X

مشاوران پرزیدنت ترامپ مقدمات خروج از توافق هسته‌ای ایران را آماده می‌کنند

گزارشی از جاش دلک در وبسایت نشریه هیل

بنا بر گزارش ها، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا سناریویی را آماده می کنند تا طی آن دونالد ترامپ ماه آینده از توافق هسته ای ایران خارج شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که تیم امنیت ملی پرزیدنت ترامپ استراتژی هایی را برای خروج از برجام هنگام فرا رسیدن ضرب الاجل بعدی در دوازدهم ماه می و با هدف وضع دوباره تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بررسی می کند.

یکی از گزینه های تحت بررسی، اعمال دوباره و فوری تحریم ها طی شش ماه است تا به متحدان آمریکا فرصت داده شود اقدام های جدید را بررسی یا به تغییر توافق هسته ای کمک کنند. پرزیدنت ترامپ برجام را «بدترین توافق مذاکره شده تا کنون» توصیف کرده است.

کارکنان تیم امنیت ملی کاخ سفید همچنین این گزینه را سبک و سنگین می کنند که به کشورهای اروپایی اجازه بدهند بدون حضور آمریکا، برجام را حفظ کنند یا اجازه ندهند.

برجام که دستاورد عمده سیاست خارجی دولت باراک اوباما محسوب می شود و بین آمریکا و شش قدرت بزرگ جهان با ایران امضاء شد در ازای اعمال محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران امکان دسترسی ایران به میلیاردها دلار را از طریق لغو تحریم ها فراهم کرد.

دونالد ترامپ پایبندی ایران به برجام را در ماه ژانویه تصدیق نکرد، اما با امید به بهبود این توافق، از جمله توقف حمایت تهران از سازمان های تروریستی، از آن خارج نشد.

منبع : صدای آمریکا