X

آخرین تحولات خاورمیانه!

ترامپ خطاب به بن سلمان: دلم برای دیدن پدرت تنگ شده/ پیشرفت در مذاکرات آمریکا و اروپا درباره توافق مکمل برجام/ حضور نیروی هوایی امارات در رزمایش مشترک با اسرائیل

کشف 40 تن تسلیحات شیمیایی از تروریست‌های سوریه، نگرانی مسکو از خطر حملات موشکی آمریکا به سوریه، پاسخ عراق به ادعای وزیر اماراتی درباره الحشد الشعبی، سفر قریب الوقوع «سلمان بن عبدالعزیز» به آمریکا و حضور نیروی هوایی امارات در رزمایش مشترک با اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیشرفت در مذاکرات آمریکا و اروپا درباره توافق مکمل برجام نیز اشاره کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید نمی‌توان پیش‌بینی کرد آیا اروپا و آمریکا قادر خواهند بود تا ضرب‌الاجل مد نظر ترامپ به توافقی در خصوص برجام دست پیدا کنند یا خیر.

برایان هوک، مدیر بخش‌ سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه از حصول پیشرفت در مذاکرات آمریکا با اروپا برای رسیدن به «توافق مکمل برجام» خبر داد.

باربارا اسلاوین، ستون‌نویس المانیتور می‌گوید هوک علی‌رغم این از پیش‌بینی درباره اینکه آیا دو طرف می‌توانند تا ضرب‌الاجل ۱۲ می به توافق نهایی در این خصوص دست پیدا کنند یا خیر اجتناب کرد.

برایان هوک، در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ایران «از لحاظ فنی» به مفاد توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده است. وی اتهامات همیشگی علیه ایران را تکرار کرد و گفت ایران از هواپیماهای مسافربری برای حمایت از تروریسم استفاده می‌کند.

این مقام آمریکایی گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز جدیدی برای خرید هواپیمای مسافربری توسط ایران صادر نکرده و مجوزهای قبلی این وزارتخانه در این خصوص کماکان اجرایی هستند.

مقام وزارت خارجه آمریکا تحلیل‌ها درباره اینکه تلاش‌های دولت ترامپ برای بازمذاکره درباره برجام بر مذاکرات با کره شمالی اثرگذار خواهند بود را رد کرد.

پیش از این وبگاه آکسیوس به جزئیات جدیدی از رایزنی‌های هفته گذشته دیپلمات‌های اروپایی با آمریکایی‌ها در شهر «برلین» برای مجاب کردن واشنگتن به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ (برجام) ارائه کرده بود.

به نوشته آکسیوس، دیپلمات‌های اروپایی در این نشست که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد پیش‌نویس‌هایی برای توافق بر سر برجام بدون ابطال آن یا مذاکره مجدد در خصوص آن ارائه کردند. طرح پیشنهادی اروپایی‌ها، خواستار تشدید فشارها علیه ایران بود.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که در این نشست حضور داشت گفت که اختلافات میان آمریکا و سه کشور اروپایی، در واقع به پایان رسید، اما دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و برتانیا تصور می‌کنند احتمال یافتن فرمولی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام بسیار اندک است.

وبگاه آکسیوس به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی ارزیابی‌های زیر را از وضعیت مذاکرات میان طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص برجام مطرح کرده است:

  • آمریکا و قدرت‌های اروپایی در آستانه رسیدن به توافق برای تحریم برنامه موشکی ایران هستند. این تحریم‌ها موشک‌های دوربرد ایران با برد بالای ۱۲۰۰ مایل را شامل می‌شوند.
  • از اختلافات دو طرف برای اعمال تحریم علیه ایران به بهانه فعالیت‌هایش در سوریه، عراق، لبنان و یمن کاسته شده است.
  • پیشرفت‌های قابل توجهی میان طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص تقویت نظام بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران حاصل شده است.
  • اختلافات زیادی میان طرفین بر سر مطالبات طرف آمریکا برای طولانی کردن بندهای زوال‌پذیر برجام وجود دارد. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند «اصلاح» این بخش از توافق به معنی مذاکره مجدد در خصوص برجام است و آنها به شدت با این اقدام مخالفند.

کشف 40 تن تسلیحات شیمیایی از تروریست‌های سوری

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که تاکنون حدود 40 تسلیحات شیمیایی از محل‌هایی که تروریست‌های سوریه از آنها عقب‌نشینی کرده‌اند، کشف شده است.

به نوشته اینترفکس، وزارت دفاع روسیه تصریح کرده که در مناطق آزاد شده از کنترل شبه‌نظامیان سوری کارگاه‌های تولید تسلیحات شیمیایی کشف شده‌اند.

این آمار در حالی از سوی وزارت دفاع روسیه مطرح می‌شود که تروریست‌ها و متحدین غربی آنها بارها دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده‌اند. در یکی از این موارد، آمریکا در پاسخ به آنچه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه خان‌شیخون خوانده شد، اقدام به حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه کرد.

دولت سوریه همواره اتهامات مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است.

