X

بانک‌های تراز اول دنیا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند

بهمن عبداللهی عضو شورای پول و اعتبار ایران خبر داد بانک‌های بزرگ دنیا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند و به دلیل عدم شفافیت مالی، شرایط ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های تراز اول دنیا فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهمن عبداللهی روز شنبه 11 نوامبر 2017 گفت که پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تحقق روابط اقتصادی و بانکی ایران پس از توافق هسته‌ای محقق نشده و بانک‌های تراز اول دنیا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند. او یکی از دلایل این عدم همکاری را عدم شفافیت صورت‌حساب‌های مالی بانک‌های ایرانی دانست.

او گفت که همکاری‌های محدودی در زمینه بانکی صورت گرفته ولی این حجم از همکاری‌ها پاسخگوی نیاز ایران نیست. عضو شورای پول و اعتبار ایران افزود: « در عین حال، تعدادی از بانک‌ها با نظام بانکی ایران کار می‌کنند ولی حوزه عملکرد آنها مشخص و محدود است و فعالیت این بانک‌ها امکان جوابگویی به نیازهای کشور در تعاملات بین‌المللی را ندارد و حتما لازم است ارتباط با بانک‌های بزرگ بین‌المللی شکل بگیرد.»

بهمن عبداللهی که علاوه بر عضویت در شورای پول و اعتبار، رئیس اتاق تعاون ایران نیز است در ادامه گفت: «دلیل دیگری نیز وجود دارد که ارتباطی به مسائل بین‌المللی ندارد و به وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها برمی گردد. ممکن است یکی از دلایلی که باعث ایجاد مانع در روابط بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی شده باشد را بتوان مشکلات مربوط به صورت‌های مالی دانست.»

کارگروه ویژه اقدام مالی که نهادی بین‌المللی مسئول در زمینه شفافیت مالی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی است، در آخرین نشست خود که از اول تا سوم نوامبر 2017 در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار شد، به ایران تا 31 ژانویه 2018 مهلت داد که تمامی اقدامات مورد نظر این نهاد را انجام دهد.

کارگروه ویژه اقدام مالی در گزارش خود به پایان مهلت ایران در 31 ژانویه 2018 اشاره کرد و از ایران خواست اقدامات و اصلاحات لازم در زمینه کاستی‌های موجود در بخش مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را در دستور کار خود قرار دهد.