X

طرح پرونده اسکریپال در شورای امنیت سازمان ملل متحد

دویچه وله می نویسد : با اوج گرفتن اختلافات میان بریتانیا و روسیه اکنون شورای امنیت باید به پرونده اسکریپال بپردازد. دختر اسکریپال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که حال او و پدرش رو به بهبودی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد تا به پرونده سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش که در بریتانیا زندگی می‌کنند بپردازند. قرار است بعدازظهر پنج‌شنبه (۱۶ فروردین / ۵ آوریل) به وقت محلی جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شود.

در روزهای میانی ماه مارس نیز شورای امنیت به پرونده اسکریپال پرداخت. آن زمان واسیلی نبنزیا، نماینده‌ روسیه در این سازمان جهانی، با مطرح شدن این موضوع در شورای امنیت مخالفت کرده بود، اما اکنون خود او خواستار مطرح شدن این پرونده در شورای امنیت شده است.

نماینده‌ روسیه در سازمان ملل گفته است که اساس تشکیل این جلسه نامه‌ای خواهد بود که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز سیزدهم مارس به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده است. نخست وزیر بریتانیا در این نامه روسیه را “به احتمال قوی” مسئول این اقدام کرده است.

واسیلی نبنزیا، نماینده‌ روسیه در سازمان ملل، خود اعلام کرده که سلاح‌های شیمیایی هرجا که باشند نباید به کار بسته شوند و پذیرفتنی نیست که استفاده از سلاح‌های شیمیایی بدون مجازات باقی بماند.

این پرونده در حالی در شورای امنیت مورد بررسی قرار می‌گیرد که دولت آمریکا قصد دارد روز جمعه (۱۷ فروردین / ۶ آوریل) تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کند. روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” به نقل از نهادهای دولتی این کشور نوشته است که این تحریم‌ها در ارتباط با مقامات ارشد روسیه هستند که به پوتین نزدیک‌اند.

مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس روس و دخترش یولیا در سالزبوری بریتانیا، روابط روسیه با بریتانیا و آمریکا را به سردی کشاند و دیپلمات‌های بسیاری از کشورهای غربی و روسیه اخراج شدند. روسیه تاکنون ۶۰ دیپلمات آمریکایی را از این کشور اخراج کرده است؛ و این به همان تعداد دیپلمات‌های روسیه است که به دستور دولت آمریکا مجبور به ترک این کشور شده بودند.

بررسی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) روز چهار‌شنبه (۱۵ فروردین / ۴ آوریل) در لاهه جلسه‌ای اضطراری برای رسیدگی به همین موضوع برگزار کرد. این جلسه اما تنها با طرح اتهام‌های شدید بریتانیا و روسیه نسبت به هم به پایان رسید.

سازمان منع سلاح های شیمیایی قصد دارد نحوه مسموم شدن سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا را بررسی کند.

روسیه تاکنون هرگونه ارتباط خود با حمله شیمیایی به سرگئی اسکریپال و دخترش را رد می‌کند و از دولت بریتانیا خواسته است تا اسناد و مدارک خود در مورد چنین ارتباطی را در اختیارش بگذارد. این کشور همچنین پیشنهاد کرده است که تحقیقات در این باره در بریتانیا با همکاری روسیه انجام شود.

بریتانیا اما ضمن رد پیشنهاد روسیه برای تحقیق مشترک در حادثه سالزبری این پیشنهاد را در جهت “انحراف افکار عمومی” خوانده و اعلام کرده که روسیه قصد دارد با این پیشنهاد نظرها را از این پرونده به موضوع دیگری منحرف کند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار است گاز سمی نوویچوک را که علیه اسکریپال و دخترش به‌کار رفته آزمایش کند. نتایج این آزمایش هفته آینده به دولت بریتانیا اعلام خواهد شد.

“بهبود نسبی سرگئی اسکریپال و دخترش”

یولیا اسکریپال، که به همراه پدرش سرگئی اسکریپال، حدود چهار هفته پیش در سالزبوری مسموم ‌شدند هنوز در بیمارستان به سر می‌برند.

یولیا اسکریپال گفته است “از یک هفته پیش که از کما بیرون آمده حال من روز به روز رو به بهبود است”.

خانم اسکریپال ۳۳ ساله در یک بیانیه‌ای که پلیس بریتانیا منتشر کرده افزوده است: «کل این قضیه فعلا برای من گیج‌کننده است و امیدوارم که افکار عمومی حریم شخصی من و خانواده‌ام را در نظر گیرند.»

تلویزیون دولتی روسیه و خبرگزاری اینترفاکس، روز پنج‌شنبه (۱۶ فروردین / ۵ آوریل) گزارش داد که یولیا اسکریپال در پیامی تلفنی به یکی از خویشاوندانش در روسیه اعلام کرده که وضعیت او و پدرش خوب است و او انتظار دارد که هر دو به زودی بیمارستان را ترک کنند.

تلویزیون دولتی روسیه نیز اعلام کرده که نوار گفت‌وگوی یولیا به خویشاوندش در روسیه ضبط شده، اما هنوز نمی توان واقعی بودن آن را تایید کرد.

 پس از مسمومیت جاسوس سابق روس ناتو از مسکو چه می‌خواهد

العربیه فارسی می افزاید : ژنرال ینس استنلنبرگ، دبیر کل ناتو، روز چهارشنبه 4 آوریل اعلام کرد، پیمان نظامی اتلانتیک خواهان مسابقه تسلیحاتی با روسیه نیست.

اظهارات دبیر کل ناتو در حالی مطرح می‌شود که روابط میان مسکو و غرب در اثر حادثه مسمومیت سرگئی سکریپال، جاسوس سابق روس در بریتانیا به شدت تیره شده است.

دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر کانادا در شهر «اوتاوا»، گفت که ناتو خواهان مسابقه تسلیحاتی جدیدی با روسیه نیست ما تلاش می‌کنیم که جوابی قوی و محکم به روسیه بدهیم اما جواب ما عادلانه و در سطح دفاع از خود است.

وی تاکید کرد که ما نمی‌خواهیم جنگ سرد دیگری را آغاز کنیم روسیه همسایه ماست و در نهایت ما به دنبال یافتن راه حلی برای خروج از این بحران هستیم.

دبیرکل ناتو این سخنان را در پاسخ به پرسشی در باره این که آیا کشورهای ناتو در پاسخ به روسیه برای مسمومیت جاسوس سابق روس تحریم های جدیدی را علیه مسکو اعمال خواهند کرد یا نه، بیان کرد .

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چندین ساله به بریتانیا پناهنده شده بود به همراه دخترش به ماده‌ای ناشناخته مسموم شد.

مقامات بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که ماده ناشناخته مذکور «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است.

این اتهام از سوی بریتانیا که رسماً کرملین و شخص ولادیمیر پوتین را نشانه گرفته بود با انکار و تکذیب از سوی حکومت پوتین مواجه شد، با این حال لندن و متحدانش اصرار دارند که رد پای روسیه را در این پرونده یافته‌اند.