X

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور !

 

*** 

عضو شورای شهر: مخالفیم اما بهتر است از هیئت‌ها حمایت کنیم!

«الهام فخاری»، فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

«درست است که ما  به هزینه‌کرد برای فعالیت‌های مذهبی در قالب فعالیت‌های فرهنگی انتقاد داریم اما واقعیت این است که برنامه‌ای برای جایگزینی ارائه نداریم. برنامه‌ای که خاستگاه مردمی هیئت‌ها را لحاظ کند. باید سهم شهرداری را در این خصوص مشخص کرده و بدون دستکاری در هیئت‌ها این مسئله را پیش ببریم بدون آنکه آنها را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کرده باشیم. بسیاری از مردم علاقه خاصی به شرکت در این مراسم دارند، می‌توانستیم با همین رویکرد در این خصوص برنامه‌ریزی کنیم. شهرداری می‌تواند بدون دخالت محتوایی، فقط زیرساخت و خدمات شهری در اختیار آنها قرار دهد تا هم به سلیقه و انتخاب مردم شهرش احترام گذاشته باشد و هم کسی نتواند این مسئله را بهانه کند که شهرداری قصد دین‌زدایی دارد.»

او در ادامه این مصاحبه همچنین با اشاره به عکس خود با یک گربه تصریح کرده است:

من این عکس را برنداشتم و اولین گام درست من محسوب می‌شد، چراکه برخلاف خط قرمزها و قوانین رسمی کشور نبود، فقط بخشی از زندگی کسانی را نشان می‌دهد که تا به حال در پست‌های مدیریتی به مردم نشان داده نشده بود و هرگز به مردم نگفته بودند دوست دارند حیوان خانگی داشته باشند.

فخاری می افزاید: 

یک نماینده باید نماینده کلیت جامعه باشد من نماینده طیفی از جامعه هستم که دوست دارند رنگی بپوشند، سعی کردم رنگ را بیشتر در پوششم در جلسات رسمی و صحن علنی وارد کنم. تلاش کردم نماینده مردمی باشم که همه عرف و نکات عرفی را رعایت می‌کنند اما می‌خواهند لباس‌هایشان رنگی باشد. مردم نماینده‌ای می‌خواهند که شبیه به خودشان باشد و شبیه به آنها زندگی کند. تلاش می‌کنم سبک زندگی خود را مانند گذشته حفظ کنم. من یک شهروند عادی، طبقه متوسط  هستم به همین دلیل تلاش کردم نکاتی که در چارچوب‌های رسمی معمول نبود را ضمن رعایت آداب به آنچه که در حقیقت با آن زندگی می‌کنم، شبیه‌تر باشد.[1]

*جای خرسندی است که وسعت فعالیت و عمق تأثیر گذاری هیئات عزاداری به حدی بوده که حتی مخالفان هزینه‌کرد برای فعالیت های مذهبی در قالب فرهنگ! نیز اذعان می کنند که راهی جز کمک به هیئتها ندارند و اعتراف دارند که بسیاری از مردم علاقه خاصی به شرکت در مراسم روضه و هیئت دارند.

و ایضا جای خرسندی بیشتر آنجاست که در شورای شهری که زمانی یک عضو دیگر آن صراحتا و با بی ادبی تأکید داشت پول عوارض مردم نبایستی صرف هیئتهای مذهبی شود![2] اکنون صحبتهایی نظیر اظهارات خانم فخاری شنیده می شود.

صحبت های فخاری درباره رنگ های شاد و غیره در حالیست که او زمانی درباره مردم تهران گفته بود: تهرانی ها خشمگین ترین مردم جهان هستند…[3]

*** 

هشدار عباس عبدی درباره «آه دامنگیر ترامپ»!

خبرگزاری دولتی ایرنا در مصاحبه با عباس عبدی، از فعالان اصلاح طلب، نظر او را درباره پیشنهاد حسین شریعتمداری، برای عدم حضور رئیس جمهور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل جویا شده است.

در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:

«عبدی در پاسخ به پرسشی درباره مطلب یکی از روزنامه ها در خصوص ضرورت حضور نیافتن روحانی در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل و نشست شورای امنیت با هدف تحقیر ترامپ گفت: آن کسانی که در پی تحقیر دیگران هستند، حواسشان باشند به نحو خفت آوری تحقیر خواهند شد در کل سیاست تحقیر به بن بست منجر می شود!»[4]

*آقای عبدی حکما تجاهل العارف کرده و گرنه او بخوبی می داند که ترامپ برای جمهوری اسلامی ایران نه یک سیاستمدار معمولی و یا رئیس جمهور خنثی یک کشور بیطرف بلکه یک دشمن عنود و نماینده شیطان بزرگ است که در ادامه رفتار اسلاف خود طی 40 سال گذشته از هیچ ددمنشی علیه مردم ایران فروگذار نکرده است.

