X

هشدار آلمان در مورد احتمال افزایش تنش در صورت فسخ توافق هسته‌ای

epa05904750 German Foreign Minister Sigmar Gabriel gestures during press conference with newly elected President of Serbia, Prime minister of Serbia Aleksandar Vucic (not pictured, during their meeting in Belgrade, Serbia 12 April 2017. German Foreign Minister Sigmar Gabriel is on one day visit to Belgrade. EPA/KOCA SULEJMANOVIC

به گزارش خلرگزاری شبتاب به نقل از رادیو فردا زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان، روز شنبه در واکنش به راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، نسبت احتمال افزایش تنش در خاورمیانه و تقویت دیدگاه تندروها در ایران، در صورت فسخ توافق هسته‌ای یا اعمال تحریم‌های تازه هشدار داد.

در گفت‌وگویی با رادیو ملی آلمان، وزیر خارجه این کشور گفت که فسخ توافق هسته‌ای ایران، به آنها که در ایران همیشه با مذاکره با غرب مخالفت کرده‌اند، امکان توجیه خود را می‌دهد و ممکن است تهدید بازگشت به توسعه سلاح‌های هسته‌ای را تقویت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، آقای گابریل افزود که «اسرائیل چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد و ما جایی که ۱۰ یا ۱۲ سال پیش در آن بودیم برگردیم؛ مواجهه با خطر جنگ در نزدیکی اروپا».

روز جمعه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد جدید دولتش را در قبال ایران اعلام کرد و در این چارچوب گفت که نمی‌تواند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کند. او همچنین گفت که به وزارت خزانه‌داری اجازه داده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال هشدار داد که اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم.

آلمان پیشتر با ابراز نگرانی در مورد خروج احتمالی آمریکا از برجام اعلام کرده که به این توافق پایبند خواهد ماند.

علاوه بر آن رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا، جمعه‌شب پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در بیانیه‌ای مشترک بر پایبندی خود به تعهدات برجام تأکید کردند و همزمان نسبت به اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها هشدار دادند.

رهبران این کشورها که هر سه در بیش از یک دهه گذشته از طرف‌های گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران بودند، البته تصریح کردند که در نگرانی‌ها در مورد برنامه موشکی ایران و اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه شریک هستند و آماده‌اند تا تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

آنه همچنین گفته‌اند که از ایران انتظار دارند به گفت‌وگوی سازنده برای آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده خوانده شده، متعهد شود و در پی راه حلی از طریق مذاکره در این زمینه باشد.

در کنار رهبران این سه کشور، فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به راهبرد جدید آمریکا، تصریح کرد که ما نه به عنوان جامعه جهانی و نه به طور قطع به عنوان اتحادیه اروپا، نمی‌توانیم متحمل هزینه انحلال توافقی باشیم که در حال نتیجه دادن است.