به گزارش خبرگزاری‌ها، پومپئو به خبرنگاران همراهش در هواپیما در سفرش به چند کشور خاورمیانه گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که این اسناد، حقیقی و اصلی است». او افزود که واشینگتن با جدیت برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کند.

ترامپ از مذاکراتی برای توافقی جدید سخن می‌گوید

از سویی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که درباره توافق هسته‌ای ایران، پیش از زمان مقرر در روز 12 مه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ترامپ که دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با محمد بخاری رئیس‌جمهوری نیجیریه در کاخ سفید سخن می‌گفت، افزود که جهان می‌داند ایران به تلاش برای ساخت سلاح اتمی ادامه می‌دهد.

او تاکید کرد که مذاکره برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران را بعید نمی‌داند.

ترامپ گفت که آمریکا خواهان مذاکره بر سر توافقی حقیقی است نه توافقی همچون توافقی که پیشتر امضا شد. او افزود: باید ببینیم چه پیش می‌آید. اکنون نمی‌گویم چه اقدامی انجام خواهم داد، اما معتقدم بسیاری بدانند. پیش از 12 مه تصمیم‌گیری خواهیم کرد. این بدان معنی است که خواهان مذاکراتی بر سر توافقی حقیقی هستیم. بسیاری با توافق کنونی موافق نیستند، توافق بسیار بدی برای ایالات متحده آمریکا بود».

سخنان ترامپ پس از کنفرانس نتانیاهو ایراد شد.

در مقابل ایران «ادعاهای نتانیاهو» درباره در اختیار داشتن برنامه محرمانه برای دست‌یابی به اسلحه اتمی را رد کرد. تلویزیون رسمی ایران به نقل از علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور گزارش داد که گفته، رئیس‌جمهوری آمریکا باید عاقلانه رفتار کند و از توافق هسته‌ای خارج نشود.

صالحی افزود که ایران از نظر فنی، آمادگی بالا بردن درجه غنی سازی اورانیوم به سطح پیش از توافق هسته‌ای را دارد. او تهدید کرد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این اقدام را انجام خواهد داد.

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق می‌شود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از ابتدا مخالف برجام بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده منعقد شد و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.