینکه مردم سوریه بتوانند آینده کشور خود را تعیین کنند، تاکید کردیم.

توافق روسیه و ترکیه درباره منبج

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: روسیه و ترکیه درباره منبج به توافقاتی دست یافته‌اند که به نظر می‌رسد معضل منبج در مسیر حل شدن است.

روزنامه صباح در گزارشی نوشت: روسیه درباره عملیاتی که قرار است به زودی علیه شرق فرات انجام دهد، اعتراضی نداشته باشد.

همچنین این منابع دیپلماتیک اعلام کردند که ترکیه به روس‌ها هشدار داده که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را قانع کنند که نیروهایش وارد منبج نشوند.

چندی قبل مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه، هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ملی و خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در سفری به مسکو با همتایان روسی خود دیدار و گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که بعد از تلاش‌های دو هفته‌ای و مذاکرات بین یگان‌های مدافع خلق کرد و دولت سوریه توافق منبج در حال به ثمر نشستن است؛ توافقی که درباره عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از شهر و تحویل آن به ارتش سوریه تحت نظارت ایران و روسیه است. این مذاکرات در پایگاه حمیمیم روسیه در لاذقیه انجام شده است.

یک منبع مطلع به روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم گفت:‌ تصمیم بازگشت ارتش سوریه به منبج و شرق فرات تصمیمی استراتژیک و بزرگ است که رهبری روسیه گرفته و هیچ بحثی در آن نیست.

منابع به این روزنامه گفتند، توافق شامل ورود دولت سوریه و نهادهای نظام سوریه به این شهر برای تحویل گرفتن ادارات دولتی مانند اداره‌ ثبت احوال، اداره‌های وابسته به وزارت نفت، کشاورزی و حمل و نقل در شهرهای شرق فرات است. کردها نیز تصاویر و نمادهای رهبران یگان‌های کرد و پرچم‌هایشان را از میادین الحسکه، رقه و غیره جمع‌آوری خواهند کرد.

همزمان با این تحولات حضور نظامی ترکیه در مرزهای غربی منبج و در نوار ۷۰ کیلومتری از غرب شهرک العریمه تا شرق جرابلس تا کرانه غربی رود فرات ادامه دارد. شهر منبج معضل بسیار بزرگی برای ترکیه است به طوریکه آنکارا بارها خواستار خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از این شهر شده چراکه این گروه را گروه تروریستی و امتداد حزب کارگران کردستان می‌داند.