نگرانی مسکو از خطر حملات موشکی آمریکا به سوریه

رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه درباره احتمال حملات موشکی آمریکا به سوریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزای اسپوتنیک روسیه، «ولادیمیر شمانوف» روز چهارشنبه در پاسخ به سؤالی در مورد حملات موشکی آمریکا به سوریه گفت که «به رغم تماس تلفنی ترامپ با پوتین، احتمال حملات موشکی آمریکا به تأسیسات حیاتی و ساختمان های اداری سوریه همچنیان پابرجاست».

او گفت که در مورد رفتارهای آمریکا فهم دقیق و واضحی وجود ندارد و تأکید کرد که نباید از این خطرات غفلت کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوی آمریکا روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، همتای روس خود، پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفت.

ناوگان دریایی آمریکا سال گذشته به بهانه حملات شیمیایی در منطقه خان شیخون ادلب، ده‌ها موشک دور برد از دریای مدیترانه به پایگاه هوایی «الشعیرات» شلیک کرد.

در همین ارتباط، ژنرال «سرگئی ردسکوی»، رئیس اداره عملیات در ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تجهیزات و کشتی‌های جنگی مجهز به موشک‌های کروز به خلیج فارس، دریای مدیترانه و دریای سرخ ارسال کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه چهارشنبه هشدار داد که ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در پی «بهانه تراشی» در غوطه شرقی است تا بتواند به دولت سوریه ضربه بزند.

پاسخ عراق به ادعای وزیر اماراتی درباره الحشد الشعبی

وزارت خارجه عراق به اظهارت وزیر مشاور در امور خارجه امارات، که طی آن از الحشد الشعبی( بسیج مردمی) انتقاد و دولت قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است، واکنش نشان داد.

به گزارش «السومریه‌نیوز»، «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق در رد اظهارات خصمانه «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات علیه الحشد الشعبی، گفت: «سخنان قرقاش، که تشکیلات الحشد الشعبی را به دریافت کمک‌های مالی از قطر، متهم و آن را تروریست توصیف کرده، ما را بسیار تعجب‌زده کرده است.»

محجوب خاطرنشان کرد: «در زمانی‌که عراق برای تقویت روابطش با برادرانش در دولت امارات متحده عربی تلاش می‌کند، این اظهارات مانعی در مسیر این تلاش‌هاست و نگرانی‌ها را درباره سنگ‌اندازی در مسیر این روابط و بهبود بخشیدن بین آن، به‌وجود می‌آورد.»

سخنگوی وزارت خارجه عراق متذکر شد: «دولت بغداد بارها در مناسبات مختلف تأکید کرده است که تشکیلات الحشد بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم امنیت ملی و نهادهای رسمی است که به تصویب پارلمان رسیده و تحت رهبری فرمانده کل نیروهای مسلح است.»

وی با تأکید بر این‌که الحشد در سرکوب گروه تروریستی داعش، که عراق و منطقه را تهدید می‌کرد، مشارکت داشت، یادآور شد که امارات نیز از تهدید داعش در امان نبود.

طبق این گزارش، انور قرقاش دوشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه «نیویورک تایمز»، بدون ارائه سندی مدعی شد که دولت قطر حدود 700 میلیون تا یک میلیارد دلار به گروه‌های تروریستی از جمله الحشد الشعبی کمک مالی کرده است.

ترامپ خطاب به بن سلمان: دلم برای دیدن پدرت تنگ شده

ولی عهد عربستان سعودی از سفر قریب الوقوع پدرش «سلمان بن عبدالعزیز» به آمریکا خبر داد.

به نوشته روزنامه عکاظ عربستان، «محمد بن سلمان» که هم‌اکنون درآمریکا به سر می‌برد، گفت که عربستان برای سفر قریب الوقوع ملک سلمان به آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند.

او با بیان اینکه این سفر فرصت‌های جدید بین 2 کشور ایجاد خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد که 2 طرف بتوانند بسیاری از این فرصت‌ها را محقق کنند.

ولی‌عهد عربستان روز سه‌شنبه طی سفری که انتظار می‌رود طولانی باشد، با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا و سایر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ترامپ در این دیدار با استقبال از قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان که به میلیاردها دلار می‌رسد، گفت: «این پول‌ها برای شما رقمی نیست. بیشتر بخرید».

او در این دیدار از سفر آتی شاه سعودی به آمریکا استقبال کرد و گفت: «دلم برای پدرت تنگ شده؛ او مرد متمایزی است».

حضور نیروی هوایی امارات در رزمایش مشترک با اسرائیل

نیروی هوایی امارات عربی متحده از روز سه‌شنبه در کنار نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در رزمایش نظامی در یونان شرکت کرده است.

در این رزمایش هوایی سالانه ارتش‌های ایتالیا، انگلیس، قبرس، یونان، امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی حضور دارند. چندین جنگنده F-16 و دیگر هواپیماهای جنگی اسرائیلی در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

روزنامه «هاآرتص» اما در مطلبی نوشت که بر خلاف سال‌های قبل، هیچ اثری از نام یا پرچم اسرائیل در صفحه معرفی وبسایت، نماد یا ویدئوی تبلیغاتی این رزمایش به چشم نمی‌خورد.

به نظر می‌رسد نام این رژیم درپی فشارهای امارات عربی متحده از فهرست ارتش‌های شرکت کننده در این رزمایش حذف شده است.

ارتش اسرائیل اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جدای از اهمیت عملیاتی، این رزمایش دستاورهای دیپلماتیک نیز داشته است.