X

ابراز نگرانی وزارتخارجه آمریکا از آزادر و سرکوب مستمر و سیستماتیک روزنامه نگاران و خانواده های اصحاب رسانه در داخل کشور توسط مافیای سیاه ضدامنیتی نظام!

بازداشت، آزار و اذیت روزنامه نگاران و خانواده های آنها در ایران!

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنچشنبه ۲۴ اسفنددریک موضعگیری قاطع با صدور بیانیه ای با استناد به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر – مرحوم خانم دکتر عاصمه جهانگیر- وضعیت رسانه ها،  را در ایران اسفبار خوانده و نسبت به ادامه سیستماتیک بازداشت های خودسرانه روزنامه نگاران و خانواده های آنها در ایران ابراز نگرانی کرد.

هدر نائورت در این بیانیه تصریح دارد که  در “گزارش گزارشگر ویژه ” از جمله به نمونه بسیار ناراحت کننده آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه، ممنوع خروج کردن، و زیر نظر داشتن کارکنان بخش فارسی بی بی سی و خانواده های آنها اشاره شده است. گزارشگر ویژه همچنین موضوع ممنوع المعامله شدن ۱۵۲ نفر از کارکنان فعلی و سابق بی بی سی فارسی در ایران، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را مطرح کرده است.

به گزارش رادیوفردا هدر نائورت گفته است: این اقدامات غیر قابل قبول است. ایالات متحده از ایران می خواهد که به تعهدات خود براساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی درباره رعایت آزادی بیان و حقوق کارکنان رسانه ها، عمل کند.

در حالی بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده که روز دوشنبه مدیرعامل شبکه خبری بی‌بی‌سی خواستار حمایت بین‌المللی از کارکنان بخش فارسی خود که تحت آزار و اذیت مقام‌های ایران هستند، شد.

تونی هال مدیرعامل شبکه بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای درباره این اقدام «بی‌سابقه» گفته بود، «بی‌بی‌سی از سازمان ملل تقاضای کمک می‌کند چون مقام‌های ایران به تلاش‌های این شبکه خبری برای ترغیب آنها به پایان دادن به آزار و اذیت، بی‌توجهی کرده‌اند».

از جمله موارد آزار کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی، به «آزار و بازداشت خانواده‌های آنها»، «فشار برای همکاری و جاسوسی برای جمهوری اسلامی»، «ممانعت از سفر خانواده‌ها» و همچنین اخیراً «ممنوع المعامله شدن کارکنان بی بی سی فارسی و توقیف اموال برخی از آنها» اشاره شده است.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت رسمی به اقدامات اخیر شبکه خبری بی‌بی‌سی واکنش نشان نداده‌اند اما خبرگزاری میزان نزدیک به قوه قضاییه این اقدام را در ارتباط با «فضاسازی ضدانقلاب» توصیف کرده است.

مقام‌های حکومتی ایران پیش از این بارها روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را به دلیل انتشار گزارش‌ها و اخباری که رسانه‌های ایران به دلیل سانسور و محدودیت‌های کاری اجازه انتشار آن را ندارند، با انواع اتهام‌ها و تهدیدات مواجه ساخته‌اند.