X

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

احتمال سفر بشار اسد به کره شمالی و دیدار با کیم جونگ اون، عقب نشینی سعودی ها در برابر قطر، موضع قطر درباره استفاده از پایگاه‌هایش در حمله آمریکا علیه ایران و حمله ترکیه به شمال عراق از جمه مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در انی میان، باید به آغاز سفر نتانیاهو به اروپا با محوریت ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قرار است از امروز دوشنبه دوره‌گردی اروپائی خود را با دو محور مربوط به ایران آغاز کند.

به گزارش رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در آغاز جلسه کابینه اشغالگران به دوره گردی اروپائی خود اشاره کرد.

بر این اساس، وی قرار است سفر اروپائی خود به کشورهای انگلیس،‌ فرانسه و آلمان را از فردا آغاز کرده، در دیدار با مقامات این کشورها درباره ایران به گفتگو بپردازد.

بحث درباره برجام و نیز حضور مستشاری ایران در سوریه دو موضوع اصلی در جریان رایزنی های وی در اروپا به شمار می آید.

وی قرار است در کشورهای مذکور با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس دیدار و گفتگو کند.

سفر بشار اسد به کره شمالی و دیدار با کیم جونگ اون

به گزارش بی بی سی، رسانه‌های دولتی در کره شمالی از برنامه کیم جونگ اون، رهبر این کشور برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در کره شمالی خبر داده‌اند.

در این گزارش به زمان مشخصی برای این دیدار اشاره نشده است.

بر همین اساس، رسانه‌های دولتی در کره شمالی از بشار اسد نقل کرده‌اند: “من به جمهوری دموکراتیک خلق کره خواهم رفت و با کیم جونگ اون دیدار می‌کنم.”

به گزارش برخی از خبرگزاریها این دیدار احتمالا در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی انجام می شود.

دفتر رئیس جمهوری سوریه هنوز به انتشار این خبر واکنشی نداشته است.

عقب نشینی سعودی ها در برابر قطر!

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان گفت: تنش موجود چهار کشور عربی باقطر بسیار کوچک تر از آن است که بخواهیم به گزینه نظامی متوسل شویم و اصلا گزینه نظامی مطرح نیست.

الجبیر این سخنان را در مصاحبه با یک شبکه تلویزونی مصر در واکنش به اظهارات شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری خود مبنی بر این که کشورش برای مقابله نظامی با کشورهای تحریم کننده آمادگی دارد ایراد کرد.

وزیر امور خارجه قطر پیشتر در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام کشورهای تحریم کننده قطر تحت فرماندهی سعودی به اقدام نظامی علیه قطر در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفته بود به رغم این که قطر تلاش می کنند چنین اتفاقی رخ ندهد ولی باید بگویم که ما در امادگی خوبی به سر می بریم و می توانیم به متحدان خود در بخش دفاع از جمله فرانسه ، ترکیه ، انگلیس و امریکا که در قطر پایگاه نظامی دارد تکیه کنیم.

الجبیر ادعاهای مقامات قطری را در خصوص این که چهار کشور عربی عربستان ، بحرین ، امارات و مصر قطر را محاصره کرده اند تکذیب و تاکید کرد محاصره یعنی این که هواپیماهای جنگی بر فراز آسمان قطر و کشتی های جنگی نیز در اطراف سواحل این کشور باشند و تدابیر اتخاذ شده صرفا در چارچوب تحریم این کشور است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم ماه ژوئیه گذشته تصمیم گرفتند قطر را به علت حمایت از تروریسم تحریم کنند ادعایی که قطر بارها آن را رد کرده است.

موضع قطر درباره استفاده از پایگاه‌هایش در حمله آمریکا علیه ایران

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر تاکید کرد کشورش از طرفداران جنگ با ایران نیست و هرگز به سمت جنگ با آن کشیده نخواهد شد.

«خالد العطیه» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در پاسخ به این سئوال که آیا امکان استفاده از پایگاه‌های هوایی قطر برای حمله هوایی به ایران وجود دارد؟ تاکید کرد کشورش از طرفداران جنگ نیست و خواهان گفت‌وگو با ایران است.

وی افزود هر چند قطر اختلافات زیادی با ایران دارد،‌ولی این مسئله به معنای شعله‌ور کردن آتش جنگ در منطقه نیست،‌چرا که ایران کشور همسایه است و باید آن را به گفت‌وگو دعوت کنیم و تمام پرونده‌ها را در میز مذاکرات بررسی کنیم و بررسی برقراری صلح و نه جنگ را آغاز کنیم.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، العطیه سئوال کرد: آیا منطقی و عقلانی است که از ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بخواهیم علیه ایران جنگ به راه اندازند؟ حتی اگر هر طرف سومی،‌منطقه یا کشوری را به سمت شعله‌ور کردن آتش جنگ علیه ایران سوق دهد، این مسئله بسیار خطرناک خواهد بود.

العطیه گفت قطر هرگز به سمت هیچ جنگ و درگیری با تهران کشیده نخواهد شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است هر چند العطیه نام طرف سوم(که به دنبال جنگ‌‌افروزی علیه ایران است) را ذکر نکرده، ولی ممکن است منظور وی عربستان سعودی باشد.

العطیه خواستار نجات توافق هسته‌ای با ایران(برجام) شد و گفت همه باید به این توافق پایبند باشند، من به طور خاص معتقدم که ایالات متحده ‌آمریکا بسیار عاقل‌تر از آن است که وارد جنگ با ایران شود.

حمله ترکیه به شمال عراق

ترکیه اعلام کرد در ادامه عملیات های نظامی خود علیه گروهک تروریستی پ ک ک در شمال عراق دست کم سه تن از عناصر این گروهک کشته شده اند.

به گزارش شبکه «تی آر تی» ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه بار دیگر به شمال عراق حمله کردند.

بر اساس این خبر، ترکیه اعلام کرده که نیروهای مسلح این کشور همچنان عملیات خود برای هدف قرار دادن تروریست ها در داخل و خارج ترکیه را ادامه می دهد.

ترکیه اعلام کرده در این حمله سه تن از تروریست های پ ک ک در منطقه «هکروک» در شمال عراق کشته شده اند و عملیات نظامی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

ترکیه در حالی دست به عملیات نظامی در شمال عراق زده که دولت عراق بارها اعلام کرده حضور نظامی ترکیه در خاک عراق غیر قابل توجیه است و از این کشور خواسته نیروهای نظامی خود را از شمال عراق خارج کند.