X

پادشاه بحرین: در نشستی که قطر در آن حضور داشته باشد شرکت نمی‌کنیم

حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه پادشاه بحرین، دوشنبه 30 اکتبر گفت کشورش در هیچ نشستی که قطر در آن حضور داشته باشد، حاضر نخواهد شد، مگر آن‌گه این کشور «سر عقل آید».

به گزارش العربیه، پادشاه بحرین گفت که «نشست‌های خیر» نمی‌تواند با وجود کسانی که خیرخواه این مجموعه نیستند، برگزار شود.

ملک عیسی بن سلمان افزود که قطر، ثابت کرد که به میثا‌ق‌نامه‌ها و معاهده‌ها اخترام نمی‌گذارد و سیاست‌هایش امنیت خلیج را هدف قرار می‌دهد. او یادآور شد: «زمان آن رسیده اقدام‌های قاطعی علیه کسانی اتخاذ شود که با تکیه بر خارج، زور بازو نشان می‌دهند.

در همین راستا، خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین هم خواستار تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج شد. او افزود که این اقدام، گامی صحیح برای صیانت از شورای همکاری است.

وزیر امور خارجه بحرین افزود که کشورش در نشست آینده سران شورای همکاری خلیج چنانچه قطر در آن شرکت کند، حاضر نخواهد شد، مگر آن‌که این کشور موضعش را تغییر دهد. او افزود که قطر، به امنیت منطقه آسیب می‌زند و نزدیک شدنش به تهران و کمک گرفتن از قدرت‌های خارجی، بهترین مثال برای این مساله است.

او ادامه همه این‌ها، سیاست‌هایی است که عدم پایبندی دوحه را به میثاق‌نامه شورای همکاری، نشان می‌دهد.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه گفت که قطر وقت کشی کرده و برای فرار به جلو تلاش می‌کند؛ او در عین حال گفت که چنین اقدامی‌هایی، سودی ندارد.

پیش از این سخنان، اخباری درباره احتمال تعویق برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج که قرار بود ماه دسامبر برگزار شود، منتشر شده بود.

ژوئیه گذشته 7 کشور عربی و در راس آن‌ها سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تمام روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند. این کشورها در بیانیه‌های جداگانه‌ای، قطر را به پشیتبانی از تروریسم متهم کردند.

سعودی، امارات، بحرین و مصر، فهرستی از 13 درخواست از قطر را ارائه داده بودند که کویت به عنوان میانجی در بحران این کشور، تسلیم مقام‌های دوحه کرده بود.

برای اجرای این خواسته‌ها ضرب‌الاجلی 10 روزه تعیین شده که روز 3 ژوئیه پایان یافت و طی این مدت، قطر پاسخ‌های خود به فهرست درخواست‌ها را تسلیم کویت کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر چهارشنبه 5 ژوئیه، با قرائت بیانیه چهار کشور عربی محور مبارزه با تروریسم، تاکید کرد که موضع چهار کشور، برپایه قوانین و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی است و پاسخ قطر به خواسته‌های مطرح شده، منفی و بی محتوا بود.