علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنئی رهبر ایران شنبه 12 مه 2018 پس از دیدار با وزیر امورخارجه ترکمنستان در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر در مرزهای سوریه و اسرائیل و تایید ضمنی دست داشتن کشورش در حمله به پایگاه‌های اسرائیل در بلندی‌های جولان تاکید کرد تلاش و کوشش رهبران اسرائیل برای وانمود کردن اینکه دفاع گنبد آهنین آنها درجه امنیتی بالایی دارد و در مقابل حملات نفوذ ناپذیر است، کاملا موضعی «پوچ و صرفا لفاظی » است.

وی در ادامه توضیح داد که تحولات اخیر بیانگر این بوده که نفوذناپذیری این سیستم دفاعی تنها یک «توهم» است چرا که به قول او «کاملاً آسیب پذیر است و منافذ بسیاری دارد».

وی ضمن تاکید بر توانایی کشورش برای ایستادگی در برابر تهدیدات آمریکا گفت:«ایران این آمادگی را دارد تا حضور منطقه ای خود را هر روز قوی تر کند چون با کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن هماهنگ است».

اسرائیل بارها تهران را به دلیل تحرکات نیروهای نظامی آن در مرزهای سوریه با این کشور تهدید کرده است و با انجام حملات هوایی و موشکی گسترده ای پایگاه های نظامی ایران در سوریه را هدف قرار داد و در این راستا ارتش اسرائیل روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد ده‌ها هدف ایرانی در سوریه را در پاسخ به حمله موشکی ایران به اهداف اسرائیلی در بلندی‌های جولان، بمباران کرده است که تلفاتی از بین نیروهای ایرانی مستقر در سوریه به همراه داشته است.

ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که اروپایی ها به تعهدات برجامی در قبال ایران پایبند باشند گفت: «روسیه و چین تاکنون نقض عهدی در تاریخ روابط با ایران نداشته و همواره به تعهداتشان پایبند بوده اند و اروپایی ها نیز در این باره قول دادند».

وی تاکید کرد: «همانطور که دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد دو سه هفته آینده آزمونی برای اروپایی هاست که نشان دهند به تعهداتشان پایبند هستند یا می خواهند از امریکایی ها تبعیت کنند».

ولایتی در ادامه گفت:«تبعیت اروپا از امریکا در این موضوع بیش از آنکه برای ایران زیان بخش باشد برای حیثیت سیاسی اروپا زیان بخش است و اگر بخواهند تابعی از متغیر امریکا باشند چهره آنان را خدشه دار می کند».

روز پنجشنبه اسرائیل اعلام کرد که تمام پایگاههای ایران را در سوریه منهدم کرد.برخی گزارش‌ها از کشته شدن بیش از 10 نفر ایرانی خبر دادند اما ایران این حملات را نفی کرد.
به گزارش رادیو پیام اسرائیل  ارتش اسرائیل برای نخستین بار جزئیات مشروحی را درباره مواضع متعلق به سپاه پاسداران ایران در سوریه که مورد حمله قرار گرفت منتشر ساخت و عکس های متعددی را در اختبار رسانه ها قرار داد. آگاهان نظامی با استناد به اطلاعات افشا شده از جانب نیروی هوایی اسرائیل، ارزیابی می کنند که ضربه وارده به سپاه پاسداران و حکومت اسلامی ایران در سوریه بسیار دردناک بوده است.