در واقع، پیشنهاد آقای شریعتمداری، رهیافتی عقلانی و اسلامی به مقوله دیپلماسی است که اتفاقا اجرای آن در مقطع کنونی، خاصه پس از شکست برجام و سیاست های خوشبینانه دولت اصلاح طبان به آمریکا، می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و نقش «جبران مافات» را ایفا کند.

این دو گزاره نشان می دهد که تلاش برای تحقیر کردن شیطان بزرگ نه یک رفتار مذموم و یا رفتاری که خوف عقاب درباره آن وجود داشته باشد؛ بلکه رفتاریست عقلانی که منجر به مرتفع سازی عزت مردم ایران و زدودن غبار از چهره واقعیت های جهان پیرامون می شود.

ما همچنین از باب رندی این نکته را هم به آقای عبدی یادآوری می‌کنیم که حتی شخص ایشان که زمانی در گروگان گرفتن اعضای سفارت آمریکا در ایران نقش اساسی داشته اند نیز هیچگاه در پی آه مقامات آمریکایی تحقیر نشدند؛ چه برسد به دیگرانی که قصد این کار را دارند…

***

توجیهات عرب سرخی برای یک کار غلط…

کار غیر منطقی اصلاح‌طلبان چگونه سرنوشت چپ ایرانی را تغییر داد؟!

«فیض ا… عرب سرخی»، فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در پاسخ به این سوال که «اصلاح‌طلبان دو دوره؛ 92 و 96، به نوعی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد رأی آقای روحانی قرار دادند. بنابراین شکست، عدم موفقیت یا به قول ایشان عدم‌الفتح دولت به پای اصلاح‌طلبان نوشته نمی‌شود؟» گفته است:

اینکه اصلاح‌طلبان تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آقای روحانی قرار داده‌اند باید پرسید که آیا اصلاح‌طلبان گزینه دیگری غیر از ایشان داشتند یا خیر؟ آیا شخص دیگری بود و یا شانس بیشتری غیر از روحانی داشت یا نه؟ اگر غیر از روحانی ما شانس بیشتری برای موفقیت داشتیم، می‌شد بحث کرد اما هم در سال 92 و هم 96 شانس روحانی بالاتر بود. اصلاح‌طلبان که در این دو دوره کاندیدا نداشتند. یک وقتی جریان اصلاحات شخصی را معرفی می‌کند و ثبت نام می‌کند و پشت او قرار می‌گیرد اما چنین کاندیدایی نداشتیم.

او همچنین تصریح می کند:

 ما حامی آقای روحانی بودیم هستیم و اگر او دولتش ضعفی دارند به حساب اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود یا نه؟ بله، نوشته می‌شود، اما اصلاح‌طلبان انتخاب و یا نامزد بهتری نداشتند و در این انتخاب اشتباه هم نکردند.[5]

*در پاسخ به سوال آقای عرب سرخی باید توضیح داد که بله! اصلاح طلبان 2 راه قطعی و مترتب داشتند…

نخست اینکه تمام تخم مرغ های خود را در سبد رئیس جمهور روحانی نگذارند که به روزهای امروز گرفتار بیایند.

در واقع آنها می بایست از روز اول دست به حمایت توأم با نقد می زدند و در قبال آقای روحانی «خائفا یترقب» رفتار می کردند نه اینکه در دولت یازدهم بگویند ما «فدائیان روحانی» هستیم و ما تضمین اصلاح طلبان هستیم اما در دولت دوازدهم رنگ عوض کنند و از این بگویند که قصد داریم حسابمان را از روحانی جدا کنیم، روحانی مشورت پذیر نیست و سراغ دشمنان اصلی اصلاح طلبان را در هسته سخت دولت باید گرفت![6]

راهکار دوم هم این بود که اگر می دانستند رئیس جمهور روحانی ضعفهای عمده ای دارد (که می دانستند!) از ایشان حمایت نکنند و بنا به رفتارهای عقلانی حزبی و دموکراتیک، از گزینه دیگری -ولو یک اصولگرا- که کارآمدی بیشتری می داشت حمایت می کردند.

اما آنها این کار را نکردند و برای مقاصدی در راستای اهداف خاص خود، کارآمدی بیشتر دیگران را واگذاشتند و از کس دیگری حمایت کردند.

این رفتار غیر منطقی و این مقصد خاص، همانطور که به نوعی در اظهارات عرب سرخی هم مورد تصریح قرار گرفته است، منجر به این شد که مسئولیت وضع موجود، حتی بیشتر از رئیس جمهور بر ذمه اصلاح طلبان قرار گیرد و چپ ایرانی تا هیچگاه نتواند از مسئولیت عملکرد رئیس جمهور روحانی رهایی یابد…

***

1_https://tnews.ir/news/719c118738263.html?h=1

2_mshrgh.ir/777533

3_mshrgh.ir/841994

4_http://www.irna.ir/fa/News/83035126

5_http://www.armandaily.ir/fa/print/main/233080

6_mshrgh.ir/893669