X

فرانسه: عدم دخالت ایران در لبنان شرط اصلی ثبات منطقه است

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه 13 نوامبر 2017 بر ضرورت یکپارچگی و استقلال لبنان تاکید کرد و عدم دخالت ایران در امور لبنان را شرط اصلی برای ثبات منطقه دانست.

لو دریان پیش از شروع گفتگوهای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، در پاسخ به خبرنگاران بر ضرورت عدم دخالت در امور داخلی لبنان و احترام به قانون اساسی این کشور تاکید کرد.

او گفت: «پیوندهای تاریخی دیرینه‌ای میان لبنان و فرانسه وجود درد و ما نگران اوضاع این کشوریم و خواهان ثبات و یکپارچگی لبنان هستیم. ما خواهان عدم دخالت در امور داخلی لبنان هستیم.»

او درباره شایعه آزاد نبودن، سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان و تاکید خود او بر آزاد بودنش در مصاحبه روز یکشنبه گفت: «دلیل برای باور نکردن حرف‌های حریری وجود ندارد.»

لودریان افزود: «در حال حاضر او می‌گوید که آزاد است و دلیل ندارد که حرف‌های او را باور نکنیم.»

سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبان که 4 نوامبر از این سمت استعفا کرد، روز یکشنبه 12 نوامبر اعلام کرد که در روزهای آینده به لبنان باز خواهد گشت.

حریری گفت که آنچه ایران در منطقه انجام می‌دهد خطری برای لبنان است و استعفایش در راستای مصالح کشور است. حریری گفت که موارد امنیتی برای بازگشت به لبنان در روزهای آینده را بررسی می‌کند. او از همچنین دخالت‌‌های حزب‌الله در کشورهای عربی منطقه انتقاد کرد و پرسید که لبنان از این اقدامات چه سودی می‌برد؟