X

یک روز پس از حمله به خطوط لوله… سعودی صادرات نفت به بحرین را از سر گرفت

شرکت نفت بحرین «پاپکو» یکشنبه 12 نوامبر اعلام کرد که سعودی، صادرات نفت به بحرین را از سر گرفت و میزان نفت خامی که به بحرین منتقل می‌شود، به زودی به میزان معمول خود باز خواهد گشت.

پیش از این وزارت انرژی و منابع زیر زمینی سعودی شنبه 11 نوامبر از تشدید امنیت در حوزه‌های نفتی پس از حادثه به آتش کشیدن خط لوله انتقال نفت در بحرین خبر داده بود. همچنین صادرات نفت خام به بحرین را متوقف کرده بود.

به گزارش العربیه، وزارت انرژی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از برادرانمان در بخش انرژی پادشاهی بحرین در مقابله با اقدام ستیزه‌جویانه‌ای که خط لوله نفت منطقه بوری در معرض آن قرار گرفت، حمایت می‌کنیم».

این بیانیه همچنین، «این اقدام بزدلانه» را محکم کرد.

وزارت انرژی سعودی، از توانایی دستگاه‌های ذی‌ربط سعودی در کنترل آتش ناشی از این «تعرض» در مدت زمان کوتاه، تجلیل و تاکید کرد که همه امکانات خود را در اختیار بخش انرژی پادشاهی بحرین قرار می‌دهد.

این وزارت‌خانه همچنین افزود که اقدام‌های امنیتی را برای حراست از حوزه‌ها، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال نفت، تشدید کرده است.

شرکت آرامکو سعودی هم بیانیه‌ای در این باره صادر کرد که در آن آمده است: « در نتیجه پرس و جوهایی که از اقدام خرابکارانه‌ای که در بحرین صورت گرفته، شرکت آرامکوی سعودی در این باره اعلام می‌کند که ساعت 11 روز جمعه 21 صفر 1439هـ.ق مصادف با 10 نوامبر 2017، یکی از خطوط لوله انتقال نفت خام در شهر حمد در پادشاهی بحرین، دچار حریق شد، مساله‌ای که باعث شد انتقال نفت خام از حوزه نفتی الظهران که پالایشگاه شرکت پاپکو در بحرین را تغیه می‌کند، فورا متوقف شود. به یاری خداوند، این حادثه هیچ تلفات انسانی در پی نداشت».

پیش از این منابعی در وزارت امور خارججه سعودی، انفجار خط لوله انتقال نفت در بحرین را که به آتش سوزی در نزدیکی منطقه بوری انجامید، محکوم کرده بودند.

وزارت کشور بحرین شنبه 12 نوامبر اعلام کرد که آتش سوری در خطوط انتقال نفت، ناشی از اقدامی خرابکارانه بود.

وزارت کشور بحرین در بیانیه خود تاکید کرد که اقدام‌های تروریستی در این کشور، با هماهنگی با ایران انجام می‌شود.

وزارت کشور بحرین در سلسله توئیت‌هایی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «حادثه اقدامی خرابکارانه و عمل ترورستی خطرناک است. هدف از این اقدام، آسیب زدن به منافع عالی وطن و امنیت مردم است».