X

چگونه بی‌خردی پوتین می‌تواند خاور میانه را به جنگ بکشاند!

صدای آمریکا با نقل یادداشتی منتشر شده در وبسایت روزنامه پولیتیکو از جاناتان شنزر، تحلیلگر پیشین تروریسم مالی در وزارت دارایی آمریکا و نایب رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در واشنگتن مینویسد:

دونالد ترامپ باید از شکایت از سوریه دست برداشته و از اشتباهات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، استفاده کند.

پوتین به شکلی غیر منتظره در سپتامبر ۲۰۱۵ روسیه را با ادعای ماموریت ضد تروریسم و نبرد با داعش وارد جنگ داخلی سوریه کرد، اما پس از دو و سال نیم اینک می کوشد مانع گسترش شنیع ترین جنگ خاورمیانه در قرن بیست و یکم میان ایران و اسرائیل شود.

این وضع از همان زمانی که پوتین شراکت با ایران و دست نشانده مهلک اش حزب الله را شروع کرد کاملا قابل پیش بینی بود. آن ها با همدیگر اطلاعات رد و بدل می کردند، با هم گشت زنی می کردند و به اتفاق علیه جهادیون سنی و دیگر شورشیان مخالف رژیم بشار اسد می جنگیدند.

انگیزه های ایران از این همکاری غریب بسیار روشن بود: رژیم ایران به سوریه به عنوان منطقه ای حیاتی برای زدن پلی زمینی از مرزهایش به مدیترانه نگاه می کرد. از منظر ایران، سوریه کلیدی به استیلای منطقه ای و راه لجستیک تسلیحاتی به حزب الله در لبنان بود.

پوتین یقینا تلاش خواهد کرد میان ایران و اسرائیل میانجیگری کند، ولی رهبر روسیه ممکن است سرانجام به این نتیجه برسد که اقدامات ایران در سوریه در جهت منافع کشورش نیست.

این اهرم فشاری است که ترامپ مدت ها به دنبالش بوده است. مهم تر از آن، نهایتا این پنجره فرصتی برای شکل دادن به یک سیاست در مورد سوریه است که روسیه و ایران، عوامل اصلی سلاحی جمعی سوریه در هفتمین سال جنگ، را به حاشیه براند.(پایان گزارش)

نماینده پوتین در امور سوریه در سفری غیرمنتظره به تهران رفت

رادیو فردا


الکساندر لاورنتیف با علی شمخانی درباره سوریه گفت وگو کرده است.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه روز سه شنبه ۲۱ فررودین ماه در سفری «اعلام نشده و غیرمنتظره» به تهران رفت و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، الکساندر لاورنتیف و علی شمخانی در خصوص تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در خصوص واکنش نظامی به حمله شیمیایی در سوریه «گفت‌وگوی طولانی و محرمانه ای داشته اند.»

به دنبال «حمله شیمیایی» منتسب به ارتش سوریه به دوما در نزدیکی دمشق، که گفته شده دستکم ۶۰ کشته و یک هزار زخمی برجای گذاشت، دونالد ترامپ گفت، حکومت بشار اسد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

مخالفان بشار اسد و فعالان حقوق بشر، ارتش سوریه را به انجام حملات شیمیایی در دوما متهم کرده‌اند. دمشق و متحدان کلیدی آن، تهران و مسکو، این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

در همین حال گمانه زنی ها حاکی است که آمریکا در حال رایزنی با کشورهای غربی متحد خود برای حمله نظامی احتمالی به سوریه است.

این در حالی است که روسیه روز سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحقیق در مورد حمله شیمیایی به شهر دوما را وتو کرد.

مذاکره درباره «حمله اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور»

خبرگزاری تسنیم نیز می گوید، یک مقام مطلع در تهران به «المیادین» گفته است، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با علی شمخانی درخصوص حمله اخیر اسراییل به پایگاه هوایی تیفورِ در استان حمص سوریه گفت‌وگو کرده اند.

این گزارش می افزاید، «این ملاقات به‌خلاف روند معمول ایران در خصوص اعلام خبر ملاقاتهای لاورنتیف با شمخانی، انعکاس رسانه‌ای نداشته است.»

گفته می شود در این حمله هفت نیروی ایرانی کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم همچنین گفته است: «تصمیمات جمهوری اسلامی در قبال این اقدام از موضوعات اصلی مطرح‌شده» در دیدار نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و علی شمخانی بوده است.

به‌دنبال حمله به پایگاه تیفور، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، که به دمشق سفر کرده، تهدید کرد که «این جنایت قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از آقای ولایتی این حمله هوایی را «جنایت» توصیف کرده و آن را کار اسرائیل دانسته‌است.

خبرگزاری تسنیم نوشته که فرودگاه نظامی تیفور که نام دیگر آن فرودگاه نظامی «التیاس» است، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی سوریه به‌شمار می‌رود و در حدود ۵۰ کیلومتری شرق شهر تدمر در حمص قرار دارد.

بر اساس این گزارش، فرودگاه نظامی تیفور «اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و هم‌پیمانان این کشور به‌شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت و تسلیح نیروهای سوری و هم‌پیمانان را که در استان‌های دیرالزور، حومه حماه و حلب می‌جنگند، ایفا می‌کند.»

جمهوری اسلامی برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق اعزام می‌کند.

شماری از شیعیان افغان و پاکستانی نیز از سوی ایران، در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام شده‌اند.

تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند، در چندین شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.

با استفاده از گزارش های ایرنا، تسنیم و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت