X

آلمان: اطلاعات اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را بررسی خواهیم کرد

اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان شامگاه دوشنبه 30 آوریل اعلام کرد کشورش اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحلیل و بررسی خواهد کرد اما باید عملیات بازرسی از نیروگاه‌های اتمی ایران، مستقل باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت آلمان افزود: «پر واضح است که جامعه جهانی در پایبندی ایران به برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای، تشکیک می‌کند».

او ادامه داد: «از همین رو توافق هسته‌ای سال 2015 امضا شد که حاوی برنامه نظارت بی‌سابقه، قوی و فراگیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است».

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق می‌شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که به حدود نیم تن مدارک محرمانه هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کرده که شامل 55 هزار فایل در بیش از 100 سی دی است.

نتانیاهو با ارائه مدارکی گفت که این اسناد نشان می‌دهد ایران در پی ساخت اسلحه اتمی بوده و هست. او افزود آن‌چه را در این کنفرانس نشان داد یک کپی دقیق از مدارک اصلی است که از داخل ایران به دست آمده است. او گفت که این فایل‌ها شامل اسناد و نمودارهایی است که نشان می‌دهد فعالیت‌هایی غیر از آن‌چه اعلام کرده دارد.

منبع : العربیه