X

پرزیدنت دونالد ترامپ: خروج از برجام بر رفتار ایران تاثیر گذاشته!

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در کاخ‌سفید میزبان نخست‌وزیر ژاپن است گفته در پی تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای، رفتار ایران در خاورمیانه تغییر کرده است. آقای ترامپ همچنین درباره دیدار هفته آینده خود با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت آماده است در صورت لازم این نشست را ترک کند.

به گزارش بی بی سی فارسی آقای ترامپ روز پنجشنبه، میزبان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بود و دو رهبر درباره جزئیات نشست هفته آینده آقای ترامپ با رهبر کره‌شمالی در سنگاپور گفتگو کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به امیدواری‌اش برای موفقیت در این دیدار از احتمال امضای پیمان صلح با کره‌شمالی و همچنین دعوت از کیم جونگ اون برای سفر به واشنگتن سخن گفت.

آقای ترامپ در کنفرانس خبری بعد از این دیدار با اشاره به توافق هسته‌ای به ایران و تکرار “بد” بودن آن گفت: “ایران و رهبرانش ظرف سه ماه گذشته بسیار عوض شده‌اند.”

رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که در پی اجرایی شدن تصمیم او برای خروج از برجام دولت ایران اکنون “کمتر در منطقه تحرک دارد”. او ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک ایران هم چون کره‌شمالی برای توافق جدیدی موافقت کند.

سخنان روز پنجشنبه (هفتم ژوئن) آقای ترامپ خیلی زود با واکنش ناظران در رسانه‌های آمریکا روبرو شد که با اشاره به دستور رهبران ایران برای آماده‌سازی زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم، از ادعای آقای ترامپ برای “تغییر محسوس رفتار ایران در سه ماه گذشته” ابراز شگفتی کردند

دعوت کیم جونگ اون به آمریکا

دستور کار اصلی دیدار امروز رهبران آمریکا و ژاپن رئوس نشست هفته آینده آقای ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی بود و آن طور که شینزو آبه به خبرنگاران گفت طرح موضوع صدها ژاپنی مفقود شده که توکیو مدعی است در زندان های پیونگ یانگ نگه‌داری می‌شوند یکی از درخواست‌های ژاپن از آقای ترامپ بوده است.

موضوع دیگر مورد تاکید ژاپن اجرای کامل قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر توقف و برچیدن موشک‌های بالستیک دوربرد و میان‌برد کره‌شمالی است که به گفته نخست‌وزیر این کشور الویت اصلی برای امنیت ملی ژاپن دارد.

آقای ترامپ قرار است سه‌شنبه آینده (دوازدهم ژوئن) در سنگاپور با کیم جونگ اون دیدار کند اما پیش از آن باید برای حضور در اجلاس سران هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان به مونترال کانادا برود؛ جایی که انتظار می‌رود رهبرانی چون آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) و جاستین ترودو (نخست‌وزیر کانادا) از او به علت تصمیم اخیرش برای وضع تعرفه برای واردات فولاد و آلومینیوم و همچنین خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کنند.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری که دقایقی پس از دیدار آقای ترامپ و شینزو آبه برگزار شد به خبرنگاران گفت ایالات متحده به طور “بسیار جدی” نشست هفته آینده رهبران آمریکا و کره‌شمالی نگاه می‌کند و چنانچه نتایج مورد نظر کاخ‌سفید که غیر اتمی شدن پیونگ‌یانگ در راس آن است، آن وقت “حداکثر فشارها” بر کره‌شمالی ادامه خواهد یافت.

وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از میزان آمادگی آقای ترامپ برای حضور در این نشست پرسیدند گفت با وجود زمان بسیار کوتاه برای آماده کردن رئیس جمهور آمریکا برای چنین اجلاسی، او “اطمینان دارد” که دولت فعلی آمریکا قادر خواهد بود گام‌هایی در حل بحران شبه جزیره کره بردارد که هیچ کدام از روسای جمهوری قبلی ایالات متحده قادر به برداشتن آن نبوده‌اند.

سفر وزیر خارجه سنگاپور

روز پنجشنبه، ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور برای ملاقات با مقامات کره شمالی به پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور سفر می‌کند. آقای بالاکریشنان اوایل هفته جاری از واشنگتن دیدار و با وزیر خارجه آمریکا ملاقات کرد .

قرار است او در پیونگ‌یانگ با ری یونگ-هو، وزیر خارجه کره شمالی گفتگو کند و ملاقاتی هم با کیم یونگ-نام، رئیس مجمع عالی خلق (پارلمان) کره شمالی داشته باشد.. کیم یونگ-نام سمت ریاست تشریفاتی کره شمالی را نیز برعهده دارد و دیدار او با وزیر خارجه کره شمالی نشانه آن است که مقامات کره شمالی مایل به قدردانی از سنگاپور به عنوان میزبان نشست سران هستند.

از زمان درگذشت کیم ایل-سونگ، پدر بزرگ رهبر فعلی کره شمالی که عنوان رئیس جمهوری این کشور را داشت، به احترام او این عنوان به فرد دیگری داده نشده و و نقش رئیس کشور به رئیس مجمع عالی خلق داده شده هرچند در این کشور، قدرت در دست رهبر متمرکز است.

روز گذشته اعلام شد که نشست رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در یک هتل واقع در جزیره سنتوزا، متعلق به سنگاپور برگزار خواهد شد.

سنگاپور دارای روابط دیپلماتیک با کره شمالی و آمریکاست و مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتخاب سنگاپور به دلایل امنیتی صورت گرفته است. دفاتر منطقه‌ای بسیاری از شرکت‌های عمده آمریکایی در سنگاپور واقع شده و نیروی دریایی آمریکا نیز مرتبا از امکانات بنادر این کشور استفاده می‌کند.

در سال ٢٠٠٨، وزیر خارجه وقت سنگاپور به کره شمالی سفر و از یک منطقه ویژه صنعتی آن کشور دیدن کرد اما با مقامات ارشد آن کشور دیداری نداشت.